Etikett vid bastu

Sant, är det någon stans man vill slippa ha med handuk så är det väl när man stövlar runt i fjällen.

Bacillskräcken får man lära sig hantera om man lider av det.
(Nu när pandemin är avblåst)
Man tvättar sig ju efteråt i alla fall.
 
Handduk att sitta på just i fjällbastu känns lite märkligt. Ev bakterier på lavarna borde ju värmen ta hand om. Och jag tvättar hellre av skinkorna efteråt (om jag nu oroar mig) än hanterar en svettmättad handduk miltals från tvättstugan...
Jag har ingen bacillskräck eller kontaktnojjor, men är gärna lite hänsynsfull gentemot mer äckelmagade medmänniskor, som kanske inte vill dela min rumpsvett - steriliserad eller ej.

Har sett någon gång att det funnits behållare med pappershanddukar vid bastudörren med uppmaning till just en sådan användning.

"Handduk" på fjället handlar för min del om en fjäderlätt sidenscarf, som inte ens orkar ge utslag på min köksvåg. Skulle jag mot förmodan springa på en bastu på vandringen, kan den sköljas i närmsta bäck och är torr nästa minut.

Nu besöker jag sällan stugor/stationer i fjällen, därmed än mer sällan en bastu, så detta är en mer generell betraktelse, men det är intressant med kultur- och generationskrockar :)
 
OT siden
Rätt sorts siden slår alla dyra, tunga och otrivsamma "lättviktshanddukar" av konstfiber, som jag tycker mest smetar ut vattnet på huden. Hittas säkrast på loppis. Sidenet ska vara av den matta, lite löst vävda, porösa sorten. Skönare att torka sig med, suger upp vatten bättre och torkar ändå blixtsnabbt p g a sin tunnhet. Upptäckte det under mina liftartider i varma trakter. Hade med en lite större sidensjal som fick plats i min knytnäve och tjänstgjorde som badhandduk, sarong, vid behov hijab, festklänning, turban och/eller allmänt ombyte, när jag behövde tvätta min enda skjorta och byxor. Den duk jag har med på fjället är lite mindre :)

Vanliga chifonetdukar är nästan lika bra; mindre hållbara men klarar ett par turer. Dem delar jag i halvor och använder som tvättlapp, kökstrasa, kondensavtorkning och separat handduk till vissa kroppsdelar.
 
Bacillskräcken får man lära sig hantera om man lider av det.
(Nu när pandemin är avblåst)
Man tvättar sig ju efteråt i alla fall.
Sonen vet nog knappt vad baciller är och pandemin oroade han sig inte för 😏 Men han beskrev ganska målande hur han kände när han visste att det fanns en gammal pungsvett på plankan där han sen skulle sitta. Att det runnit från ljumskarna ner över ”gubbsnopp och skrynkelpung”…ryyyys! Att bakterier dör är en sak, det var mer kroppslämningarna han förfasades över… (ledsen för språkbruket, det är en tonårsgrabbs uttryck)
 
Jo, fast då talar vi ju mera om känslor, inte allvarliga hälsorisker.

Så vitt jag förstått så är ju trä till viss del antibaktriellt och med efterföljande tvagning så är det nog mest en bagatell hälsomässigt.
 
Senast ändrad:
Jo, fast då talar vi ju mera om känslor, inte allvarliga hälsorisker.

Så vitt jag förstått så är ju trä till viss del antibaktriellt och med efterföljande tvagning så är det nog mest en bagatell hälsomässigt.
Ja…och tråden heter ”etikett vid bastu” och inte ”smittorisker vid bastu”. Etikett är enligt mig starkt förknippad med känslor och hänsyn. Och sen kom vi in på bastukultur och folk funderade på varför vi gör olika. Nu fick ni ”ungdomars åsikt” vilket enligt flera här verkar skilja sig från ”gubbar och gummors åsikt”. Och man går väl basta som man vill, om man vill! 🤗 Bakterier, svett och kroppar blandat
 
Det finns skäl till varför naturiststränder har krav på nakenhet för besökarna. Sekunden påklädda människor dyker upp så bryts det sociala kontraktet och det sprider osäkerhet och irritation. Kläder är en social rustning och utan den är vi lite sårbara och... ja, nakna. Det är okej så länge alla är nakna men det sprider sig lätt en obekväm stämning när vissa inte kan lägga av kläderna. Alla andra blir liksom lite naknare och sårbarare än innan. Hur känslig man är för sånt är olika från person till person så klart.

... och det resonemanget fungerar likadant omvänt, om en naturist dyker upp på en "vanlig påklädd" strand (eller i en bastu) blir många av de med badkläder obekväma och det kanske till och med åberopas förargelseväckande beteende på den stranden.

/Patrik
 
Ja…och tråden heter ”etikett vid bastu” och inte ”smittorisker vid bastu”. Etikett är enligt mig starkt förknippad med känslor och hänsyn.

Det är ju en del av kruxet.

Det som är "vett och ettikett" för dig kan ju vara ovettigt för någon annan om man bygger upp ramarna på känslor.
 
Senast ändrad:
Det är ju en del av kruxet.

Det som är "vett och ettikett" för dig kan ju vara ovettigt för någon annan om man bygger upp ramarna på känslor.
Med risk att filosifera iväg så är det väl just det som är skillnaden på "vett" och "etikett".
Etiketten är inte alltid vettig. Däremot är det vettigt att följa etiketten för att slippa upplevas som en drummel.
 
Etiketten är inte alltid vettig. Däremot är det vettigt att följa etiketten för att slippa upplevas som en drummel.

Även om etiketten upplevs ovettig...........och i annat fall så fall vems etikett ? ;)

Just etikett har ju en förmåga att vara flytande över tid beroende på lokal, sällskap, ursprung, uppväxtområde och generation.


Inte helt lätt att besvara.

Någon tycker "Gubbsvett" är det äckligaste som finns, samtidigt som någon annan tycker det är hål i huvudet att ta in textil i en bastu.
Vissa tycker det är bedrövlig att andra inte skyler sig i bastun, andra tycker det är naturligt.

Vem har rätt ?
 
Senast ändrad:
Även om etiketten är ovettig...........och i annat fall så fall vems etikett ? ;)

Just etikett har ju en förmåga att vara flytande över tid, lokal, sällskap, uppväxtområde och generation.
Svaret på den frågan är nog uppenbart i praktiken... för den som har lite vett.

För övrigt gör denna tråd mig besviken över den försuttna chansen till rubrik: "Svett och etikett".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3
Korallaven Improviserad bastu i det fria? Allmänt om friluftsliv 15
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.