Favoritmaten på turen?

vilket är favvomålet på turen då? :D vad äter ni helst? Börjar låta som jag ska ut på en kulinarisk fjällvandring (om något sådant finns), men jag tycker bara det är lite intressant.

En annan rolig iaktagelse är att de numera säljer cheeseburgare på konservburk. Någon testat?? :D
 
Snuskburgarna har skrivits om i någon gammal tråd. De ska tydligen vara värre än vad mna föreställer sig. Ganska illa, alltså.

Jag tycker att våffelmix är toppen. Den innehåller inga konstigheter (mjöl, mjölkpulver, äggpulver, bakpulver), och gör sig utmärkt osm amerikanska pannkakor. För den som inte har med sig våffeljärn, alltså. Bra frukost, (lunch, middag och snacks). Går fort att göra, kan blandas i flaska om man vill. Och man behöver inte blanda i fasliga mängder fett. Lite olja eller smör att steka i räcker.

Torkat kött är alltid gott, som snacks inte minst. Lätt att göra också, utan ugn. Strimla, salta, låt dra ett tag, skölj av, häng upp. Gärna på balkongen eller så. Du hittar recept på nätet eller i gamla trådar här.

Sedan tycker jag att pulvermos, som ju är oätligt i stan, funkar utmärkt i skog och på fjäll. Köp känt märke, ta med extra kryddor och smör. Och blanda med bacon, krov eller vad du kommer över. Betongklumpskänslan i magen gör att man sover som en stock.
 
Har även funderat på gröt, pulversoppor och pulvermos. Inget av det särskillt intressant och roligt däremot!

Här kommer mitt frukostrecept som jag provat ut genom 3 olika resor, och som nu även skall med upp på Mont Blanc:

Mixad snabbhavregryn 72 gram
Blåbärssoppa 42 gram
Russin 44 gram
Pulvermos 42 gram

Ner i matburken, häll på kallt eller varmt vatten och skaka tills moset fluffat till sig lite. Ät med sked. 684 kcal och definitiv mättnad.
 
Mat

Snuskburgarna har skrivits om i någon gammal tråd. De ska tydligen vara värre än vad mna föreställer sig. Ganska illa, alltså.

Jag tycker att våffelmix är toppen. Den innehåller inga konstigheter (mjöl, mjölkpulver, äggpulver, bakpulver), och gör sig utmärkt osm amerikanska pannkakor. För den som inte har med sig våffeljärn, alltså. Bra frukost, (lunch, middag och snacks). Går fort att göra, kan blandas i flaska om man vill. Och man behöver inte blanda i fasliga mängder fett. Lite olja eller smör att steka i räcker.

Torkat kött är alltid gott, som snacks inte minst. Lätt att göra också, utan ugn. Strimla, salta, låt dra ett tag, skölj av, häng upp. Gärna på balkongen eller så. Du hittar recept på nätet eller i gamla trådar här.

Sedan tycker jag att pulvermos, som ju är oätligt i stan, funkar utmärkt i skog och på fjäll. Köp känt märke, ta med extra kryddor och smör. Och blanda med bacon, krov eller vad du kommer över. Betongklumpskänslan i magen gör att man sover som en stock.

Låter väldigt bra! Skall ut på vår första långtur fast med häst och alla tips på bra mat är av högsta värde :) Tack!!!
 
du mixade ihop allt det där i en röra? och hur smakade det? :S

Japp, alltihop till en gegga. Smakar potatismos med lite blåbärssylt i typ och när man kommer till russinen så blir det lite tuggmotstånd i det hela också.

Sedan jag skrev inlägget så har jag faktiskt efter att ha läst många böcker om Mount Everst experimenterat med annat. Högst på toppen verkar alla vara så trötta och höjdpåverkade att de inte orkar äta. Därför blir drickchoklad oftast det som verkar gå åt för att få vätska och lite näring.

Apoteket säljer dock ett pulver som heter Modifast som innehåller 400 kcal / 100 gram och har en bra fördelning av energi. Chokladsmaken är mycket god och funkar suveränt. Kört det en vecka nu som lunch på jobbet och kan bara se fördelar med det.

Något mål varje dag kanske skall vara lite stabilare så tarmarna får något att jobba med, och då är ju couscous med röda linser mitt självklara val.

När jag är ute i naturen så är det upplevelsen av miljöerna som är det viktiga för mig. Vill jag njuta av god mat gör jag det hellre i soffan framför en bra film. På vandring så är energi/vikt samt energin det tar att tillaga maten som är viktigast för mig.
 
Det där förstår jag inte alls. Leva på näringsdryck till lunch? Fytusan.

Och ute i naturen blir maten ju sååå mycket godare. Där, om någonstans, ska god mat njutas. Tycker jag.
 
Precis!
Därför börjar jag varje morgon ute i fält med en liten gammeldansk och en fläskesvär, en dansk tequila. Sen är man igång och kan få i sig REAL-mat utan att få obehagliga minnen..
 
haha, så din ide om att njuta av fjällmaten är att supa lite först så det går ner lättare? :D torkad mat verkar vara att föredra när man ska förena smak, näring, vikt och "lättlaglighet", kan man säga så? I alla fall. Vad smakar bäst, köpta eller hemmagjorda? Måste vara billigare att göra eget, och om normen om färdigmat stämmer även godare med hemmagjort? Vilka blandningar funkar bäst? Kan man torka vad som helst?
 
Brukar ni torka ingredienser var för sig och sen blanda och laga till ute? Eller är det tillagning först och sen torkning?

Jag har förr torkat sakerna var för sig, blev inte ett så bra resultat tyckte jag. Nu har jag mat som jag lagat och sen torkat hemma (men hoppade över mjölken/grädden i maten och tänkte ta med lite pulver att blanda i den vid tillagning). Borde väl proväta litegrann och se hur det blir.

Hur mkt brukar er mat väga? Jag är osäker på vad jag ska förvänta mig när jag torkar själv.
 
Brukar ni torka ingredienser var för sig och sen blanda och laga till ute? Eller är det tillagning först och sen torkning?

Jag har förr torkat sakerna var för sig, blev inte ett så bra resultat tyckte jag. Nu har jag mat som jag lagat och sen torkat hemma (men hoppade över mjölken/grädden i maten och tänkte ta med lite pulver att blanda i den vid tillagning). Borde väl proväta litegrann och se hur det blir.

Hur mkt brukar er mat väga? Jag är osäker på vad jag ska förvänta mig när jag torkar själv.

Tillagat eller var för sig beror på om man har en meny som man följer 'slaviskt', eller om man vill kunna improvisera lite. Generellt kan man väl säga att maten är den största och tyngsta posten vid start, vad sen sakerna väger efter torkning beror på vatteninnehållet.


valdemar
 
Hur mkt brukar er mat väga? Jag är osäker på vad jag ska förvänta mig när jag torkar själv.

Jag brukar ha svårt att komma upp i 400 kcal / 100 gram även om det är där jag siktar. Men du bör minst komma över 300 kcal / 100 gram annars får du nog fundera om på kompositionen tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.