Fisketips, tack

Kan någon tipsa mig om bra fiskeplatser i Härjedalen eller något i de trakterna. Enda erfarenheten är att jag fiskat runt om funäsdalen.Är tacksam för fler tips. / patrik "plattlänning"
 
patdav; sa:
Kan någon tipsa mig om bra fiskeplatser i Härjedalen eller något i de trakterna. Enda erfarenheten är att jag fiskat runt om funäsdalen.Är tacksam för fler tips. / patrik "plattlänning"
Hej!
Själv har jag mest bara varit runt funäs och fiskat, med en radie på en par mil. Är det runtomkring de trakterna du vill ha tips eller ska du åt nåt annat håll denna gång? :)
 
Överallt!!!

Hej,
Det beror kanske lite på vad du vill få på kroken, och vilket område du har planerat bo i, och sist men inte minst om du vill fiska i bäckar, åar, tjärnar eller sjöar.
Jag personligen har av naturliga själ en förkärlek till området kring Glöte-Lofsdalen.
Inom samma fiskevårdsområde finns alla typer av fiske, från bäckmete till Lofssjön med största fångade öring runt 9,5 kg. Kolla in deras hemsida:
http://www2.herjedalen.se/forening/lofsdglotefvo/
För en naturintresserad fiskare finns det goda chanser att se annat än fisk också, ett av Sveriges björntätaste områden.
Lycka till.
/KJ
 
Ja tack när vi va där kändes allt väldigt stort o svårt att få grepp om. Vi va där bara i en vecka. Men känner du att du har fler tips att dela med dig av från andra ställen så e jag givetvis väldigt tacksam.
 
Det är flugfiske som gäller. Fisken som vi e ute efter e harr,öring(gärna samma storlek som på bilden...)och röding men de värre att fånga på fluga.
Helst strömmande vatten.
E öppen för alla fiskrika förslag.
Man vill gärna ha ställena mer utpekat e ju ganska svårt att komma till ett nytt ställe o veta vad som e bäst. Har varit i Ljungdalen så det e av egen erfarenhet att man blir lite vilse...
Tack för länken.
 
Mer specifikt tips

Det brukar vara väldigt populärt med flugfiske i ex Glötessjön när vädret passar. Jag tror att den största flugfångade öringen ligger på knappa 5 kg.
Från sjön rinner Glötån, som med åren desvärre blivit mer svåråtkomlig pga ris kring ån, men jag vågar inte ens tänka på vilka fulingar som vandrar i den ån.
Om man vill undvika småfisk, är väl vår/höstfisket att föredra. Juli kan var lite tråkig, både vädermässigt och det faktum att det är lite väl smått i ån just då.
Ett mer lättillgängligt område är Lofsån med både öring och fin harr. Har fått öring på 3,2 kg (spinn) och harr på 1,1 kg (mask) och det finns garanterat finare fisk i ån, på fluga får man båda delarna beroende på var man väljer att kampera.
Jag antar att ovanstående beskrivning gäller de flesta åar i landskapet, men eftersom jag är uppvuxen i omgivningen kan jag bara "svara" för det.
Kan också tillägga att större delen av Lofsån (den fiskbara delen) hör till Sveg-Herrö fvo
http://www2.herjedalen.se/forening/2104
Som sagt, antal fiskeplatser är obegränsat men det varierar också från år till år pga väder och vind, men på senare år också pga jobb i åarna för att få till ståndplatser etc.
Nu bär det iväg till Glöte (vars annars) för lite isfiske. Ha en bra helg och lycka till med fortsatt planering, alltid lika kul.
/KJ
 
Tack

Tack för tipsen o bra länkar.
Får se vart vi åker om det blir härjedalen igen eller kanske till Tjeckien. Ska tydligen va bra fiske där med trevlig natur.
 
Rövran

Hej, I fjol sommar tillbringade jag ca 2 veckor i Härjedalen med mitt flugspö och en å jag trivdes alldeles utmärkt vid var Rövran. En liten å med korta strömsträckor och små och stora sel däremellan. Underbart vatten att gå vid med flugspö och fisket var bra. Detta var på sensommaren men vad jag förstod av de som jag träffade vid ån var tiden kring midsommar bäst. INget ovanligt i dessa trakter. Ett annat trevligt vattn var Ljungan inom Gruckarnas Fvo. Tidvis verkade ån helt tom på fisk men ibland så verkade det finnas hur mycket fisk som helst där. Tog under 30 minuter 7 harrar på mellan 6 och 8 hg på en blanknacke med torrfluga. De har fiskevattnen ligger alldeles intill varandra så de går bra att kombinera på samma resa.

Hälsningar Bosse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.