Får inte franska prussiken att fungera, hjälp?

Jo, utan att ha bilden klar för mig så insåg jag att det var nåt sånt. Dock kan jag tänka mig att det finns en del sätt att misslyckas med sånt om det är så att prussiken kan kila i sig i det som ska ha samma funktion som en hand över knuten.
När prussiken t ex når fram till en firningsbroms är det väl lite osäkert vad som händer, antingen låser den inte alls, eller så hamnar den i (inne i) bromsen och så sitter man rejält fast...
 
Ett kombinerat medhåll till några ovanför:

Lär er hantera prusikar. De har en stor fördel iom att man "alltid" har en prusik till hands. (det går ju utmärkt att slå en prusik av en vanlig slinga också. Och är det verkligen nödfall så nog har man NÅGOT snöre som fungerar)

Men ska ni sedan ut "på riktigt" så skaffa de prylar som gör det så mycket lättare. En repklämma istället för en prusik, ett enkelt block istället för bara en karbin... sådant gör enorm skillnad och sparar värdefull tid om det blir allvar.

En tibloc väger nada liksom en enkel plasttrissa (som dock är lite kinkig på vilken karbin man använder). Dmm:s revolver-skruvkarbin funkar också. Inte världens effektivaste block, men iom att den också är en "vanlig" skruvis väger den inte mycket extra.
Någon form av spärrblock (mini traxion ex vis) gör skillnad som natt och dag om det skall byggas hissar.

Som sagt: gör dig själv och dina kompisar en tjänst: Se till att BÅDE klara dig med prusikar och karbiner och ha smidigare prylar med.
 
Jag och polarna gick en kurs i glaciärvandring och har sedan varit uppe ett par gånger de senaste somrarna och hackat lite is.

Under kursen lärde vi oss räddningstekniken att dra upp personen som hamnat i en spricka enligt talja-principen. För att säkra änden man drar i så att personen inte faller om man tex. skulle tappa greppet lärdes det ut att vi skulle använda en fransk prussik sittandes i en isskruv/snöankare. På kursen fungerade det utmärkt, men vi får det inte att funka med våra egna grejer.

Använder ett 10.5 mm rep som huvudrep och 6-7 mm repsnöre för prussik/klämknutar etc.
Franska prussiken är ju genial då den iaf enligt teorin släpper åt hållet man drar åt, men låser neråt mot klättraren när man släpper på repet man håller i när man drar.

Vi slår knuten rätt runt huvudrepet enligt konstens alla regler, men det blir för mycket friktion vilket resulterar i att när man drar i repet så vränger sig knuten "ut-och-in" med resultatet att den nu låser åt hållet man vill dra åt, samt släpper ner mot killen i sprickan. Hur göra? Har vi fel diameter på rep/repsnören i relation till varandra?

Nu har vi istället löst det genom att använda en vanlig klämknut, men det kräver ju att man håller på knuten medan man drar för att det ska funka. Betyligt osmidigare.

Varför funkar inte franska prussiken?

En fransk prusik är INTE symmetrisk som några skrivit här, utan den låser åt ena hållet. När ni använder den vid inknytningen i replaget är det viktigt att den går igenom karbinen, annars blir det problem när man riggar hissanordningen. Själva idén med att använda en fransk klämknut när man knyter in sig i replaget är just att den vid eventuell sprickräddning låser åt ena hållet, samt att man kan använda den för att säkra upp varandra i replaget så att man håller repet sträckt hela tiden (t ex när man korsar omkring i ett isfall).

På ett 10,5 mm rep ska 7 mm räcka. Jag har använt 7 mm på ett 8,9 mm rep och det funkar också.
 
Nej, jag vet precis hur en fransk prussik ser ut och fungerar. Och den är som sagt inte symmetrisk. Har dock fått tips om tibloc som jag nog tänker införskaffa till framtida turer. Inte för att gå någon genväg, jag kan mina klämknutar, men för att den verkar smidigare att använda.
 
För mig låser en fransk prusik åt bägge hållen. Nyss testat och tagit bilden nedan.

3911730954_1dc8348199.jpg


(tillägg) Men om den översta bukten inte flippar över och ovanpå då man byter dragriktning utan i stället föser de övriga rundtörnarna framför sig låser den inte. Så det går inte att säga bestämt.

Antalet rundtörnar kan ökas för att förbättra låsningen och öppnandet. Det på bilden visade antalet är nog minimum.
 
Senast ändrad:
Det var en prussik som den på Mellpats bild jag tänkte på i alla fall.
Jag menar att den är symmetrisk, men för all del går det ju att, i matemaisk mening, hitta assymmetrier...

Man kan möjligen också anse att om parterna till karbinen görs korta och förskjutna till lindningens ena ände så uppstår en assymmetri. Skulle dock inte lita på att den är beständig.
 
På ett 10,5 mm rep ska 7 mm räcka. Jag har använt 7 mm på ett 8,9 mm rep och det funkar också.

Gissar att det sistnämnda kräver att man aktivt samsar åt knuten med fingrarna. Och det kan vara stor skillnad på böjlighet hos repsnören av olika fabrikat men med samma diameter. Ju böjligare desto säkrare låsning.

En variant på fransk prusik är att göra rundtörnarna på ett enkelt ej sammanknutet repsnöre och knyta samman först efteråt. Den varianten kan bete sig på annat men antagligen mer konsekvent sätt.
 
Dessa använder vi vid byggande av hiss-system för UT2000-systemet, har aldrig haft problem med friktionen när det gäller att hissa upp eller sänka ned pulkan med 120kg+ förutom att det är jävligt drygt och tungt när lutningen ökar.. ;-)

Repet/repsnöret som används är Beal joker 9.1mm Golden Dry samt 7mm repsnöre till prusiken.
 
Så här..

..knyter jag in mig (den vänstra bilden). Repänden som går från prusiken och genom karbinen till inknytningen kommer sen i en sprickräddningssituation löpa genom karbinen (vilket är ett måste för att prusiken ska kunna löpa åt ena hållet och låsa åt andra hållet). Det fiffiga är alltså att prusiken låser bakåt om man behöver göra omtag när man drar upp en person ur en spricka men då krävs att repet löper genom karbinen och att man knytit in sig korrekt.

I exemplet till höger så fungerar inte hissanordningen och hela tyngden av den nedfallne kommer så att säga hänga endast i prusiksnöret och det kommer bli tjorv och prusiken kommer inte fungera som tänkt.
 

Bilagor

  • Prusikar.jpg
    Prusikar.jpg
    130.5 KB · Visningar: 1,064

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.