Fällkniv EDC sökes

Hej,
Ytterligare en knivtråd :)
Söker en fällkniv att kunna ha med mig i arbetet.

Jobbar inom IT dels med support men även kommunikation så det är allt ifrån att skära sönder lådor till buntband till att skala kablar. Den får gärna också vara delvis sågtandad då jag klättrar och kan vara bra när man skär i rep?

Önskar att den skall kunna öppnas med en hand.

Har tittat på diverse "rescue" knivar som har tilltalat mig dels från gerber, CRKT och böker men har läst lite om dem och det är tydligen inte så tåligt stål och håller inte skärpan?
Två av dem ligger dessutom lite för högt för min budget

Pris gärna max 500kr, men skulle det vara oromligt så får ja väll spara lite ;P

Tycket det är en djungel och när man väl hittat nått så är just den modellen tillverkad i ett annat land än resten så då blir ja osäker på om det verkligen är ett bra val.

tack på förhand
 
Jag kan egentligen ingenting om knivar, men i min ficka ligger i stort sett alltid en Leatherman Freestyle. Helt ok kniv för vardagsbruk, med sågtandad del för rep och snören. Går att fälla ut och in med en hand... Har ju dessutom en tång som i alla fall för mig ganska ofta kommer väl till pass. Tror den går på ca 400 sek.
 
Kolla på Spyderco, alltid mycket pang för pengarna.
Annars är väl Böker den av de som du nämner som är värd att titta närmare på. Dom andra ger jag inte mycket för.
Victorinox är också bra men om du bara vill ha ett blad så går dom kanske bort.

//Per
 
Hej,
Ytterligare en knivtråd :)
Söker en fällkniv att kunna ha med mig i arbetet.

Jobbar inom IT dels med support men även kommunikation så det är allt ifrån att skära sönder lådor till buntband till att skala kablar. Den får gärna också vara delvis sågtandad då jag klättrar och kan vara bra när man skär i rep?

Önskar att den skall kunna öppnas med en hand.

Har tittat på diverse "rescue" knivar som har tilltalat mig dels från gerber, CRKT och böker men har läst lite om dem och det är tydligen inte så tåligt stål och håller inte skärpan?
Två av dem ligger dessutom lite för högt för min budget

Pris gärna max 500kr, men skulle det vara oromligt så får ja väll spara lite ;P

Tycket det är en djungel och när man väl hittat nått så är just den modellen tillverkad i ett annat land än resten så då blir ja osäker på om det verkligen är ett bra val.

tack på förhand
Har du kikat på Wenger Alinghi?

http://www.wengerna.com/alinghi

~Paul~
 
oj tack för alla tips so far!

-Leatherman freestyle såg ju bra ut :) inte tänkt i "multitool" banorna helt klart intressant

-Harset den resce varianten av victorinox men den landar lite över min budget men den har ja också kikat lite på.

-Cybertool går bort då den inte kan öppnas med en hand.

-Alinghi ser också trevlig ut ska kolla upp den närmare. Även vad priser hamnar på?

Fick så bra alternativ så ja får tänka ut om det är en ren kniv ja vill ha eller ett multitool. E ju smidigt med en tång också...

Annars har ja också kikat på spyderco tenacious som landar inom min budget... hittade den på en UK site för en billigare peng
 
Ska du ha multitool så kolla in Swisstool Spirit. Tror inte du hittar bättre. Finns med vågtandad egg om det föredras.
 
Det känns som du letar efter ett verktyg som skall göra två helt olika jobb.

På jobbet:
Valfri Leatherman med stjärna, plattmejsel och vettig tång. Lådorna öppnar du med spetsen på tången (jag vet). Själv kör jag med en Fällkniven U2 och det räcker. Skall jag bygga kabel behöver jag ändå fler verktyg.
Den bästa de haft är ju PST (den senare modellen med symmetriskt skaft på mejslarna) och Sideclip, som är en lättare variant av PST. Numera har LM fluffat till sina verktyg, mer vikt men inte mer funktion.

På berget: En enkel och lätt enhandsöppnad fällkniv från Spyderco eller vad du tycker är kul.
LM-tången stoppar du ner i ryggan, för då har du burköppnare, tamoj till grytorna osv. i samma verktyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Fällkniv Utrustning allmänt 20
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
bico Fällkniv Utrustning allmänt 1
grodanbolle Fällkniv? Utrustning allmänt 40
hannulan Fällkniv Utrustning allmänt 19
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Burnis Fällkniv som backup till slidkniv Utrustning allmänt 29
ramsis_iv 2bladig fällkniv? Utrustning allmänt 15
Lars_P Dyr fällkniv på extrapris Utrustning allmänt 20
Skipper_ Fällkniv Utrustning allmänt 36
Avslutatmedlemskapx Ny fällkniv Utrustning allmänt 19
Mattias1981 ny edc, snabbt svar.... Utrustning allmänt 1
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
seved1 En EDC Utrustning allmänt 19
Halvandra Sökes: Sittunderlag skumplast tåligt Utrustning allmänt 13
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
krille d knivsmed sökes Utrustning allmänt 8
frilufsaren PLB sökes Utrustning allmänt 3
Iggle Svampkniv sökes Utrustning allmänt 18
luktafotogen H3 Ledlampa 6V- seriös leverantör eller hemmapulare sökes. Utrustning allmänt 0
mick102 Väckarklocka sökes Utrustning allmänt 8
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0
farsgubben länktips sökes Utrustning allmänt 4
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Candid Hopfällbar snösåg sökes Utrustning allmänt 4
zeromaker Jobb sökes!! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.