Fasadklättring.

Lagen är tydlig praxis i sådana här mål känner jag inte till, dock bör det finnas prejudikat vid tingsrätten i Halmstad rörande en klättring av Trade Center i Halmstad. Är någon nyfiken så kan man ju snoka vidare.

Men det man inte vet har man inte ont av :)

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

...
...

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.

9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.

...
...
 
öringen; sa:
markus82; sa:
Funderar på att klättra upp och slå upp en portaledge däruppe, och bo där ett par dagar.

Då, om inte förr, så lär polisen komma iaf ;)

Ja precis! Men så mitt i natten (det får gärna också vara dimma, eller snöstorm) så packar man raskt ihop portan, och susar ned på sitt 250 meter långa 8mm rep, drar ner repet och slänger ner det i hissäcken så fort man kan, springer därifrån till sin get-away-cykel, och trampar på som fan till studentstaden. Perfekt! Det KAN inte gå fel! ;)

Mac
 
Tja tar man inte sönder något så kanske man klarar sig med en barsk tillsägelse. Mitt svar var väl snarast menat som en idé om hur det eventuella brottet skulle komma att rubriceras om man mot all förmodan skulle bli lagförd.
 
Nej du Markus, domkyrkan i uppsala var det inte utan en tacksam tegelkyrka i lund av det modernare slaget. Väldigt greppvänligt tegel och förmodligen nån stans i 5-registret. Fast man blir jävligt trött av att ta samma grepp och göra samma rörelse om och om igen.

Det där med privat mark förstår jag ju men de flesta hus man kan tänka sig bestiga ligger väl ändå på allmän plats? Typ kontorshus och kyrkor och... ja den sortens byggnader.
Vore fint om nån visste mer om prylen i halmstad.

Lycka till med domkyrkan markus ;)
 
alzheimers; sa:
Nej du Markus, domkyrkan i uppsala var det inte utan en tacksam tegelkyrka i lund av det modernare slaget. Väldigt greppvänligt tegel och förmodligen nån stans i 5-registret. Fast man blir jävligt trött av att ta samma grepp och göra samma rörelse om och om igen.

Det där med privat mark förstår jag ju men de flesta hus man kan tänka sig bestiga ligger väl ändå på allmän plats? Typ kontorshus och kyrkor och... ja den sortens byggnader.
Vore fint om nån visste mer om prylen i halmstad.

Lycka till med domkyrkan markus ;)

Ps Slottet på borgholm är en ganska rolig klättring skulle tro någonstans i 5-registret, bara lagomt monotom, men med lite höjd på köpet, klart Klättervärd!
 
Lagar och förordningar

Det man kan säga allmänt så måste någon göra en anmälan till att börja med, och det brukar vara fastighetsägaren och om jag inte har helt fel så faller det under antingen egenmäktigt förfarande eller olaga intrång. (Kan bli skadegörelse om det har blivit åverkan på fasad.)

Man kan säga generellt att alla hus ägs av någon dvs kommun eller fastighetsägare så det är aldrig "min rätt" att klättra där men det krävs att det kommer in en anmälan...
Känner inte till att det har varit större påföljder i Sverige men det kanske beror på vad man är där för.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=176788&previousRenderType=6
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.