Favorit ställe?

Nu i regnet och rusket börjar jag drömma mig bort till vårens klättring.

Vart är ERA favorit ställen i Europa, sport eller trad.

Påsklovet som är ett bra klätterlov ligger tidigt, sista veckan i mars, vart brukar det vara skönt att klättra då?
 
Återigen: Ponte Brolla, södra Schweiz. Det är klätterbart hela året om, men den säkra säsongen är väl ungefär mars-november. Skriv gärna till mig ifall du vill veta mer. Själv ska jag dit för fjärde gången i juni!
 
Spanien

Har precis kommit hem från Spanien vilket jag rekomenderar varmt. Var nu i trakterna runt Alicante (Costa Blanca regionen) och där finns det väldigt mycket fin klättring! El Chorro är annars ett ställe jag också varmt rekomenderar. Är du sugen att kolla upp det så surfa in på http://www.rockfax.com de har mycket tips om klätttring i Europa och Spanien samt att de gör de bästa förarna. Kommer en ny förare över Costa Blanca nu i Januari så det är bara att köpa den och åka ner!!
 
Vercors, Frankrike!

Allt emellan långa multipitch till Korta/hårda single pitch i Södra Frankrike! Fantastiskt!!!
 
Mallis är inte heller så tokigt, var där under påsk förra året. Det finns massa att klättra, både lång- och kortturer. Fast man ska gilla borrbultar då ... Det finns förare på Rockfax.
/V
 
Efter att ha varit i Lofoten, Nissedal, Verdon, Dolomiterna och Kalymnos, måste jag ändå säga Kalymnos. Otroligt många sektorer med otroligt många fina, långa leder i varje sektor och i ett stort intervall av svårighetsgrader. Dessutom inte speciellt turistigt, som t.ex. Dollan kan vara på sina ställen. Fast Dollan var bra, men dyrare.

Norge skulle hamna högre om det inte var för klimatet. Och Niemisel om det inte var för myggen! Ågelsjön är bra också. Äsch, de flesta ställena jag varit på har erbjudit fin klättring! :)
 
Fontan!

Måste säga att FONTAN är mitt favo´ ställe! Kanske lite utanför sportklättringen men fortfarande mitt favo´ ställe.
 
Siurana

Jag var i Siurana (i närheten av Barcelona) i påskas. Helt fantastik klättring med leder i alla register. För mig är det helt klart Spanien som gäller i år också, kanske Montserrat eller Rodellar?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.