Fästa beastmaker i gipsvägg

precis så, och det är hela skillnaden. Hänger man i överkant foder, blir det knappt någon horisontell kraftkomponent/vridmoment i infästningspunkterna, men bara greppbrädans tjocklek ställer saken i ett helt annat läge. Vanliga stålreglar är inte dimensionerade för att ta särskilt mycket punktlaster tvärs mot sin egen längdaxel, så jag har föreslagit dels en lastfördelare, dels (om reglarna är av den klena sorten), ett mothåll på andra sidan väggen, som gör att lasten förs ner centriskt/nedåt, vilket reglarna klarar utan problem. Måhända "hängsle och livrem", men det kan jag inte veta utan att ha sett det hela IRL ;).

Sen kan man, allt efter tycke och smak, diskret måla in skivorna i väggens färg, eller tvärtom berika hemmet med ett häftigt konstverk ;)

Instämmer.
Genomgående skruv med bult med stora brickor genom valfri trä/träfiberskiva, lika utförande båda sidor om väggen. Bulten behöver dock inte gå genom stålregeln, eller rättare sagt du kan inte tillgodoräkna dig någon fördel pga det.

Hade vart en annan situation om det var trä istället för stål.
(Betong FTW!)
 
Det förvånar mig ändå att de ofta sketna spikarna i fodret håller - eller att fodret håller. De är ju ofta väldigt tunna, och man brukar ju kunna dra loss sånt med handkraft. Men, så länge det är en ren skjuvkraft så är det hyfsat gynnsamt, och så kanske anliggningen i de gerade hörnen är väldigt gynnsam också.

Nåja, runt en karm finns det troligen tillräckligt att skruva i, jag tror skiva på båda sidor är overkill för det allra mesta.

Med lite tur är det inte stålreglar vid dörren heller, det är inte ovanligt att man kör stål på golv (och tak) och trä vertikalt eller ännu hellre: stål överallt utom vid dörrar.
 
Googla, "Fingerboard doorway mounting" verkar finnas lite lösningar. (Sitter med mobilen, därför får du ingen länk..)
 
alltså, jag har ju redan givit facit? Det går göra snyggare än jag gjorde i min 30 sekunders långa snickarsession men den är fullt ner- och upp-monterbar på någon minut, så den går gömma under sängen då ens bättre hälfts ängsligt småborgerliga vänner med inredningsdesajndrömmar kommer på besök.

Krita kommer vara ett större bekymmer.

För viktade eller motviktade dödhäng behöver man en liten plyfa-skiva som skydd för golvet också, så länge man inte har en väldigt förstående hyresvärd.
 
(...) Med lite tur är det inte stålreglar vid dörren heller, det är inte ovanligt att man kör stål på golv (och tak) och trä vertikalt eller ännu hellre: stål överallt utom vid dörrar.
Stämmer, fast efter 30 års springande på bättre och sämre byggen skulle inte jag chansa utan att kolla ;). Är det träreglar (eller speciella träfyllda stålreglar, rätt vanligt det också), så är det lugnt med enkelsidig montering.
 
Instämmer.
Genomgående skruv med bult med stora brickor genom valfri trä/träfiberskiva, lika utförande båda sidor om väggen. Bulten behöver dock inte gå genom stålregeln, eller rättare sagt du kan inte tillgodoräkna dig någon fördel pga det.
Åja, *lite* mer sidostabilitet får man, jämfört med att bara fästa i enkla gipsskivor ;); Det blir ju en rejält excentrisk belastning.
Men jag är väldigt klar över varför jag valt att bosätta mig i ett gammalt stenhus ;).
 
Åja, *lite* mer sidostabilitet får man, jämfört med att bara fästa i enkla gipsskivor ;); Det blir ju en rejält excentrisk belastning.
Men jag är väldigt klar över varför jag valt att bosätta mig i ett gammalt stenhus ;).

Jämfört med att endast i gipsskivan - ja! (förutsatt man använder plåtskruv, motsv.)
Men med en trä/träfib. skiva på var sida med genomgående skruv och mutter - försummbart. :)
 
Stämmer, fast efter 30 års springande på bättre och sämre byggen skulle inte jag chansa utan att kolla ;). Är det träreglar (eller speciella träfyllda stålreglar, rätt vanligt det också), så är det lugnt med enkelsidig montering.

Nä, kolla måste man, och troligen är det bara dumt att försöka resonera fram till den OPTIMALA lösningen utan att ha kollat nåt eller ens sett väggen.

(Man ska aldrig ta nåt gör givet, jag bilade igår kväll hål i ett "betongvalv" som är gjutet i ett träbjälklag. Inga plintar under, betongen verkar hänga mellan bjälkarna genom att man spikat lite trälister på sidorna av bjälkarna som sen gjutits in. Trossbotten med lite stadig Rockwool i botten har utgjort resten av formen. Det är ju bara en högst lokal lösning (2 kvm), men rätt ovanlig tycker jag.)
 
Jag hade precis samma problem men fick tipset av en snickar-kompis att det förmodligen var träreglar vid dörren. Jag tog en furubräda på 14-15 mm och målade den vit och fäste den enbart i reglarna på sidorna av dörren dikt mot dörrfodret. Därefter skruvade jag upp min moonboard i brädan, blev hur bra som helst!
 
Tack för alla svar...

Har också fått det svaret att det finns träreglar där.
också fått låna en regelsökare så ska testa det... och förborra med ett liiiitet borr så ser man lätt och blir inte så stor skada....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.