Extremäventyr capeyork! haka på?

Tja

Jag älskar Australien och dess vilda, varierande och storslagna natur och planerar att till nästa torrperiod, (endast då man kan vistas på de vildaste platserna, under regnperiod blir det helt omöjligt att ta sig över floder mm) dvs nästa höst verkligen uppleva den. Kommer alltså att åka aug-nov, sep-dec något sådant.. Min plan är denna...

Planen är uppdelad på två "grenar", på vardera ca två månader, den första ett riktigt målinriktat extremäventyr till fots som verkligen kommer kräva.. sen de andra två månaderna bara skön semester kombinerat med äventyr och naturupplevelser genom att hyra en fyrhjulsdriven bil och roadtrippa och tälta kring och genom landet.

Vandringen: Capeyork
Planerar att från Laura, ett litet samhälle som utgör centrum för boskapsuppfödningen på capeyorkudden, starta min vandring mot punkten/skylten "the northern most point of australia".. och tillbaks. Med lite avstickare från "vägen" hehe, peninsula och telegraph track handlar det om ca 80 mil "enkel resa" eller 160 mil sammanlagt om man så vill.
Capeyork är en av australiens, och jordens sista riktiga vildmarker, tropisk regnskog.. tokskönt väder, minst 30 grader varmt och alltid sol, och som alltid i australien, kommer man till ett samhälle, om än det bara bor 30 personer där så finns det en bar....:)

Roadtrippen: Cairns-Sydney-Birdsville-Port Lincoln-Esperance- Perth-Kalgoorlie-Ayers rock/Alice Springs-Darwin..Flyg hem.
Preliminär såklart, allt handlar om att ta det spontant och ha roligt:)


(Har erfarenhet av att hyra bil där så jag vet vad saker kostar, allt praktiskt med att campa mm. (Billigare går inte att bo om man är några stycken, och då har man ändo en bil och upplever hela landet istället för att sitta på ett hostel..
Att vistas uppe i capeyork, hur man bäst slår nattläger, förhåller sig till eventuella kontakter med ormar mm, det hinner jag/vi lära oss till nästa höst hahah


Är du intresserad av att följa med på detta eller kanske någon av delarna så hör av dig, är ni ett par så funkar det säkert också, då får jag försöka fixa en tjej att ta med mig hahah, två par är nog det optimala att roadtrippa tillsammans, iallafall ekonomiskt.
Capeyorkvandringen, mitt riktiga mål med resan, pallar du att gå 4 mil om dagen, fem dagar i veckan, med tung ryggsäck, och vill uppleva en av världens vildast platser och inte sitter fast i rutiner och jobb som alla mina vänner, haka på!?!?

Någon Intresserad? Martin
 
tjena

Nu till vintern sticker jag och en kompis iväg till oz med working holiday visum.
I alla fall jag ska vara där ett år. Har också tänkt på en sån vandring, har kollat lite om Bibbulmun track. Min polare är nog inte så sugen på nått sånt, och de känns inte så kul å göra en sån grej själv heller=P

Jag har inte värst mycket erfarenhet av nån sån vandring men jag klarar det ju, de vet jag!
Vore grymt kul att hänga med på det där asså. Måste komma igång med hikinglivet nu! hehe.

När har du tänkt göra detta, typ datum och så?

/Mathias
 
usch, livsfarliga spindlar finns det säkert, och jättegiftiga ormar, det tänker ni inte på !

Tänk om ni får skoskav, vattuskräck och solsting, vad ska ni göra då ?

Och larver som kryper in i huvudena o bygger bo, fy va hemskt !
 
Vandringen later kul! Jag har, ja inte planerat - snarare fantiserat om att nagongang vandra genom "The kimberlys", men detta later ju verkligen inte helt fel heller.

Vid den tidpunkten som du nämner kommer jag ev befinna mig i Indonesien sa en avstickare for detta skulle inte vara allt for omständigt.

Fast jag ar inte hundra på om jag ska till Indonesien - det står mellan det och 2 andra resmål.

Maila garna senare så att jag inte glömmer av detta!

mvh Lars
http://www.lostcyclist.com/
 
Cyklade där för några år sedan.. mysigt, varmt =)
Flög till Bamaga och cyklade upp till toppen vände och cyklade ner till Melbourne...
Funderar på att flyga ner dit i Janurai igen.. tänkte ta cykeln dock som det ser ut idag...

Cyklade cape under december månad... "out of season"... Soliga förmiddagar sedan skyfall... fint väder... dags att sätta upp tältet...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.