Everest Flexible Mat

Den ena recensionen gäller ju väl så mycket affären Stadium. Men jag uppskattade ju meningen

"jag lade ut liggunderlaget så det kunde blåsa upp sig och sedan lagade jag mat. men efter 30 min hade inget hänt, så jag blåste upp det för hand."
 
Naivt

Ha ha ha ha!
Så kallade "självuppblåsbara liggunderlag" måste vara ett av de mest missförstådda begreppen inom friluftsbranschen.
Tror man verkligen på fullt allvar att liggunderlaget ska blåsa upp sig självt så blir naturligtvis recensionerna därefter också!
Rätt benämning borde istället vara "liggunderlag man måste blåsa upp själv" ! ;)

God tur!
 
Hej! Jag köpte det liggunderlaget i slutet på förra sommaren och har använt det mycket begränsat, endast sovit på den 3 eller 4 nätter. Men mina erfarenhet hittils:

+
relativt lätt
tar liten plats
billigt

-
lätt att halka av om man inte blåser upp kanterna
gör man det så blir det alldeles för hårt för att man ska sova skönt

Hade väl inga stora förhoppningar på sovkomforten men jämfört med mitt gamla "Noname 2 kg" självuppblåsande från milleniumskiftet så är det e dröm att sova på. Ska man jämföra med verkligheten så tycker jag ändå att det är helt ok. Skulle aldrig använda det på bara snö, då åker min downmat fram istället.
 
Vadå, blir hela madrassen hård om man blåser upp kanterna?!?
Kan man kanske blåsa upp kanterna bara till 70% för att få hyfsat halkskydd men utan att det blir hårt?

Jag vänder och vrider mig ganska så mycket under natten och innan jag somnar, alla de nätter jag provat liggunderlaget så har jag blåst upp det hårt i början för att kanterna ska bli stabila. Då har jag inte glidit av men då har även mittendelen där man sover blivit för hård vilket har gjort att jag släppt ut lite luft tills sovytan är perfekt men då blir kanterna för mjuka. Visst, de hjälper säkert lite, men inte mycket.

Senast jag sov på underlaget så var det på sand och då blev effekten ännu mer tydlig, på mjukt underlag funkar det säkert mycekt bättre.
 
Jag har det här liggunderlaget. Sov på det senast i helgen. Brukar vakna framåt morgontimmarna av att armarna har somnat, men så brukar det bli på vanliga skumplastliggunderlag också så det är kanske inte specifikt för just det här. En klar nackdel är dock den glatta ytan - sover du i lutning med sovsäck "sticker" liggunderlaget iväg. För platta underlag funkar det, t ex om man vill däcka på någons golv. Men friluftsliv? Nja, kanske om man är liten och lätt...

För camping valde jag istället att investera i ett andra liggunderlag (z-lite) som är skönare men också större. Fördelarna med Everest-liggunderlaget är de som Edvin beskrev: lätt, kompakt och billigt. Självuppblåsande? Nej, men ett par andetag kan man kosta på sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.