Fivefingerprototyp

Har planer på att sy ett par Fivefingerskor. Här följer en prototyp för att testa konceptet. Kommer nog användas som lägersko vid långcykling och kanske som sommarsko.

Sulan blir resor i hälen
use7yvu9.jpg


Ska sy på en tjock resor i glipan, loaferstyle.
dyraqase.jpg


Sulan är gammal innerslang, något smal men syr man tight sträcks den ut och täcker sulan. Får hitta en med större diameter.
e2uvetyn.jpg


Här är det enda riktiga problemet, jag isolerade sulan med tunn filt, men tyvärr blir det väldigt svalt i vårt dragiga hus. Funderar på en tjockare sula i neopren/fårfäll/liggunderlag. Samtidigt är det ju varmare på sommaren... input?
gadavyru.jpg
 
Är det så viktigt med tår då? Jag tror det blir fippligt att sy fem tår. Testa tre fack, 1-stortå, 2-nästa, 3-resten
 
Jag har inget smart att komma med. Tänkte bara säga att det är väldigt kul att du försöker! Fortsätt gärna att visa bilder.
 
Min lokala cykelhandlare öppnar tyvärr inte förrän den 7e, tänkte se om han har en bredare slang... men återkommer när slang har införskaffats

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 4
 
Prova att fråga på en däckverkstad, de kan ha nån gammal innerslang som är kasserad som du kan få gratis eller till ett billigt pris.
 
Istället för cykelslang kan du ju köpa innerslang för skottkärrehjul, finns i betydligt bredare dimensioner på både Jula och Biltema (billigast) för runt 50-lappen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.