Får jag äta chips? ;)

Alla vet vi att tobak och alkohol försämrar den fysiska prestandan. Att fet mat, t.ex. pizza/hamburgare, är onyttigt känner vi också till. Dock är jag lite nyfiken hur det förhåller sig med snabbmaten. Jag som tränar hyfsat mycket - och som absolut inte har behov av att gå ned i vikt eller banta - kan jag äta chips, pizza, kebab osv. med gott samvete, utan att konditionen blir lidande? Alltså, påverkas min kondition negativt av att äta denna typ av mat? Och då menar jag inte i termer av att jag är/blir överviktig och att mina artärer täpps igen, utan om det finns något momentant samband mellan (tans)fett och sämre kondition.

Mvh /Joel
 
Klart du får, 1 M flugor kan ju aldrig ha fel så ät vad du vill men fundera ett tag på hur gammal din konstruktion är och vad för slags födoämnen dina förfäder kunde få tag i och springa ikapp.
Kolhydrater och transfetter tillhör industrimaten, de är vi definitivt inte byggda för. Men du tycks jobba på det ;)
 
Klart du får äta chips och snabbmat !

Men räkna inte med att du blir uthålligare och orkar mer. Detta ämne tycker jag inte är debattbart längre....
 
Inte helt sällan min kropp kräver en påse chips som mellanmål eller boost före jobbet. Kör man hårt äter man hårt men håll koll på vad du äter.
 
Jag frågade min sambo (som är utb. kostrådgivare) och förenklat sa hon så här.

På kort sikt finns det inget samband mellan intag av transfetter och försämrad kondition.
Däremot på lång sikt så reagerar kroppen på transfetter som på mättade fetter nämligen att det sätter täpper igen blodkärlen. Detta bidrar till ett försämrad syretillförsel till kroppen och därmed en försämrad kondition.

Så om du inte äter "skräpmat" allt för ofta så kan du nog med gott samvete äta det också under förutsättning att du fortsätter träna regelbundet.

//Peter
 
Det är väl ni som tränar regelbundet och hårt som absolut kan och får äta skräpmat.. Ni tränar ju bort det så lätt så det aldrig lär märkas. Unna er istället det ni tycker är gott när ni tränar så bra..

mvh // Johannes
 
Jag frågade min sambo (som är utb. kostrådgivare) och förenklat sa hon så här.

På kort sikt finns det inget samband mellan intag av transfetter och försämrad kondition.
Däremot på lång sikt så reagerar kroppen på transfetter som på mättade fetter nämligen att det sätter täpper igen blodkärlen. Detta bidrar till ett försämrad syretillförsel till kroppen och därmed en försämrad kondition.

Så om du inte äter "skräpmat" allt för ofta så kan du nog med gott samvete äta det också under förutsättning att du fortsätter träna regelbundet.

//Peter

Tack, det var precis denna typ av svar som jag var ute efter.

Mvh /Joel
 
Det är väl ni som tränar regelbundet och hårt som absolut kan och får äta skräpmat.. Ni tränar ju bort det så lätt så det aldrig lär märkas. Unna er istället det ni tycker är gott när ni tränar så bra..

mvh // Johannes

Exakt vad jag tänkte skriva :)

Såna som jag borde däremot inte ens komma inom doftavstånd till chips och skräpmat.
 
mer eller mindre svarar jag på din fråga

skulle du leva varje dag på kebabrulle, viking special och pommes till kvällscolan tror jag inte att du gynnar din träning och kondition särskilt väl.
att däremot käka mat av denna karaktär någon enstaka gång ser jag inte alls som något problem.
skapa dig en egen uppfattning om vad mer eller mindre innebär och lev därefter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
adventure_transport Jag har konstig löpstil... Träning och hälsa 7
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
Northstar Äta rätt Träning och hälsa 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.