Ferrinotält?

Hej Ronny

Jag håller med om att Unique verkar vara ett smart tält. Gott om plats och ett större/högre förtält än på mitt La Meije. Det är nackdelen med mitt tält att om jag skulle vilja laga mat i förtältet så finns det inte tillräckligt med höjd. Hitintills har jag lagat inuti tältet så det har väl inte stört så mycket.
Du, ett problem som jag du kanske kan hjälpa mig med. Tråden i tältstängerna på La Meije tältet fryser vintertid och tappar sin elasticitet och om de inte hinner tina under dagen blir de för långa och då är det svårt att få ihop stängerna på kvällen då det blir en decimeter tråd över som man får pula in i stängerna. Jag har skrivit till Ferrino men inte fått något svar ännu. Korta av trådarna? Byta trådar? Vad kan man göra.
Assault är en snygg säck med kluriga lösningar, även denna prisvärd, midjebältet dock en aning tunnare en vissa konkurrenter om man ska lasta fullt.

I Italien så skulle jag ägnat mig åt skidalpinism i Dolomiterna denna årstid om det hade funnits någon snö. Däremot finns det snö i Appeninerna så jag åker dit. På sommaren vandrar jag i Dolomiterna och tänker prova på vie ferrate (klätterstig kanske det heter på svenska) till våren för att kunna ta mig till lite mer utsatta ställen. Jag har inte varit i Aostadalen utan endast i Dolomiterna eftersom jag bor i Modena och det är närmre för mig. Vad jag har förstått så är alperna mellan Italien och Frankrike (Aostadalen) lite mer vandringsvänliga, inte lika stupbranta, mer natur, lättare att finna vatten (dolomiterna består av gammal korallhavsbotten som släpper igenom allt vatten), mer lättåtkomlig som du skriver. Jag klara mig ett bra tag på Dolomiterna trots allt men jag skulle gärna åka till Gran Paradiso (nära Aostadalen) där alperna är lite snällare och mycket lämpliga för skidalpinism. Om det nu bara kunde snöa lite.

Hör gärna av dig om du ska hit igen. Hälsningar Kalle.
 
Byt cord

Jag skulle byta ut corden.
Men det är en fundering som jag fick nu? Hur kan den bli blöt? Corden ligger ju inne i alu-röret och borde inte frysa.

Hur som helst - byt cord - och spänn den något mer än den nuvarande. Ha också alltid med en extra cord i ryggsäcken.
Ur min erfarenhet så är just corden den svaga punkten på alla tält som har bågar som sitter samman med en cord. Det händer att den nyps av om man är oförsiktig när man packar upp bågen-ofta genom att man kastar ut delarna i luften för att låta dem snabbt komma i läge.

Sedan 1999 har jag skickat 3 utbytes corder totalt, så det sker ju inte så ofta - men en i reserv är att vara förutseende :).

Jag ska till Torino i juli även i år, men oftast så är programmet späckat, eftersom det är Ferrinos årliga sammandragning av repesentanterna från hela världen, där nyheter för modellåret 2002-2003 gås igenom.

Jag hör av mig trots det när tiden närmar sig.
Det underlättar om du skickar ett mail med din e-mail adress - det är inte ofta som jag kollar utsidan.

Skulle du ha något problem i övrigt så är du alltid välkommen att kontakta mig. Jag har ju direktkontakt med Ferrino och får svar ganska omgående på frågor.

Ha det så bra - ( jag är litet avundsjuk, eftersom jag älskar Italien, och speciellt en kväll som det här när vi har snöblandat regn i Motala)

Ronny
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.