Fastighetsplan Koordinatförteckning, Sweref99

Fastighetsplan Koordinatförteckning, Sweref99

Hej har ett litet problem med en "Koordinatförteckning, system Sweref99" som jag inte lyckas att konvertera.

På en fastighetsplanen finns följande koordinat.

___________________________________________________________

Koordinatförteckning, Sweref99

_Pnr____Mark____X_____Y
-----------------------------------------------------------
WP53089 ------ 70195.28 12397.85
___________________________________________________________

När jag går in med Eniros karta och använder GPS funktionen och väljer RT90 så får jag följande koordinat X=6572799 Y=1640722 (inte helt exakt, uppskattad position) där ovan nämda koordinat bör ligga.

Vad är det för "format" på koordinaterna som jag har fått (X 70195.28, Y12397.85)?
Är det något internt format som kommunen använder sig av?
 
SWEREF 99 zon

Den korta förklaringen:
Du har fått koordinater i en SWEREF 99 zon, och behöver information från kommunen hur du omvandlar deras lokala koordinater till SWEREF 99 TM.

Den långa förklaringen:
Kommunerna tillämpar ofta en zon i det det nationella referenssystemet, där varje sådan zon har något modifierade projektionsparametrar. Anledningen är att man i varje sådan zon vill minska avbildningsfelen genom att lägga projektionens medelmeridian i mitten av zonen, då man har högre behov av noggrannhet lokalt än vad man kan få med SWEREF 99 TM.

För att förenkla kommunens koordinathantering och inte hantera för många siffror, så kan man ibland göra generella avdrag som minskar antalet siffror för både Northing och Easting. Det är uppgifterna om avdrag du behöver för att kunna omvandla dina koordinater till SWEREF 99 TM.

För "enklare" tillämpningar med användning av konsumentutrustning så kan man nämligen betrakta de lokala systemen som SWEREF 99 TM bara man får reda på hur de normaliseras till samma värdemängd som det rikstäckande systemet.

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4219
 
Jag hade inte helt rätt i förra svaret. Att du behöver känna till vilket tillägg som ska användas gäller fortfarande, men vad jag inte tänkte på är att då de lokala systemen har olika medelmeridianer, så "lutar" de i förhållande till SWEFER99 TM, vilket gör att du behöver transformera dina punkter. Är det inte för många så kan du göra det manuellt via Lantmäteriets transformationstjänst:

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Koordinattransformation.aspx?id=11499

Då din angivna koordinat ligger stockholmstrakten så bör det vara SWEREF 99 18 00 du skall använda som från-system.

/torbjörn
 
Jag glömde tyvärr min GPS på landet sist men om någon annan matar in dem i sin GPS, sparar dem och sedan byter till RT90 så bör x,y kommer fram istället.

Jag är i alla fall nästan helt säker på att jag kan byta till SWEREF i min tabell över tillgängliga koordinatsystem.
 
Senast ändrad:
Jag är i alla fall nästan helt säker på att jag kan byta till SWEREF i min tabell över tillgängliga koordinatsystem.
Det tror jag säkert, men då sannolikt enbart till SWEREF99 TM.

Nils RT90-koordinater i några olika system:

SWEREF99 (WGS84): 59.25277990N, 018.27200035E
SWEREF99 TM: N=6572779.707, E=686555.910
RT90 2.5 g V: X=6572799.000, Y=1640722.000
RT90 lat/long: 59.25325777N, 018.27547396E
 
Jag försökte lösa problemet baklänges...

Jag tog den givna koordinaten i RT90 och transformerade till SWREFF99 TM.

Den transformerade jag sedan till SWEREF99 18 00 med Lantmäteriets tjänst.

Skillnad i N: 6570859.743 - 70195.28 = 6500664.463
Skillnad i E: 165518.537 - 12397.85 = 153120.687

Hur noggrant har du mätt på Eniro?

Logiskt sett borde tilläggen vara

N: 6500000
E: 150000

Men det är ju drygt tre kilometer från din punkt. Kan det stämma?

(Jag ser ingen anledning till att man i annat fall valt tillägg ner på km-nivå)
 
inmätning eniro

Hej tobbedj,

I eniro så zoomade jag in mig med deras flygfoto funktion, sedan så valde jag GPS-koordinater och placerade markören där markeringen bör ligga ± 5 meter från den angivna kordinaten.
 
Kan ju för övrigt nämna att när jag kör långa vandringar där jag tycker det är onödigt att köpa in kartor och ha med mig så tar jag ut GPS-punkter på Eniro och lägger in i GPSen och det brukar inte slå fel med många meter. Så kör på det tycker jag...... och tänk på att använda flygfoto för då kan du oftast zooma in en ny lägre. Jag kollade dina koordinater och de kanske behöver justeras några meter om det är det huset som jag tror.
 
Hej tobbedj,

I eniro så zoomade jag in mig med deras flygfoto funktion, sedan så valde jag GPS-koordinater och placerade markören där markeringen bör ligga ± 5 meter från den angivna kordinaten.
Aha, då får du nog fråga Tyresö kommuns lantmäterikontor om fler detaljer om hur du ska kunna komma över till SWEREF99 TM och vidare till SWEREF99 (WGS84).
 
Ibland finns hjälpen närmare än man tror...

Jag fick ett mejl från en kollega på Lantmäteriets Geodesienhet, och som hittat denna tråd, där hon gav mig lösningen på problemet (tack Tina).

Systemet är tydligen ett lokalt system med litet speciella egenskaper och inte alls detsamma som SWEREF 99 18 00. Systemet heter i stället SWEREF 99 Tyresö, och via länken http://swepos.lmv.lm.se/rix95/index.htm kan man i ett första steg mata in Nils koordinater om man denifierar

FRÅN-SYSTEM = SWEREF 99 Tyresö
TILL-SYSTEM = SWEREF 99 18 00

Resultatet från Nils exempel blev N=6570859.847, E=165516.859, vilket ju faktiskt stämde ganska bra med resultatet från tidigare i tråden.

När man väl har fått fram denna koordinat är det ju relativt enkelt att gå vidare med en transformation till SWEREF99 (via http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Koordinattransformation.aspx?id=11499) och får då

N59º15'10.01118"
E18º16'19.09542"

Det blir ju förstås en del manuellt knappande, men det finns ju proffsverktyg för den som har större mängder data att transformera...
 
Tack igen!

Hej tobbedj!

Då har man lärt sig något nytt igen.

Nu så stämmer koordinaterna bättre!

Tack för hjälpen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
salgo60 GPS WGS84 SWEREF99 nogrannhet Navigering 2
mathias SWEREF99 - Garmin Navigering 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.