Extra växlar

Kan jag öka mina växlar på en 3 hjuling. Ett hjul bak.Tror inte att jag klarar mig med 3 växlar i Europa.HAR köpt en Carrylite Leopard cykelvagn ,nu fattas bara solceller innan resan genom Europa kan börja.Någon reskamrat ,som jag söktunder 1 år har inte dykt upp,så jag får våga mig ut ensam.
 
Du möter folk efter vägen

Hallå Där !!
Det kommer att gå bra med tre växlar men över dom stora bergs passen kan det bli problem.
Men snacka med din lokala cykelhandlare det går säkert att öka på med växlar men jag tror att det kommer att kosta en slant, kanske bättre att byta cykel direkt se om du kan lämmna din i inbyte ?
När det gäller sälskap så är det synd att du inte ska iväg nästa år då drar jag iväg (läs på cykel runt Europa) för du hade varit hjärtligt välkommem att hänga på.
Men jag är övertygad att du kommer att träffa på sälskap efter vägen det har jag alltid gjort på mina äventyr ibland stämmer kemin perfekt ibland inte alls och då är det bara att fortsätta själv.
Ha ett kul äventyr.
Eleuthera
 
I år blir det inte av.Planerar att starta i Maj nästa år.En ren hälsoresa,över hela sommaren. Kanske lite till.
 
Nästa år ?

Hallå Annica!
Mitt mål är 1 April nästa år och hur länge jag blir iväg beror på vad som händer under resans gång och jag ska samanstråla med min Son & Dotter under resans gång. Jag hade helst velat komma iväg i år men vi får se nu när man paserat 40 så är det alltid så mycket som måste fixas till innan men om jag är någonstans i Europa som korsar din väg så får vi byta äventyrs upplevelser.
Och du om du ska vara borta länge missa inte Toscana eller Kreta där har jag cyklat mycket ta dig bara väck från dom tragiska turist orterna det finns även mer kanon öar att cykla på.
Eleuthera
 
Drevbyte (lågprisalternativ)

På min ”vintercykel” med Torpedo 3 växlat nav har jag på ”gamla dar” (50+) växlat om genom att byta bakdrevet till ett med 1 eller 2 kuggar mer på. Det behövdes också till ett kedjebyte med 2 länkar till, för att hjulet skulle passa bra i ramen.

Per Brune
 
Cykelkliniken har en trehjuling med 7 växlar, ska titta på den.
Har bott i Italien i 40 år,och har campat i hela Europa,så längtan ut är nästan olidlig.Hundarna och barn ärbåde gamla och vuxna.
Tänkte ta färjan till Tyskland och sen ut med atlantkusten bort mot medelhavet.Kanske runt Italien , vem vet.
 
40 år !!!!!

Vad gör du här ??
Jag håller med dig man får hyfsad panik att vara kvar här själv håller jag på att få panik på denna hysteriska "skaffa status SWE" med observera att det är min åsikt, önskar bara att vi hade mer av gemenskapen i Swe som finns i Medelhavets underbara länder.
Och din kamping erfarenhet verkar vara suverän så jag tror att du kommer att vara borta länge.
Eleuthera
 
Kvinna50+; sa:
Cykelkliniken har en trehjuling med 7 växlar, ska titta på den.

Jag hade inte valt en 3-hjuling. Kanske mer praktisk som lastfordon eller en nödvändighet om man har balansrubbningar, men annars har jag svårt att se den som ett alternativ. Själva cykelupplevelsen blir en helt annan, och själva hanteringen av cykeln så snart du inte själv trampar blir mycket svårare. Tänk om du vill ta tåget en sträcka?
 
Jag har redan en 3 hjuling sedan ett år och det är inga problem. Cyklar upp mot 2,5 mil i veckan.Tryggt och jag behöver inte reagera lika fort som på en 2hjuling. Och inte ramlar jag heller.
 
Kvinna50+; sa:
.. Cyklar upp mot 2,5 mil i veckan....

Tja, om du är nöjd med det hastighetsintervall som en sådan veckosträcka indikerar så förstår jag att en 3-hjuling funkar för dig. Fast om du tänkt dig att använda cykeln som färdmedel från en stad till en annan så måste du vara beredd på väsentligt längre dagsetapper, så tätt kan du kan inte räkna med att hitta hotell/campingar eller ens lämpliga tältplatser vid sidan av vägen.
 
Jag har ingen brådska när jag cyklar. Måste inte cykla 8-10 mil om dagen,hade tänkt att njuta av naturen och ta dagen som den kommer. Max 5 mil om dagen räcker för mig.Slå upp tältet koka lite mat och sen vara lite social.Kan inte tänka mig att flåsa på och sedan vara trött.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.