Få ner quickdraws efter klättring

Hej jag undrar om någon har någon har någon bra metod för hur man kan plocka ner sin quickdraws om man inte skulle klara en led hela vägen upp till ankaret och sen inte kan, eller orkar, gå runt och toppsäkra...
 
Då finns det bara ett alternativ och det är att klippa ur qd efter qd och försöka göra så mjuka fall mellan dem som möjligt..
 
Du kan ju alltid offra en snabblänk, en slinga eller en bit repsnöre att fira av ifrån.
Eller som sagt klippa ur express efter espress. Om du trär ett tubband dubbelt genom hängarna allteftersom kan du sänka dig ned mha det så du slipper falla (om du inte tappar taget)
Annars finns det (om du är max 20m upp med ett 60m-rep) ett snyggt trick som bygger på att du sätter en slinga i hängaren, knyter en repända i den och har repet tredubbelt. Då kan du fira ned, samtidigt som säkringsmannen ger dig en viss extra säkerhet (om bulten skulle lossna) och dessutom få med dig slingan ned...

Men det är rätt hopplöst att beskriva i text. Finns säkert en skiss någonstans på nätet...
 
Du kan ju alltid offra en snabblänk, en slinga eller en bit repsnöre att fira av ifrån.

Att fira av från en bit repsnöre eller en slinga på det sätt du beskriver skulle inte jag rekomendera. Dels så kommer slingan/repsnöret att sitta kvar i hängaren och ev. vara ivägen för nästkommande klättrare, dessutom så är det förenat med livsfara att fira av genom en slinga/repsnöre (om jag nu förstått dig rätt att du låter din säkringsman fira av dig från leden och inte har med egen repbroms och firar av själv.. ).
 
Att fira av från en bit repsnöre eller en slinga på det sätt du beskriver skulle inte jag rekomendera. Dels så kommer slingan/repsnöret att sitta kvar i hängaren och ev. vara ivägen för nästkommande klättrare, dessutom så är det förenat med livsfara att fira av genom en slinga/repsnöre (om jag nu förstått dig rätt att du låter din säkringsman fira av dig från leden och inte har med egen repbroms och firar av själv.. ).

Kanske inte var tydlig nog...

Ja om man inte kör tricket med tredubbelt rep så blir slingan/repsnöret kvar. Alternativet är ju dock att en (eller flera) expresser blir kvar, vilket nog stör nästkommande klättrare ännu mer. (Jag skulle inte klippa in mig i en kvarlämnad express)

Självklart ska du inte låta säkringsmannen sänka ned dig från en slinga/repsnöre! Det är (som du säger) en av de sakerna som verkligen är livsfarliga i praktiken och inte bara i teorin/med maximal otur.

Om jag får vara lite dogmatisk så skulle jag vilja hävda att man helt enkelt int ska ge sig upp på en led, vare sig sport eller trad, utan tillräckligt med uttrustning för att kunna avbryta på ett säkert sätt.
En förlorad QD helt enkelt är priset man får betala om man inte tänkt på saken innan.
 
Svaret är ju i princip redan debatterat ovan.
De karbiner som finns på Biltema tror jag dock är direkt olämpliga för det mesta som har med klättring att göra. Det finns inga skruvkarbiner, och de aluminiumkarbiner som finns har klart låg kvalitet. Det finns ju stålkarbiner för marint bruk, men då vore en schackel eller snabblänk att föredra. Snåla inte på dimensionen, så skonas repet.

Nackdelarna med att lämna en snabblänk kvar på leden kvarstår dock, och i slutänden så är det nog så att om man ger sig upp på nåt man är osäker på om man klarar att leda så bör det vara så att man är beredd att gå runt och fira för att rensa i efterhand.
 
Köp någon billig "offer" karbin på Biltema. Har alltid 1 i selen.

Nja, inte en billig karbin kanske... "Not for climbing"-karbiner skulle jag inte lita på.
Men expresslänkar i hyfsad dimension känns ok även om det inte står petzl på dom.

Annars kostar den riktiga varan inte så mycket mer. Så ofta behöver man dom ju inte att man blir ruinerad. Alltid bra att ha i selen. Händer lite för ofta att ankaret saknar nåt vettigt att fira från också...
 
Annars kan man plocka ner quickdraws med vissa cheater-sticks, Här i stockholm kan man till och med klippa ur ankaret :)
 
Lång slinga

Hej,

Jag har provat en metod med en ca 6 meter långt slingmaterial. Testade metoden senast förra veckan faktiskt ;-)

1. Trä igenom slingan genom den bult du befinner dig vid, knyt ihop ändarna och se till att den räcker ned till nästa bult. Sätt i din broms i slingan på samma sätt som om du skulle fira ner dig med ett rep och linda ev. en prusik runt slingan.

2. När du är säker på att du sitter fast med bromsen, ta ned din quick-draw och fira ner dig till nästa bult. Knyt där upp knuten på slingan och dra ner den och gör om proceduren.

På det här sättet slipper man att ramla mellan bultarna. Det tar lite tid men har man fått kläm på det så går det hyfsat fort. Man är hela tiden inknuten i repet så det värsta som kan hända är att du ramlar mellan två bultar om bulten skulle ge med sig.

Det gäller ju bara att ha med sig slingan när du vet att du klättrar på din gräns ;-)

/Camilla
 
Ha med ett ett tunt rep 6-7mm när du klättrar. Kör du fast så firar du av med det och plockar med säkringar/kilar samtidigt som säkringsmannen tar ned dig (du är fortfarande inknuten och säkrad med klätterrepet)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.