Fjädrande sadelstolpe?

Jag går ibland och sneglar på fjädrande sadelstolpar och undrar om det kan vara nå't för mig och hustrun och våra långfärdshojar. Finns det någon därute med erfarenheter - goda såväl som dåliga?
 
biltema - igen...

Är svag för att prova lågprisvarianter typ Biltema, ibland funkar det, ibland inte. Fjädrande sadelstolpen fungerar inte, enligt min mening. Om man är lite tyngre som jag är, trycker man ner stolpen så mycket genom att bara sätta sej, att det inte blir någonting över egentligen. Spelar ingen roll hur mycket man spänner fjädrarna sedan. Och det lilla som blir över gör varken till eller från för komforten, lägger dock till lite vikt förstås...
 
Bra idé för touring

Jag har själv CODA fjädrande sadelstolpe på min touring och det funkar relativt bra som framförallt komforthöjande. Se upp för flex i sidled bara.

Ps tänk på att det är svårt om man har en udda diameter på sadelstolpen. 27,2 mm är ju standard idag, men det finns många olika sadelstolpsdiametrar bland dagens cyklar.

/Niklas
 
Jag har dämpad sadel.

Hej jag ska se om jag kan reda ut mina tycken om sadeldämpning:
- Jag har cyklat på en ny cykel i 21 dagar i sträck 1900 km och under den tiden har jag erfarat att sadeldämpningen ställer till med vissa problem:
1. Höjden från tramparna varierar och då får jag aldrig rätt sitt höjdnivå. Oftast i uppförsbackar.
2. Den är tyngre än vanliga.
3. Jag justerade höjden på sadeln ett flertal ggr under cyklignen och det beror på den varierade höjden.
Slutsats: Sadeldämpning = Knäskador!
Kan inte en sadelstolpe av Carbon minska vibrationer bättre an en vanlig i alu?
Dan
 
Re: Jag har dämpad sadel.

x-treme; sa:
Kan inte en sadelstolpe av Carbon minska vibrationer bättre an en vanlig i alu?
Dan

Hej

En fast, ej fjädrande, sadelstolpe minskar _inte_ märkbart på vibrationer oavsett vilket material den är gjord av.
Tänk på att du inte cyklar på enbart sadelstolpen.
mellan marken och dig så har du:
däck, hjul, ram, sadelstolpe, sadel och cykelbyxor.
Av dessa fjädrar åtminstone däcken c:a 100-1000ggr mer än vad en fast, ej fjädrande, sadelstolpe gör.

Lägg pengarna på nya cykelbyxor och resor istället!
 
däck istället.

moss.
har en dämpad stolpe. kräver att man smörjer den varje dag på långtur, annars kärvar den och man får dom symptom somx-treme beskriver ovan.
skaffa ett par nokiandäck med mjuka kanter och hård yta ner i vägen - såna däck dämpar mer än man tror.
vet inte vad modellen heter, men i a f.
/j
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.