Erfarenheter med New Balance 870 och Asics Eagle trail

Tänkte komma igång med lite multisport. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter angående skor, New Balance 870 eller Asics Eagle trail.

Ola A.
 
Har själv också tänkt inhandla mej ett par skor för multisport. Har funderat på new balance off road, är det samma sko som 870an monne. Hur vida den skulle duga.
 
Tydligen inte så många som har pejling.

Det är tydligen inte så många som har pejling på skor, eller bryr sig. Detta gäller tyvärr också även många sportbutiker och sälgare.


Ola A.
 
Eagle Trail

Tjena,

Asics Eagle Trail är en suverän sko, stabil och motsvarade helt mina förväntningar. Det går säkert att hitta lättare och mer specialanpassad enbart för längre lopp. Men vill du ha en sko som kan användas både till lopp på ca en mil men även bra mycket längre.
rekommenderar den varmt.
 
Asics Eagle Trail...

Hallå!

Har nu kört Eagle Trail ett antal mil på barkbana och lite lättare terräng. Intrycken är att mönstringen på sulan ger ett mycket bra grepp när det slirar lite, men detta vägs ner lite av att lästen är rätt bred. Detta gör att när terrängen blir lite mer "teknisk" får man ibland intryck av att foten inte är fullt så fixerat i själva skon utan glider omkring. Hälgreppet på Eagle Trail är dock bland de bättre jag kört med. Till skillnad från Asics Trabuco är hälen verkligen fixerad och man får inte känslan av att foten vill hoppa ur skon. Trabuco är nog lite lägre skuren är Eagle Trail, men känslan för detta är ju beroende på hur foten är utformad. Själv kör jag bara mjukare underlag med Eagle Trail, den är i mitt tycke lite för hård för asfalt. Om modellen sedan passar just för dina fötter och löpstil är ju inte helt säkert.
 
Den enskilt viktigaste faktorn är förstås hur respektive sko känns på just dina fötter. Men det vet du säkert redan, din fråga gäller ju andras erfarenheter.

Jag har inte prövat just dessa skor, generellt passar New Balance mina platta breda fötter, medan Asics trycker obehagligt på stortåsidan.

Varning för höga multisportskor som skaver mot de s k "knylan"!
 
OK! Tydligen i stort positiva svar!

Det lutade väl åt att Asics Eagle trail kunde blivit valet, men så läste jag en test och testade då Montrail Vitesse vilket satt kanon på min fot. Vilket hälgrepp. Förvisso den största sko jag köpt 45.5 EUR men detta är väl något EU skit.
Jag har nu sprungit några mil med dojorna i blandad träng, asfalt och grus och dom är toppen. Man upplever ett bra stöd vid ojämnheter. Priset är inte fel heller, ca 1000,-
Nu är jag novis på området men förnöjd med skon.


Ola A.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.