Facebook...? Njae, Utsidan äger! (och låt oss verka för att det ska förbli så)

Jag vill återknyta till diskussionen om Utsidans framtid och inriktning, som pågick intensivt i samband med att nya (del)ägare/adminer trädde till.

Bl a diskuterade vi konkurrensen från diverse Facebooksgrupper. För att bli lite klokare på detta gick jag med i några. Nu kan jag lugnt konstatera att deras funktionalitet inte på långa vägar kan jämföras med Utsidans.

Låt os vara rädda om denna fina plattform.
I all hast; jag skriver lite utförligare sen.
 
Senast ändrad:
Bra inlägg! Helt klart berömvärt initiativ Joanna. Vi måste alla försöka höja kvalitén och sätta utelivet i centrum. Det händelserika äventyret är en bristvara här. Det behöver inte vara exotiskt eller överdrivet, men personligt. Det vore bra om folk ansträngde sig och skrev lite mer bloggar. Dom som skrev förut här verkar helt upphört-Tyvärr. Det är nog inte bara jag som saknar Fowwe, Majjen, Traneving, med flera.
 
Så som folk använder Facebookgrupper idag är de rätt värdelösa. Folk som går med i en grupp läser inte inläggen som finns i gruppen, ofta läser de inte ens inläggen som postas i gruppen. De skriver en fråga och sen läser de svaren från notifieringarna. Även om samma fråga har skrivits 5 gånger senaste veckan.

Delvis har det kanske att göra med Facebooks algoritmer, idag är det inte säkert att man får upp alla nya inlägg i en grupp i sitt flöde, utan det är algoritmerna som styr vad man ser i flödet. Jag fick nyligen upp ett "minne" på FB där jag var frusterad över att det inte längre fungerade att välja att få flödet i kronologisk ordning, tror det var från 2012 eller nåt.
 
Bra inlägg! Helt klart berömvärt initiativ Joanna. Vi måste alla försöka höja kvalitén och sätta utelivet i centrum. Det händelserika äventyret är en bristvara här. Det behöver inte vara exotiskt eller överdrivet, men personligt. Det vore bra om folk ansträngde sig och skrev lite mer bloggar. Dom som skrev förut här verkar helt upphört-Tyvärr. Det är nog inte bara jag som saknar Fowwe, Majjen, Traneving, med flera.
Känner mig lite träffad eftersom jag inte själv är någon bloggskrivare, men det ska gudarna veta att jag uppskattar (och i förekommande fall saknar) alla du räknat upp, plus några till inkl. din Terra Incognita.

Nu vore det kanske orättvist att inkludera dem i jämförelsen med FB, vars "friluftsgrupper" väl närmast konkurrerar med Utsidans Forum. Så det var mest de funktionerna jag ville få grepp om, och kan som sagt lugnt påstå att Utsidans forum är vida mer välfungerande som användardriven kunskapsbas. Här finns överblicken, transparensen och sökbarheten, och inga j:a algoritmer som bestämmer vad som ska dyka upp i mitt flöde.

Samt inte minst vidsynen och mångfalden. Diverse små urspårningar känns som ett billigt pris för detta, och min bild är att vi ändå håller hyfsad ordning och struktur på trådämnena och mer sällan spårar ur i rena OT eller ofruktbart tjafs. Betydligt mer sällan än de kommentarstrådar, som uppstår efter inlägg i FB-grupper, och kan svaja hejvilt åt alla håll. Vem orkar leta relevant info i sådant.

Men även vettiga och värdefulla FB-trådar gör föga nytta mer än för stunden - innehållet är inte sökbart utan diverse mödosamma och smarta tricks som ingen orkar med, så det sker ingen ackumulerad kunskapsuppbyggnad, som på Utsidan. Samma frågor kommer igen hela tiden.

Och nu talar jag inte ens om FB:s i stort sett obefintliga textformatringsverktyg m fl erbarmliga teknikaliteter.

Nej, leve Utsidan och låt oss hoppas att den inte FB-ifieras.
 
Senast ändrad:
Så som folk använder Facebookgrupper idag är de rätt värdelösa. Folk som går med i en grupp läser inte inläggen som finns i gruppen, ofta läser de inte ens inläggen som postas i gruppen. De skriver en fråga och sen läser de svaren från notifieringarna. Även om samma fråga har skrivits 5 gånger senaste veckan.

Delvis har det kanske att göra med Facebooks algoritmer, idag är det inte säkert att man får upp alla nya inlägg i en grupp i sitt flöde, utan det är algoritmerna som styr vad man ser i flödet. Jag fick nyligen upp ett "minne" på FB där jag var frusterad över att det inte längre fungerade att välja att få flödet i kronologisk ordning, tror det var från 2012 eller nåt.
Håller helt med dig, precis min upplevelse. Skrivit om det i svaret till Anders så ska inte upprepa mig.

Plus att det är helt upp till resp. admin hur gruppen sköts och utvecklas. Där finns utrymme för allt från trevligt och vettigt, till diverse sektliknande hyper, kotteribildningar och ren mobbning. Nej tack.
 
Jag tycker att Facebook har blivit sämre med tiden. Nu är man intresserad av många saker och kan gå med i grupper och så. Så det blir så mycket. Men sen finns det algoritmer i dessa Facebook-program som hämtar information från bland annat Google och andra mätare och visar en massa reklam, ibland kan man tro att den fattar ens känslor och överöser en med reklam och såna sidor (tror det är kinesisk teknik). Utsidan är bra, för här kan man hämta information och diskutera och alla är i samma intresse och på en webbsida också. Ofta funderar jag över saker inom naturen, vandring, träning, foto. Ja, det är ett fint forum tycker jag med.
 
Senast ändrad:
Facebook är ju ett väldigt dåligt verktyg för kommunikation, det är ju till för reklam och för att få dig att fortsätta scrolla.

Ofta är informationen man får felaktig också. Det kan vara lätt att dras med och tro att folk säger nått vettigt om 30 pers säger samma sak men så visar det sig att alla egentligen bara upprepar något som de hört eller läst i en reklam. I vissa grupper tar man ju regelmässigt bort inlägg med motargument och problematiseringar och då kan ju en läsare som just läst 30 pers skriva samma sak ännu lättare få för sig att det är en ”sanning”.

Men det är väl så nya internet ska fungera, alla får vara i sin egen filterbubbla och gränserna mellan reklam och mänsklig kommunikation suddas ut.

Jag hade gärna sett mer aktivitet här på utsidan men just att det tar lite längre tid är väldigt positivt tänker jag.
 
Forum är bättre på diskussion och kunskapsdeling. Facebooks algoritmer gör fort att diskussioner inte fungerar speciellt bra.

Tycker dock jag får mye bra inspiration och en del kunskap om var det är snö och sånt i en del facebook grupper jag är med i. Praktiskt att ha allt på ett ställe.
 
Halloj, understöder alla föregånde talare. Har inte fb, så ”missar” den delen med alla grupper, så utsidan uppskattas med alla tips och diskussioner.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.