Finns aktuell tråd om serien Alone?

Som sagt. Undrar detta. Tittar på de första säsongerna och flera frågor och idéer dyker upp, som jag skulle vilja bolla med skapligt likasinnade.
 
Det är väl bara att bolla på.

Ser nåt avsnitt då och då. Tycker de är ganska lika. De fiskar lite, riggar nån fälla, gråter en stund, tätar kojan, ger upp osv
Inte så mycket annat . Igår var en tjej som grät av glädje när hon fångade en kanin och fick lite mat. Sen lekte hon med den döda urtagna kaninen och gjorde handdocka av den. Lite makabert.

Vet fortfarande inte om det är en tävling och de vinner priser? Men det antar jag
 
Jag har sett till och med säsong 7 tror jag, möjligen 8. Det var länge sen jag såg de första.

De första säsongerna är det inte så rutinerade deltagare med tycker jag, har för mig det är från säsong 3 eller 4 som det börjar bli lite kunnigt folk (som också sett tidigare säsonger). Många av deltagarna har Youtube-kanaler idag, och lägger ofta upp videos där de pratar om eller rekonstruerar delar av sin tid i tävlingen.

Minst en säsong är ju också med tidigare deltagare som vill ha revansch. Och sen är det ju några säsonger där de inte är Alone utan lag med två deltagare.

Det som förvånar mig mest är att så många är envisa och vill göra på sitt eget sätt, istället för att faktiskt försöka göra sånt som funkat för tidigare deltagare. Men gissar att det är svälten som ställer till det så hjärnan inte funkar som den ska.
 
Min slutsats är att det inte finns någon befintlig och etablerad diskussion i ämnet och att det därmed är ok att skriva här. Förvånad att somliga här inte känner till den, skriver jag som för fem veckor sedan inte heller gjorde det.

Är alltså en serie som den amerikanska kanalen History Channel har gjort och sänt i många säsonger vid det här laget och som dessutom har adapterats till flera utländska format. Själv har jag laddat ner det jag hittills har sett från magnetdl.com – men vill betona att jag först undersökte hur jag kunde se/streama History Channel och det var verkligen inte det lättaste.

Upplägget är att tio personer placeras ut var och en för sig i ett tillräckligt stort område för att de inte ska möta varandra, vilket innebär att det rör sig om att just vara ensam (Alone) i vildmarken. Den som sist använder den satellittelefon som alla har, för att ringa och bli hämtad och hemskickad, vinner. Motsvarande fem miljoner kronor till vinnaren (i alla fall säsong två). Själv har jag just avslutat just säsong två, men även sett delar av säsong tre och säsong fyra. Och delar av avknoppningen Alone Frozen.

Så vitt jag vet är det den enda serien som utspelar sig i riktig vildmark och som är skapligt befriad från trams och där folk som egentligen inte vet vad de håller på med ofrånkomligen och ganska snabbt åker ut. Å andra sidan var min uppfattning om den individ som nu vann säsong två att denne inte var någon hard-core-vildmarks-prepper, utan att det framför allt var en del tur och dennes personlighet som ledde till segern. Men jag kanske är snett ute och missade att identifiera tecken på robust vildmarks-kompetens.
 
Kanal 10 var något nytt för mig och när jag går in och tittar i deras tablå är mitt intryck att de har en stark dragning åt det sakrala. Läser nu att ägaren är en småländsk pastor i en frireligiös församling.
Nej, det är inte den. Den här ingår i Telenors lilla basutbud för fiber-TV. Det är en "kanal" och har en 10:a som symbol. De visar samma serier varje dag typ (Pawn stars, Alone, Guldgrävarna, Bear Grylls mm)
 
Har sett de flesta säsongerna helt eller delvis, gillar de.. Som sagt, rätt bra och underhållande överlevnads som inte verkar upstyrd och scriptad.

Lite intressant att de som klarar sig länge inte alltid är de som har mest kunskaper eller erfarenhet, utan att tur, slump, mental härdighet, skador etc har enormt stor betydelse..
 
Det var ju en säsong när snubben, en riktigt överlevarexpert som kom 2:a (om jag minns rätt) fick bryta pga undernäring, samtidigt som han hade en gigantiskt lager av torkad fisk. Han hade allt fokus på att samla, men glömde att leva. Han hade ju tagit hem det, om han inte hade glömt att man vinner inte på att samla mest mat, man måste äta också!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.