EtaPower EF

351001_230x230.jpg


Primus har nu presenterat ETA-power på sin egen hemsida. Tyvärr t.o.m färre bilder på http://www.primus.se än vad som finns på andra sidor på nätet. Bra koktid!


Vikt: 830 g
Effekt: 2000 W
Koktid: 2,5 min
Mått: 210 x 210 x 135 mm
Tändning: Piezotändning
Antal personer: 1-4 Personer
Temperatur: Höst/vår: huvudsakligen ner till +/- 0°C, tillfälligtvis -15°C


Intressant med "tillfälligtvis - 15°C" undrar vad de menar med det?
 
Har pratat med getout som säger att Primus inte har några riktiga svar när det kommer. April-Maj spekuleras det dock i
 
Detta kök har redan testats i Finland och fick ett väldigt positivt omdömme. Koktiden för en liter var dock 3 min 30 sek vid 20 grades utetemp och vattnets startvärme 10 grader. Som jämförelse hade Trangia gas 3 min 54 sek. Gasåtgången per liter var väldigt låg endast 9,2 g/l. Trangia 12,7. Lite högt ljud 92 dB. Funkar bra i hård vind samt lätt att rengöra. I testet deltog dom 14 vanligaste köken och gjordes av tidningen Retki.
koivu
 
carl_; sa:
Troligtvis att det inte alls funkar bra, men att det går i nödfall.. så tolkar jag det iaf..
Skillnaden mot de toppmonterade köken är ju att man kan vända på tuben och låta gravitationen göra lite av jobbet, men det blir ändå vanskligt med halvtom tub.
 
Kul

med lite nya principer.

Kastrullen är lite större än Trangias standard till 25 köket. Tror ni kastrullen med värmeväxlare skulle passa till ett Trangia?

Men en brännare som väsnas på nivån 92 dB låter illa. Tror jag behåller mitt KAP-kök.

Thure
 
Bör passa

i Trangias 25-kök då diametern enligt den nya Globetrotterkatalogen är 18 cm. http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=pr_02151&artbez=Primus+EtaPower+Topf&k_id=1205

Men sannolikt så tar kastrullen rätt mycket plats om man skall förvara det inne i Trangias vindskydd vid transport?

Trangias större kastrull 1,75 L är enligt Globetrotter 75 mm hög mot Primus 110 mm. http://www.globetrotter.de/de/shop/...bez=Trangia+Topf+f%FCr+Gro%DFes+Set&k_id=1212

Någon som kollat på köket på Vildmarksmässan?

Thure
 
Kollat

Jag kollade "lite" fast jag inte är spekulant. En av ”hemligheterna” är en värmeväxlare som verkar sitta som en ring på rastrullens botten. Visten är att inte/lite av värmen strålar ut runt kastrullens sidor.

Per Brune
 
Re: Bör passa

thureb; sa:
Någon som kollat på köket på Vildmarksmässan?
Ja, då jag är lite sugen på att byta ut mitt gamla gas-Trangia tittade jag närmare på det här. Det ser helt okej ut. Nyckeln är som sagt värmeväxlaren på kastrullerna, som är ungefär som en kylfläns som man har svetsat fast på undersidan. Inte cnc-finish på det, men det kan nog kvitta. Man får en förvaringspåse till det, och det ser ut att vara lite mindre än ett Trangia ihopfällt. En tjej från Primus berättade att brännaren också är nyutvecklad och gjord för att vara extra effektiv. Den har en förvärmningsslinga för gasen. Vindskyddet ser ut att vara för brett för att vara effektivt, men ska visst vara designat för optimal effektivitet.

Jag hörde i en intervju med en herre från Primus att ett vanligt gaskök har 40% effektivitet. ETA-power ska ge 80%. Om man bara byter kastrullen får man 60% effektivitet.

Värmeväxlaren lägger till kanske en till en och en halv centimeter i höjd.

Köket är rätt snyggt i mörkgrått. Locket till kastrullen kändes väldigt tunt, men då är jag van vid en Trangia-stekpanna. Det är naturligtvis inget negativt.

Innan jag kan tänka mig att köpa ett vill jag dock höra hur illa det låter. 92 dB verkar inget skoj.
 
Kollat och klämt

Jag har idag tittat på, klämt på och lyssnat på säljarsnack i Primus monter på Vildmarksmässan.

De hade bla ett kök (fortfarande odiskat) på plats som nån använt på någon av våra pooler och klarat mathållningen med. Så det där med att det funkar i minusgrader kan nog stämma.

Vad gäller effekten så framkom att den ska det jämföras med kök som monteras på toppen av gastuben utan vindskydd och utan lock på kastrullen. Sådana kök har en effekt av ca 40% medans EtaPower når 80-90%. Tänkvärt är då vad Trangias traditionella kök ger för effekt. Troligen också i närheten av de högre procenten.

Värmeväxlaren i botten av kastrullen är vad jag upptäckte den enda riktiga innovationen. Vad den gör effektmässigt vet jag naturligtvis inte, men troligen ligger det åtminstone några procents ökad effektivitet där.

Säljaren talade också om en ny non-stick beläggning som ska vara mer reptålig. Minns ej viken (~800gr), men priset på en knapp tusenlapp får mig att backa, även om den sobra färgen gör sig bra.

/Fogel
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.