Fästingens vara eller inte vara

BNP

Fästingen gör nytta. Fråga en nationalekonom. Det går garanterat att hävda att BNP ökar med hjälp av detta lilla kryp, liksom att ett oljeutsläpp också gör detta. Forskare får jobb, läkemedel säljs mm. Själv drar jag till mig fästingar som en magnet. Rekordet är närmare 20 st på en gång. Måste vara mitt sällsynt nyttiga blod. Mitt bidrag till BNP :)

/Hans
 
Om man tror på gud så borde man ju lita på att han har tycker att fästingarna har en mening - de har ju fått finnas i 200 miljoner år.
(Å andra sidan är ju inte jorden 200 miljoner år om man tror på gud)

Allvarligt talat så har de nog en fungerande plats om de klarat sig så länge. Så vi ska nog inte avskaffa dem bara sådär innan vi har funderat ett par miljoner år på det.
 
Re: Re: Mygg

bash; sa:
kim1; sa:
Österfärnebo borde vara Sveriges fågeltätaste område under myggsäsongen har man provat att flytta dit infångade fåglar?
inplantering av fåglar som äter mygg är inte det en bättre idé än kemikalier?

]
Någon som vet vilka djur som äter fästingar?

Jag tror en del fåglar äter fästingar men är inte säker. Fåglar brukar ju i allmänhet äta äckliga småkryp :)
 
Re: Fästingarna gillar mig!

ÅJO; sa:
Jag har blivit fästingbiten extremt många gånger, så många att jag inte kan räkna faktiskt. Senast i söndags morse hade jag två stycken på mig när jag vaknade i tältet, och det är en låg siffra efter en paddlingshelg i norra roslagen. (Hoppas jag inte skrämmer bort någon härifrån nu!) Oftast lyckas man borsta av sig dom innan dom biter sig fast men inte varje gång.

Fästingar är ett nödvändigt ont som jag mer eller mindre vant mig vid. När jag var liten tyckte jag att det var mycket obehagligt att bli fästingbiten, mest för att det tog längre tid då innan jag upptäckte dom, så dom hann bli ganska stora. Nu är det mer; "jaha - en fästing, tar du bort den är du snäll?"

Det svåra med fästingarna är att dom kan vara så extremt små, under en halv millimeter ibland. Det gör att dom kan vara väldigt svåra att upptäcka innan det är försent - det bästa sättet är att ha en partner så att man närgånget kan granska varandra innan man kryper ner i säcken för kvällen!
Hoppas de inte fortsätter gilla dig. När jag växte upp fick jag ofta fästingar ute i skärgården. Man vande sig och bara plockade bort dem. Men då bar inte fästingarna på Borrelia och TBE i samma utsträckning som idag. På Södertörn, i Stockholms skärgård och i ett stråk in över Mälaren beräknas 30-40 procent av fästingarna bära Borrelia och några procent TBE. För varje år sprids dessa parasiter med rådjur och fåglar, med fästingen som värddjur, allt vidare omkring. De milda vintrarna har breddat utrymmet för fästingen.

I början av 90-talet åkte jag på Borrelia. Vaknade en morgon med en fruktansvärd huvudvärk och med känslan av en 50-kilosvikt i varje hand och fot. Kunde knappt ta mig ur sängen. Stapplade ner till Cityakuten och de skickade runt mig på alla sorts provtagningar, innan de fann antikroppar mot Borrelia som kroppen utvecklat. Tydligen svårt att finna själva bakterien. Jag fick penicillin och blev helt återställd. Men jag känner till personer som gått med infektionen för länge och inte blivit helt återställda eller där det tagit åratal innan alla symptom är borta. Partiell ansiktsförlamning är en sak som Borrelia kan orsaka. Mot TBE finns vad jag vet ingen bot, det kan självläka eller det kan gå åt h-e, men man kan vaccinera sig mot TBE som är ett virus. Det går inte mot Borrelia som är en bakterie. TBE kan ge hjärnhinneinflammation och hjärnskador.

Jag råder alla som vistas mycket i fästingtäta områden att vaccinera sig mot TBE. Om en fästing har Borrelia så bildas ofta, men inte alltid, en perfekt röd ring runt bettet efter några veckor. Första gången jag fick Borrelia syntes ingen röd ring. Men jag har en gång sedan dess fått en perfekt röd ring runt ett fästingbett och då snabbt som attan tagit mig till sjukan och fått penicillin, innan jag ens kände något. Om jag inte missminner mig så tar det 24 timmar för Borreliabakterien att krypa över från fästingen, så bara man noggrant går igenom kroppen på kvällen och tar bort ev. fästingar klarar man sig, om man inte klämmer på fästingens mage när man tar bort den. Men håll ett öga på bettet veckorna efter att fästingen suttit där och syns en röd ring; dra till sjukan direkt.
 
Möjligtvis har borelia ökat något i färtingpopulationen, men troligare är att man bara inte uppmärksammat det tidigare. När det gäller TBE så är det kännt sedan länge, bla från västra ryssland där det var en vanlig "sommarfeber".
 
Ok, säg efter mig, alla på en gång:

INGEN art finns för att den gör någon specifik nytta, arter finns för att dom KAN finnas. Det finns inte EN absolut "Ekologisk balans" som vi eller någon annan art kan rubba; om en art bökar till det, kommer så småningom en ANNAN balans att infinna sig. Säkerligen med oanade effekter som följd, till förtret för ekologiskt vitt skilda arter, men sånt är livet.

Fästingen är bra för GENERNA som huserar innanför det där bizarra skalet, uppstöttade på ett knippe ben. Med hjälp av den konstellationen kan generna föröka sig och sprida sig: det räcker gott och väl för fästingen.

;)

/Per
 
Dom är värdelösa ...

Hej på er ..

För er som inte bor i blekinge kan jag förstå att ni tycker det är meningslöst med alla diskusioner om festingar. Men har man varit ute i terängen i 10 min och har över 15 st små kryp p åsig så är det itne så roligt längre.

Dock så är borelia lätt att bota idag om man upptäcker det. DEt är ju lite värre med TBE.

// johan
 
Bort skall dom !!

Jag ser inget som helst existensberättingande för dessa små j*vla kryp. Bort skall dom.

Den som försöker försvara deras existens med något i stil med att dom har rätt att leva lever farligt. En art som är smittospridare på detta sätt (precis som myggen nämnd tidigare) skall bort.

Så frågan är: Hur gör man miljön för dessa små krabater så oacceptabel som möjligt ???

Vad är det som fästingar inte gillar ???

Jmf med huggormar som inte drar jämt med snus...
 
Re: Bort skall dom !!

larhed; sa:
Jag ser inget som helst existensberättingande för dessa små j*vla kryp. Bort skall dom.

Den som försöker försvara deras existens med något i stil med att dom har rätt att leva lever farligt. En art som är smittospridare på detta sätt (precis som myggen nämnd tidigare) skall bort.
Varför lever man farligt om man anser att alla djur- (och växt-)arter har existensberättigande?

/Håkan
 
Om man har problem med att vara ute i naturen under de villkor som gäller där så kan man ju alltid stanna hemma.....

/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
KLAGER Död varghanne tros vara tjuvskjuten Vilda djur 0
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.