exponera rätt i snölandskap?

Antar att det finns flera här som har erfarenhet av att fota vintermotiv, skidåkning mm.

Finns det någon tumregel för exponering och kompensation?
Till exempel molnigt=kompensera 1 steg. soligt=2 steg osv.
Har tidigare bara haft en enkel kompaktkamera och ibland finns det ju inte tid för att mäta ljuset eller när ens vänner inte har lust att vänta på att jag har ställt in kameran.

/John
 
Mät mot snön

och kompensera +2.5 steg. Det ger en grundinställning och behöver bara göras om när ljusförhållandena förändras. Därutöver bör man kompensera ytterligare något steg i motljus.

Teorin är att det är fem steg mellan vitt och svart; kameran antar att det man siktar på är mittemellan. Siktar du rakt ner i snön vill kameran alltså underexponera 2.5 steg. Detta förutsätter naturligtvis att din kamera inte försöker vara smart.

Har du en smart kamera kanske den å andra sidan har en spotmätare. Använd den och sikta helt enkelt på något du vill ha normalexponerat i bilden. Använd blixt i motljus om kameran fixar upplättningsblixt.
 
Har du en systemkamera (du skriver att du tidigare haft en enkel kompaktkamera)? De flesta nyare systemkameror använder multispotmätning eller liknande sinnrika ljusmätare. Då kompenserar de automatiskt för många motivsituationer.

Kan du ändra ljusmätningsmetod på din kamera? Prova då att välja centrumvägd mätning och kompensera +1,5 från den mätningen, det är en vanlig rekommendation för snömotiv. Det kan hända att du då får samma värde som automatiken redan räknat ut! Använder du diafilm, tag tre bilder med +/- 0,5 steg.
 
Mät infallande ljus.

Den enda kamera jag testat där automatiken funkar perfekt i snö är Nikon F5 (över 1000 mätpunkter i färg). Dock så funkar enklare kameror (F100) bra i normala situationer, F5 behövs bara om du tex ska ta bild på en ripa som sitter i en snödriva.

En metod som alltid funkar i alla situationer är att mäta ljuset i handflatan. Handflatan är lite för ljus, så du får dra av ca 1/2 steg.

Exempel: Du vill fota snöigt, soligt landskap. Du håller upp handflatan i solen och mäter upp 1/250 bländare 11. Du ska då använda ca 1/3 till 2/3 ljusare kombination, t.ex 1/160 bländare 11.

Skaffar du ett gråkort (KODAK) kan du mäta direkt utan att kompensera.

Spotmätning är bra. Mät i ansiktet på den du ska fota.
 
Ett mellanmörkt liggunderlag brukar funka hyfsat att mäta mot också men det finns ju många olika färger nuförtiden så man får kanske tänka efter litet grand. Det var enklare förr... ;)
 
haskell; sa:
Ett mellanmörkt liggunderlag brukar funka hyfsat att mäta mot också men det finns ju många olika färger nuförtiden så man får kanske tänka efter litet grand. Det var enklare förr... ;)
Precis. Det var enklare när världen var svartvit. :)

Som flera andra påpekat så är det ofta enklast att mäta mot t ex handflatan, gråkort mm. Där kan man hitta sina egna trick.

Det som inte är så lätt är att använda modern matrixljusmätning och försöka kompensera (såvida du inte känner din kamera väl). Ska man dribbla med exponeringen så blir det oftast enklare med spotmätning eller centrumvägd mätning. Man skulle ju kunna köpa separat ljus-/spotmätare, men det är vanligtvis overkill (pga pengar och ytterligare en pryl att släpa på).

/Håkan
 
Foto i snö

Det är många kloka svar här och det är bara att instämma i de flesta. Men som alltid bör man försäkra sig genom att ta fler bilder av alla motiv med olika bländare och tider. Ljuset kan spela många spratt. Se gärna min hemsida för en del vinterbilder, även om inte datorer gör alla bilder rättvisa.

MVH
Rolf
 
Dagar med blå himmel använder jag mig av följande teknik:

Jag mäter ljuset på den blå himlen 90 grader från solen, låser exponeringen, tar kort på motivet jag tänkt. Metoden är snabb och har aldrig felat. Dessutom tar jag endast diablider, som ju är lite känsliga med exponeringen.

Vid grått väder kompenserar jag ofta inte alls, eller 0,5-1 steg om det är lite ljusare.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.