Finnmarksvidda

Har för andra året i rad fiskat på Finnmarksvidda i Norge och har en del att dela med mej av. Både bra och dåliga saker. Det som är bra är naturligtvis fisket, stor harr å öring. Medelvikten på de harrar vi fick under de 10 dar vi var i år låg på dryga kilot. Och vi fick mycket harr. Satt en dag vid en lite ström som rann ut i en sjö och drog 1½ kilos harrar på löpande band... otroligt fiske faktiskt!

Det som däremot var sämre var, under båda de år vi varit där, mottagande och kvalitet på flyget. Första året hade vi pekat ut en plats vi ville åka till när vi bokade resan. "Inga problem" sa arrangören. En i sällskapet var gravid i femte månaden och vi ville därför inte vandra några längre sträckor. Eftersom vi hade tänkt oss ett basläger hade vi med oss ordentligt med mat och dryck. Kylbagar och liknande som inte passar sig att bära några längre sträckor. Efter att piloten satt ner oss och vi satt upp tälten upptäckte jag efter en stunds irrande att vi var cirka fem kilometer fel.

Vi gick de fem kilometrarna i vredesmod på åtta (8!) timmar. Vår gravida vän gjorde så gott hon kunde men som ni förstår fick vi andra bära det mesta. Nåväl, vi gick upp på en fjälltopp och ringde till arrangören som fixade hämtning på rätt ställe. Han pratade också med piloten som ljög (!) och sa att han satt av oss rätt. Tilläggas ska att platsen han lämnade oss sparade honom cirka en mils flygning.

Nåväl, i år beställde vi återigen avlämning till en särskild plats. "Inga problem" sa arrangören. När vi mötte upp pioten sa han att han inte hade tillstånd att flyga dit, dessutom skulle det inte gå att landa eller starta på grund av sten och för kort startsträcka. "Då flyger vi med en annan pilot" sa vi eftersom vi genast kände på oss att han försökte mjölka oss på mer pengar. Då skulle det helt plötsligt gå att både landa och starta från sjön, och vi åkte. Ungefär fem kilometer från sjön pekade vår pilot plötsligt ner mot en annan sjö och sa " där är det". "Nej" sa jag. "Jo" sa han. "Nej" sa jag igen. Då frågade han lite överlägset om jag kunde peka ut vart vi skulle. Han muttrade bara lite när jag gav riktning och avstånd ( jag har bra koll på kartor om jag får säga det själv..) Vi gick med på att bli hämtade vid en annan sjö eftersom han menade att han inte skulle kunna starta med last från "vår" sjö.

Dagen innan hämtning ringde vi arrangören och kom överrens om hämtning vid "vår" sjö. Detta på grund av att en i sällskapet hade krockat nåra dagar innan avfärd och inte kunde bära tungt några längre sträckor. det skulle ha tagit oss minst en dag att gå till den sjö som piloten vill hämta från. Vi kom i alla fall överrens om att piloten skulle hämta oss antingen kl 12.00 eller kl 17.00 en lördag på samma plats som han lämnade oss.

Vi hade allt utom ett yttertält packat kl 12, men nåt plan syntes inte till så vi gick ner de 200 metrarna till jokken och fiskade. 12.50 flög han förbi för att sen återkomma kl 16. Arg som ett bi och krävde att vi skulle betala för den första flygningen också, "ni var ju inte klara när jag kom kl 12". Att han kommit en timme sent hjälpte inte, nu var han så sur att han sa att han bara skulle flyga tillbaka packningen och vi skulle få gå de 4 milen tillbaka. Han passade även på att kalla oss idioter och var allmänt otrevlig.

Nåväl, vi flög så småningom tillbaka alla tre + två hundar. Men piloten var inte nöjd han skulle ha extra betalt för den "extra" tur han hade gjort. När vi vägrade så avslutade han med att be oss "dra åt helvete tillbaka till Sverige" Trevlig prick alltså. Arrangör för resan var Kolaresor i Harads och piloterna var första året norsk och i år norsk same.

Undrar mest om nån annan haft liknande upplevelser på Finnmarksvidda. Är det fler som blivit avlämnade på fel plats? Det kan ju knappast vara en slump att det blivit så fel bägge gångerna vi varit där, eller?


Fisket är ju nåt i hästväg, men det vete tusan om jag åker dit igen... Man känner inte sig inte välkommen på nåt sätt.
 
Hårresande

Förstår inte piloterna, att kunden alltid har rätt.;)

Vad hade Kolaresor för synpunkter på händelserna?

Har du utnyttjat flyg till fiskevatten, någon annan stans, med något annat bolag? (negativt/positivt)

Hade jag råkat ut för något liknande, hade jag kräft någon kompensation.
Alla resenärer har nog inte som du, förmåga att sätta hårt mot hårt och kunna förflytta sig i markerna, om man blivit kartvill.

/Björn
 
Re: Hårresande

Graip; sa:
Förstår inte piloterna, att kunden alltid har rätt.;)

Vad hade Kolaresor för synpunkter på händelserna?

Har du utnyttjat flyg till fiskevatten, någon annan stans, med något annat bolag? (negativt/positivt)

Hade jag råkat ut för något liknande, hade jag kräft någon kompensation.
Alla resenärer har nog inte som du, förmåga att sätta hårt mot hårt och kunna förflytta sig i markerna, om man blivit kartvill.

/Björn

Kolaresor kunde inte göra så mycket än att beklaga. För förra årets strul fick vi i år 10 dagar till priset för en vecka. Angående piloterna har jag två teorier:
a) de chansar på att turisterna inte har koll på området, och snålar in en mil eller två på flygningen.

b) De gillar verkligen inte svenskar.

Vi har bestämt oss för att ge Kolaresor en chans till. Åker förmodligen till Ryssland och fiskar öring en vecka nästa sommar. Vi får se vad de kan erbjuda. Kolaresor har nog gjort allt de kan tror och hoppas jag, problemet ligger på den norska sidan.
 
grrrrrrr

Trist att det finns folk som bara ska mjölka stålar, kul att ni ändo haft bra fiske & fått lite kompensation.

Jag skulle aldrig använda samma bolag om jag varit i er sits.
 
Fjällflygarna AB...

... i Adolfström däremot var superbra att flyga med. Kunde nämligen inte hålla mig utan var tvungen att åka upp till arjeplogsfjällen i helgen och har bara beröm till Fjällflygarna. Trevliga, seriösa och generösa. Vi blev bjudna på övervikten av piloten Fredrik och togs emot med ett leende av Kjell. Så ska det ju vara!

http://www.fjallflygarna.se
 
Heidbacka; sa:
Kan du tipsa om ställen man kunde vandra till på 1-2 dar?

Hmm svårt det där..mitt tips är att du skaffar kartor över området och helt enkelt knatar in där det är närmast och/eller bäst att vandra. Du kan också ta kontakt med Nils Rolf Johnsen på
TRAVEL TO FINNMARK
Telefon: 78 46 63 02 Fax: 78 46 63 20
Epost: nilsrj@online.no
http://www.tofinnmark.no

Det är han som har rätt att utfärda fiskekort på området. Ett billigare alternativ än att flyga är också att åka svävare (!), terrängfordon och båt.

Jag har själv inte haft kontakt med honom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
YoSki Finnmarksvidda 2012 Fiske 5
greendanger Finnmarksvidda & Masi Fiske 28
HarrKungen Finnmarksvidda Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.