fastighetskartan!!

Någon som har hunnit testat magellans "fastighetskarta"? (map on demand),hur är det med fastighetsnummren? på lantmäteriets papperskarta fattas det på vissa områden 80-90% av nummren!!!!???? alla gränser finns dock!
 
skogsnisse; sa:
Någon som har hunnit testat magellans "fastighetskarta"? (map on demand),hur är det med fastighetsnummren? på lantmäteriets papperskarta fattas det på vissa områden 80-90% av nummren!!!!???? alla gränser finns dock!
Det finns två orsaker till att fastighetsbeteckningar kan saknas på Lantmäteriets fastighetskarta:

1. Registerbeteckningar saknas i allmänhet i tätorter, där kartskalan inte tillåter att alla beteckningar redovisas, det skulle bli alltför grötigt och svårläst annars.

2. Tätorter omfattas i regel av kommunal fastighetsbildning/registrering, vilket innebär att Lantmäteriet fram till helt nyligen inte haft tillgång till data för presentation i Fastighetskartan.

Numera finns dock information från samtliga kommuner samlade i vad som kallas Nationell Digital Registerkarta, vilket innebär att förutsättningarna ser litet annorlunda jämfört med för något halvår sedan. Jag vet dock inte om det finns några planer på att försöka redovisa fler fastighetsbeteckningar.

Ett dilemma är att kodningen av data från kommunerna kan se litet olika ut, och att det krävs en hel del redigering för att få de till de attribut i databasen som krävs för att kunna välja ut enbart de fastighetsbeteckninger som får plats att visas i kartan.

/torbjörn
 
Att det i tätort kan fattas nummer kan jag ha förståelse för,där det ofta är många och små fastigheter,men inte när man är tre mil från närmaste tätort.....mitt ute i skogen! om man exvis ska ta upp rågångar på ett "skifte",får ett fastighetsnummer av skogsägaren,å så finns inte nummret på kartan,eller ännu värre,inte på grannskifterna heller!! man har haft lust att tända brasan mer än en gång med kartan!!då kommer den ju till nån nytta!!:).
Med magellans nya digitala fastighetskarta borde ju detta inte vara nåt problem,då man kan zooma med gps:n! då borde ju även nummren på dom minsta fastigheterna kunna få plats,och komma fram vid en viss zoomning!!? men det är väl bara att beställa och se själv! och hoppas på det bästa:) att kunna ta ut rågångar exakt med en "svenssongps"(min är en explorist xl) är nog väl naivt att tro,men om nummret finns där så vet man ju åtminstone att man är på rätt fastighet!sen kan man leta på "gammalt" vis!
Fö är jag jättenöjd med explorist xl,har terrängkartan till den,som är kanon!har heller inga problem med uppladdningsbara batterier som jag läste i en annan "tråd"! när jag har den i bilen,och har zoomat in för mycket,så kan den ibland vara lite seg att hänga med! kanske är normalt?vad vet jag?!
 
skogsnisse; sa:
Att det i tätort kan fattas nummer kan jag ha förståelse för,där det ofta är många och små fastigheter,men inte när man är tre mil från närmaste tätort.....mitt ute i skogen! om man exvis ska ta upp rågångar på ett "skifte",får ett fastighetsnummer av skogsägaren,å så finns inte nummret på kartan,eller ännu värre,inte på grannskifterna heller!! man har haft lust att tända brasan mer än en gång med kartan!!då kommer den ju till nån nytta!!:).
Om du har köpt en karta i standard bladindelning via t.ex. en bokhandel kan jag förstå att du är upprörd om der saknas registerbeteckningar. I så fall bör du felanmäla detta till Lantmäteriets kundtjänst (har inte numret i huvet, men du kanske kan hitta det på http://www.lantmateriet.se).

MEN, om du köpt en tryckt karta via tjänsten DinKarta så kan det finnas en förklaring.

Registerbeteckningarnas placering är gjorda utifrån bladindelningen. Om du beställt ett utsnitt med valfri mittpunkt så finns risken för att registerbeteckningar kan hamna utanför just din bladkant. Vi har grunnat på om det finns ett bombsäkert sätt att med automatik flytta registersiffrorna så att de faller inom det aktuella utsnittet, men ännu inte kommit på någon tillräckligt bra lösning.

En sådan funktion skulle ställa något högre krav på hur originaldatat är strukturerat, och att köra en sådan bearbetning för hela landet är ganska resurskrävande.

Samma förhållande gäller också vid beställning av Fastighetskartan i rasterformat.

/torbjörn
 
För det första kan man väl kolla sin karta innan man ger sig tre mil ut i skogen för att se att nödvändig information finns med. Som tidigare berörts i forumet finns inte all info med i fastighetskartan, t ex om byallmänningsvägar. Detta kan göra att skogsfastigheter kan se ut att gränsa till varandra enligt kartan trots att så inte är fallet. Kartan ger inte en exakt bild av den juridiska verkligheten.

Hur är det kartan när den plockas upp på LM's egna skärmarm och utskrift därifrån görs? Då finns väl registerbeteckningarna med? Kan inte den intresserade ringa till Lm's kontor i länet och be att få en utskrift skickad per post eller fax?
 
jonasolof; sa:
Hur är det kartan när den plockas upp på LM's egna skärmarm och utskrift därifrån görs? Då finns väl registerbeteckningarna med? Kan inte den intresserade ringa till Lm's kontor i länet och be att få en utskrift skickad per post eller fax?
Varje statligt lantmäterikontor har tillgång till en enklare variant av Fastighetskartan (ortofotot saknas). Som bildserien nedan visar så går det att förstora kartan så att mer information syns.

Jag vet inte hur rutinerna fungerar för att få hjälp med utskrifter från det materialet, men det är bara att ringa till närmaste Lantmäterikontor och fråga. Jag sitter själv litet avigt till just nu för att enkelt kunna ge ett svar direkt.

Översikt:
avy1.jpg


Skala/urval motsvarande fastighetskartan:
avy2.jpg


Skala motsvarande en primärkarta:
avy3.jpg
 
Eftersom jag redan testat i Kalmar och fått sådana utskrifter så vet jag att det kan gå. Men då har jag besökt kontoret och frågat snällt. Det är inte säkert att det ingår i de reglementsenliga rutinerna. Men påpekar man att man köpt fastighteskartan i elektronisk form och att registerinformationen saknas så borde det gå. Mot betalning går det säkert- det gäller bara att hitta lämplig rubrik och sätt för betalning till det lokala kontoret.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.