Fiske på Island??

Hejsan alla glada fiskare...

Jag är nyfiken på om det är någon som kan tipsa mig om bra fiske på Island??
Har länge varit sugen på att åka dit och fiska Öring och Röding ( ej Lax )...
Är det någon som har varit där och kan dela med sig av tips och erfarenheter så är allt av intresse....
Jag är mest sugen på att vandra omkring bland småströmmar och tjärnar....
Som sagt, allt av intresse mottages med glädje...

Henka.
 
Hej, har själv funderat på Island en del och kommit fram till en del saker. Det finns säkert de här som vet av erfarenhet, men jag tror jag har kommit fram till hyfsat rätt slutsatser.
1) Billigast blir att åka färja med egen bil, Halva priset jämfört med flyg, bara för överfarten. Hyra bil är dessutom svindyrt där, särskilt om du ska vara en längre tid.
2) Bilen bör vara 4x4 och du bör ha ordentligt med reparationsgrejor med dig. Punkteringar är väldigt vanligt på småvägar (grus/lavavägar).
3) Öring och röding behöver inte vara särskilt dyrt alls att fiska. Använd inte guide, köp en bra karta över ön och prata med folk i fiskebutiker.
4) Utforska!
 
Jag har ingen 4x4a...

Jaha, du...
Och när åker vi??

Skämt å´sido, om man nu inte har en 4x4a, då får nog min Mondeo kombi duga, men jag tar nog med mig reservdäck x 2 i bakluckan....

Vet att vägarna är dåliga på många håll...
Och att man kan fråga sig runt i byarna,jag vet att fisket efter Röding o Öring är billigt på många håll
det gäller ju bara att hitta rackarna i alla vatten som finns utspridd på den ön...
Jag hade ingen aning om att det var så mycket billigare att åka båt än att flyga, men hade ändå tänkt ta med egen bil, känns bäst ändå...

Sedan gäller det som du säger att utforska och det har jag tid med om jag kommer iväg dit....
Egen bil innebär ju att man kan ha med sig så mycket egen mat= billigare....

Ha de bra.

Henka.
 
Fiske på Island.

Jag har vid två tillfällen fiskat på Island.
Jag kan rekommendera det å det varmaste.

Naturen är fantastisk, fisken är vild och vacker:) och Islänningarna ett otroligt trevlig och härligt folk.

Första gången var jag på företagskonferens i Reykjavik och hade bara en dag på mig.
Jag ordnade med en guide innan resan och han ordnade med fiskekort, transport och flugfiskeutrustning. Jag och en arbetskamrat blev upphämtade på hotellet i hans ENORMA pickup. För min kamrat Thomas som var alldeles ny på flugfiske, han hade bara kastat på gräsmattan tidigare, så var det extra spännande.

Vi åkte bil i ca. 2 timmar och fiskade i en liten älv där det fanns både öring och röding. Vi fick gott om öring i storlek kring halvkilot. För Thomas gick det hyfsat för att vara första flugfisketuren, ca ett dussin öringar.

Andra gången på Island, 2001, var vi ett gäng från Uppsala Flugfiskeförening till Svartá på Norra Island.
http://www.lax-a.is/angling/svarta.asp

Resan anordnades av Flugfiske i Norden och vi var borta i 2 veckor.

Dessutom fiskade vi en halv dag i övre Laxá.

Fisket är fantastisk där den minsta öring jag fick vägde kanske 7 hg och den största 3 kg. Allt på torrfluga.

Men, som alltid finns det en men, det är *dyrt* att fiska på Island, även öring och röding.
Eftersom de flesta älvar är näringsfattiga glaciärälvar så kan man inte åka runt på måfå eftersom de flesta älvar är i princip fisktommma, förutom när laxen stiger.

Därför rekommenderar jag att man ordnar med en guide redan innan avfärd, eller att man biter i det sura äpplet och köper ett paket av de etablerade firmorna, t.ex. Angling Club Laxá.

Jag ordnade inför min första resa en guide genom Angling Club Laxá och det var värt varenda krona. Vi fick en glad islänning som var fiskeguide i tredje generationen.

Jag vill inte lägga ut hans namn här på forumet, men om någon emailar mig privat så kan ni få hans namn oc hfå se om jag kan hitta hans epost eller telefonnr.

Jag har för mig att vi betalade $150 per person för en dag inklusive transport, fiskevatten, och utrustning. Snåla inte ur här utan betala för en guide, åtminstonde i en dag.

Priser för Svartá finns på länken jag skickade.

Kom ihåg att om man åker till Island så måste all fiskeutrustning som spön, linor, vadare etc. desinficeras och att man måste ha ett veterinärintyg på att det är ordentligt gjort. Man kan göra det på flygplatsen i Reykjavik, men det är inte alltid öppet och det kan ta tid och jag lovar, när man väl är framme vill man inte spilla någon tid:)

/tekwiz
 
Hmm gammal tråd men nya tag. Kanske kan få jobbet att betala resa och uppehälle :) Ett aber dock, det är 14-21 augusti och jag är högst osäker på om det är säsong för röding och öring då...Någon?
 
Gamle vän, 4x4 problemet är så gott som löst för din del. Det står på min inköpslista, måste bara fixa några andra saker först;-)
 
Dyrt ta med bil..

Hittade detta inlägg på swedenoffroad.com:
" Hej!
Bokningen via Ferrycenter blir ganska så omständigt.Ring istället till de.Mycket trevlig personal.Tel nr finns på deras hemsida.(www.ferrycenter.se)
Räkna med hyttlösa priser.(4 pers + LandRover ca 20.000.)
Åk från Bergen, de har kombi erbjudanden till Färöarna)
Besök gärna oss på http://www.excape.nu, där kan Du läsa massor av nyttiga tips till Island. "

Bara börja spara då;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arnesen Någon som har tips om fiske på Island? Fiske 1
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2
gäddjägarn Fiske tips på dagstur Kebnekaise Fiske 13
greendanger Fiske på Västkusten? Fiske 8
fjällbäcken Tips om vandrings/fiske på Grövelsjöns Norkska sida? Fiske 0
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
vuogga HJÄLP ANG: Vildmark fiske som gick på TV...... Fiske 4
Flaggan Vill ha tips på fiske i Rostå omr. Fiske 5
Zonker Fiske på Mallorca? Fiske 4
Makini Fiske på sörmlandsleden Fiske 2
sauber tips på sommarens fiske tur? Fiske 12
Zeeker Fiske på Öland? Fiske 4
Nappe HÖ-fiske på Åland om hösten? Fiske 0
potetmoses Lyst til å fiske på isen? Fiske 2
acht Fiske på Grönland Fiske 3
Babbsan Fiske på Kreta Fiske 0
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.