Ett vettigt Californiskt lagförslag

En sak som jag blir nyfiken på: Hur gör ni cyklister när ni t.ex. kommer ett gäng i klunga och kommer ikapp en skördetröska eller kanske möter en fotgängare med barnvagn (för de går ju så att säga i mötande riktning på samma vägren)?
 
En sak som jag blir nyfiken på: Hur gör ni cyklister när ni t.ex. kommer ett gäng i klunga och kommer ikapp en skördetröska eller kanske möter en fotgängare med barnvagn (för de går ju så att säga i mötande riktning på samma vägren)?

Visar med tecken till bakomvarande cyklister att 'hinder' finns på vägen, så alla håller ut. Alla repeterar signalen.
Oftast klappar man sig på baken på den sida 'hindret' finns.

Är det tjälhål i vägen eller skräp på vägen brukar man peka rakt ned i asfalten på den sida hindret finns.
 

avslutad210712

Gäst
Ärligt talat så är förslaget fullständigt orealistiskt. Eller menar Ni på fullaste allvar att vi i Norrbotten skall hålla ungefär 40 km/h när vi kör om en cyklist på 90 eller 110-vägar där det är 2+1 körfält tex E4:an. Att köra 40 där det bara är ett körfält skapar en hel del irritation hos bakomvarande fordon.
 
Ärligt talat så är förslaget fullständigt orealistiskt. Eller menar Ni på fullaste allvar att vi i Norrbotten skall hålla ungefär 40 km/h när vi kör om en cyklist på 90 eller 110-vägar där det är 2+1 körfält tex E4:an. Att köra 40 där det bara är ett körfält skapar en hel del irritation hos bakomvarande fordon.

Det orealistiska är väl att Vägverket/Trafikverket kommer undan med att bygga 2+1-vägar utan ordentlig vägren? Hade de projekterat vägarna med säg 1 meter vägren så hade det varit ett ickeproblem. Idag är det bara cyklister/gångare med dödslängtan som törs använda de här vägarna:(
 
Senast ändrad:
Jag har inte varit i norrbotten men har inte ni ganska bra väggrenar för att lösa snöhållningen?
 

avslutad210712

Gäst
Det orealistiska är väl att Vägverket/Trafikverket kommer undan med att bygga 2+1-vägar utan ordentlig vägren? Hade de projekterat vägarna med säg 1 meter vägren så hade det varit ett ickeproblem. Idag är det bara cyklister/gångare med dödslängtan som törs använda de här vägarna:(

Japp det är orealistiskt och själv skulle jag aldrig ens fundera på att cykla på E4:an. Men nu är verkligheten som den är. För att inte tala om förslaget att göra E10 mellan Töre och Kiruna till 1+1 väg med mitträcke utan möjlighet att alls köra om *L*.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har inte varit i norrbotten men har inte ni ganska bra väggrenar för att lösa snöhållningen?

De vägrenar vi har äger samerna och de blir rätt ledsna om vi använder dem för att sköta snöhållningen *L*.

Nej vi har som sagt bara djupa diken att skyffla ner snön i och där vill man inte cykla.
 
Det orealistiska är väl att Vägverket/Trafikverket kommer undan med att bygga 2+1-vägar utan ordentlig vägren? Hade de projekterat vägarna med säg 1 meter vägren så hade det varit ett ickeproblem. Idag är det bara cyklister/gångare med dödslängtan som törs använda de här vägarna:(

Jepp... det förstår inte jag heller...
När vi var i docksta och funderade på hur vi skulle ta oss förbi ö-vik mot nordmaling så ringde vi turistbyrån i ö-vik och frågade. Svaret var att den enda bra vägen var e4an, och man fick cykla på den, men det var inte att rekommendera då det är 2+1 med vajerräcke. Dom tyckte vi skulle ta en buss... och så fick det bli. Andra långfärdscyklister vi mötte var djärvare och cyklade e4an...
 
Är det ingen som har läst kommentarerna till den länkade artikeln? Där står det att förslaget är att man ska sänka hastigheten ELLER hålla ett rejält avstånd.

Så håller man det där avståndet (var det 3 fot?) så får man blåsa förbi cyklisterna i 110 om man vill, och saktar man in så så kan man då antagligen köra förbi med 20 cm marginal.....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.