Feedback angående planerad rutt

Hej,

Jag planerar just nu en kommande cykelfärd och har läst en del av inläggen här för att skaffa mig så mycket information som möjligt. Tydligt är att det är en hel del erfaret folk här på forumet som är väl beresta, väldigt kul!

Min rutt som jag planerat är först att flyga ner till Egypten (har en vän som håller på och cyklar genom Afrika och kommer avsluta i Egypten), sedan tänkte jag fortsätta på cykel genom Jordanien, Syrien, Turkiet, Iran, Pakistan, Indien, Nepal, Tibet, Kina.

Mycket kommer säkert att ändras på vägen pga det relativt ostabila klimatet i vissa länder.
Ett land som jag gärna skulle vilja besöka men ej vet ifall det är rimligt att ge sig på är Afghanistan.
Tanken är då att efter Iran åka genom delar av Afghanistan för att sedan fortsätta in i Pakistan och resten av rutten som nämns ovan.

Vad tror ni om den planerade rutten samt att inkludera Afghanistan?
Vägvalet i respektive land kommer jag ta lite som det kommer beroende på rekommendationer, sevärdigheter och självklart risken.
 
Hej,

Jag planerar just nu en kommande cykelfärd och har läst en del av inläggen här för att skaffa mig så mycket information som möjligt. Tydligt är att det är en hel del erfaret folk här på forumet som är väl beresta, väldigt kul!

Min rutt som jag planerat är först att flyga ner till Egypten (har en vän som håller på och cyklar genom Afrika och kommer avsluta i Egypten), sedan tänkte jag fortsätta på cykel genom Jordanien, Syrien, Turkiet, Iran, Pakistan, Indien, Nepal, Tibet, Kina.


Jag cyklade Egypten, Jordanien, Syrien, Turkiet, Georgien, Armenien, Georgien, Azerbajdzjan, Iran, Armenien, Karabakh, Armenien i år. Vill du ha lite tips är det bättre om du ringer mig direkt än att ta det genom forumet. Kommer att fortsätta vidare mot Kina nästa år.

Kolla även in http://www.sandstorm.se där jag har skrivit om resan.

/Stellan
 
Jag har slängt iväg ett email liksaltaren, tack!

Stellan, kan jag nå dig på din mobil som finns på sidan? Då du är ute och reser kanske du föredrar en viss tid då man ska ringa?

//Stefan
 
Om man skulle bryta upp rutten i 2 delar, alltså första delen:
Egypten, Jordanien, Syrien, Turkiet, Iran - när skulle det va bästa perioden att köra men hänsyn till vädret?

Andra delen: Indien, Nepal, Tibet, Kina - När är det bästa perioden att cykla i centralasien?
 
Om man skulle bryta upp rutten i 2 delar, alltså första delen:
Egypten, Jordanien, Syrien, Turkiet, Iran - när skulle det va bästa perioden att köra men hänsyn till vädret?

Andra delen: Indien, Nepal, Tibet, Kina - När är det bästa perioden att cykla i centralasien?

Norra Indien och indiska Himalaya: maj-augusti skulle jag tro. Jag var där i maj och då var klimatet rätt behagligt och snön hade börjat smälta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.