Fästa vattenflaska

Hur fäster ni era vattenflaskor när ni är ute och vandrar? På min förra rygga fäste jag flaskan med en pistolhake i avbärarbältet. Jag gillar inte att ha en flaska som hänger och dinglar, men jag vill knappast ha flaskan i ryggsäcken.
 
Efter flera säsonger med vattenflaskan sladdrande på ena axelremmen i något snöre, konstruerade jag en lösning att fästa på axelremmen bestående av ett kryss av elastiskt band 3cm brett som botten, med 2 kardborreremmar runt flaskan som reglerar diameter på den cylinder som bildas (i vilken flaskan sitter) och samtidigt fäster in cylindern vid axelremmen. Helstabilt, lätt, passar flaskor från 0,x-1 L.
 
Jag brukar ha dem/den i nätfickor som sitter på sidorna av ryggsäcken under sidfickorna. Nås lätt med ryggsäcken på och sitter åtminstone tillräckligt bra om man inte ska slänga iväg ryggsäcken eller nåt.. Borde inte vara speciellt svårt att tillverka nån egen lösning där vattenflaskan sitter fast betydligt bättre heller.

Annars är ju en kamelbak i topplocket med munstycket fastsatt i axelremmen en väldigt smidig lösning. (Om man sett till att stänga baken ordentligt...)
 
azog; sa:
Annars är ju en kamelbak i topplocket med munstycket fastsatt i axelremmen en väldigt smidig lösning. (Om man sett till att stänga baken ordentligt...)

Beror ju på till vad. Går man i fjällen med god vattentillgång så vill man ju inte bära mer vatten än vad som behövs. Då är en vattensäck med slang onödigt stor. Självklart måste man inte fylla den helt men det blir bökigare varje gång den ska fyllas då den måste tas ut och sen har de väl ofta rätt liten öppning vilket är jobbigt i kallt vatten.

En flaska på bärremmen är smidigt. Bara att böja sig ner och fylla på i bäcken när det behövs. Jag har en nalgene 0,5 liter som jag kan fylla utan att blöta ner händerna alls. MER-flaskor har också en ganska bra stor öppning (för den som funderar över smygreklam kan jag säga att jag inte jobbar för MER, råkar bara gilla deras flaskor).

/Andreas
 
ala; sa:
Här kan du få tips på hur du gör en hållare till bärremmen själv.

http://www.andersj.se/hallare_index.htm
Hah! Där ser man att man aldrig är ensam om en god idé. Min flaskhållare är i det närmaste identisk, och jag hade aldrig sett någon liknande konstruktion tidigare, trodde min var den första...

Dock är min något annorlunda eftersom jag inte har elastiska band runt flaskan utan bara kardborre. Tänk er samma konstruktion, men utan separata band för att fästa hållaren till ryggsäcken, utan att man istället använder kardborre runt flaskan som dessutom går att dra genom axelremmen på samma vis som på Anders J's bilder.
 
Jag hänger flaskan med snabbkoppling på ryggans ena bärrem, och har bara en ögla av ett resårsnöre längre ner på bärremmen, som lätt sätts runt flaskans nederdel och stabliserar flaskan.

Raskesven
 
Bra tips. Tackar. Det viktiga är att det går att dricka obehindrat medan man vandrar, att flaskan sitter fast och inte är ivägen.
 
Jag kör med mina Festis-flaskor fastspända på ryggsäckens axelremmar med ett fiffigt snöre med snörlås.

festis1.jpg
 
På ett

par av mina ryggor har jag sytt fast nätfickor på sidan långt ned där t ex GPS, kamera och vattenflaska är bekvämt åtkomliga.

Nät finns i sybehörsaffärer.

Många ramlösa säckar har liknande fickor från början numera.

Thure
 
Thureb:

Jag har också testat något liknande men problemet blev att väskan läckte i lite vatten pga av hålen.

Eller så kanske det bara är jag som är dålig på att sy ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.