Etsning av damaskerat knivblad

Har ett damaskerat knivblad som jag har börjat jobba med.
Då de var ganska råarbetat med slipspår innan det var etsat för att man skulle se mönstret före köp, så har jag jobbat med att slipa och polera upp bladet. Det har fått att mönstret är borta bitvis och på andra ställen svagt.

Därför vill jag ge bladet en omgång till med etsning för att få fram mer mönster, men jag behöver ett bra recept på etsvätska. Finns det andra saker man bör tänka på vid etsning? Förutom skyddskläder!
 
Svavelsyra

Prova 10-20%ig svavelsyralösning.
Kom ihåg SIV, syra i vatten.
Använd ansiktsvisir, gummihandskar och heltäckande plastförkläde.
Gör det utomhus eller i dragskåp om du har tillgång till det.

Det är viktigt att bladet är ordentligt avfettat från fingeravtryck mm.
Det brukar räcka med att tvätta med diskmedel eller tvål och hett kranvatten.
Etsningstiden beror på stålens legeringar och på hur djupt mönster du vill ha.

Kolla om ståltillverkaren rekommenderar någon annan etsvätska.
 
Tack för tippset!

Vet ej vilket stål det är köpte ett par blad på en kk-utförsäljning i en jaktbutik, det ena åkte ut på tradera och det andra har jag kvar (mer än gratis om det förstås... ;-D ).
 
Jag köpte min svavelsyra på färghandeln. Jag har provat ättikssyra oxå men det tog en jäkla tid. Om man har lite varmare syra så går det lite fortare. Om du djupetsar så kan du polera lite lätt med en hård polertrissa då blir det översta mönstret ljust och i botten blir det mörkare.

Seved
 
Jag skulle tippa på 30-60 min om du har rumstemp på syran. Men det var länge sen jag gjorde det, jag kan minnas fel.

Seved
 
Du kan lyfta upp bladet under processen.
Skölja av det med vatten och gnugga på ytan med gummihandskarna så ser du ungefär hur mönstret ser ut. Är det inte tillräckligt lägg bladet i badet igen.
 
Du kan lyfta upp bladet under processen.
Skölja av det med vatten och gnugga på ytan med gummihandskarna så ser du ungefär hur mönstret ser ut. Är det inte tillräckligt lägg bladet i badet igen.

Det är något sådant jag funderar på, var på gång för ca 10 år sedan att göra damask blad och det blev inte av bl a på att det var så mycket olika etsvätskor, de långsammaste krävde ett par dagar, de snabbaste några 10 tal minuter. Jag gillar utseendet och formen på bladet och vill inte misslyckas med det, därav alla "dumma frågor".
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.