Erfarenheter Aconcagua

Lite klarhet?

Hej på er

Tänkte jag kanske borde bringa lite klarhet här... Jag har ordnat, sålt och lett expeditioner nu i 10 år och det är jättekul!

Scandinavian Ascents var en dröm om att göra detta på heltid. Mitt första bolag, Swedish Ascents, gjordes om, en polare köptes ut och så hade vi Scandinavian Ascents AB på benen. Men, för att kunna driva en sån här verksamhet så krävs det att man anställer expeditionsledare och detta är inte helt lätt. Plötsligt ringer det 4 på natten från Sydamerika för att en beställd buss inte dykt upp. Eller så har en massa tält blåst sönder, eller så är det problem med gruppen... Själv är man maktlös, men ansvarig, även om man inte ens varit med och arrangerat turen. Så är det. Samtidigt såg en bokföringsfirma till att den lilla vinst som kom ut åts upp, totalt. När ARN till slut kom in i spelet - pga helt rimliga och helt korrekta anklagelser - så sade jag stopp. Jag tog ut min del av bolagets utrustning och lämnade bolaget, som dog.

Efter detta har jag startat ett nytt projekt tillsammans med min kompis från Swedish Ascents och några andra. Lite klokare av erfarenheten så satte vi upp villkoret (stadgar är grejen!) att den i gänget som säljer en resa också måste följa med och leda turen (dvs, säljer man skit så skall man få stå i skiten). Företagsformen är ett kooperativ. Än så länge ser detta ut att fungera bra tycker jag. Men, detta får andra bedöma...

Ang. Janne Corax anklagelser så har vi haft en mindre fejd efter att han jobbade åt mig som expeditionsledare 2005. Vi hade helt enkelt inte samma uppfattning hur man leder expeditioner. Jag hoppas det går bra för honom nu.

Helt allmänt, för dig som funderar på att leda resor, starta expeditionsbolag etc:
1. Det går att leva på en sån här verksamhet, men du måste satsa allt!
2. Överskatta inte din, eller andras, förmåga och minimera riskerna.
3. Vi är öppna för fler medlemmar :)
Att få leda 10 pers upp på en 6000m-topp är helt enkelt 10 gånger roligare än att göra det själv.

Hälsningar Jonn Lantz, som gör detta på liten deltid och har 2 barn + ett vanligt jobb.
 
Hej på er

Tänkte jag kanske borde bringa lite klarhet här... Jag har ordnat, sålt och lett expeditioner nu i 10 år och det är jättekul!

Scandinavian Ascents var en dröm om att göra detta på heltid. Mitt första bolag, Swedish Ascents, gjordes om, en polare köptes ut och så hade vi Scandinavian Ascents AB på benen. Men, för att kunna driva en sån här verksamhet så krävs det att man anställer expeditionsledare och detta är inte helt lätt. Plötsligt ringer det 4 på natten från Sydamerika för att en beställd buss inte dykt upp. Eller så har en massa tält blåst sönder, eller så är det problem med gruppen... Själv är man maktlös, men ansvarig, även om man inte ens varit med och arrangerat turen. Så är det. Samtidigt såg en bokföringsfirma till att den lilla vinst som kom ut åts upp, totalt. När ARN till slut kom in i spelet - pga helt rimliga och helt korrekta anklagelser - så sade jag stopp. Jag tog ut min del av bolagets utrustning och lämnade bolaget, som dog.

Efter detta har jag startat ett nytt projekt tillsammans med min kompis från Swedish Ascents och några andra. Lite klokare av erfarenheten så satte vi upp villkoret (stadgar är grejen!) att den i gänget som säljer en resa också måste följa med och leda turen (dvs, säljer man skit så skall man få stå i skiten). Företagsformen är ett kooperativ. Än så länge ser detta ut att fungera bra tycker jag. Men, detta får andra bedöma...

Ang. Janne Corax anklagelser så har vi haft en mindre fejd efter att han jobbade åt mig som expeditionsledare 2005. Vi hade helt enkelt inte samma uppfattning hur man leder expeditioner. Jag hoppas det går bra för honom nu.

Helt allmänt, för dig som funderar på att leda resor, starta expeditionsbolag etc:
1. Det går att leva på en sån här verksamhet, men du måste satsa allt!
2. Överskatta inte din, eller andras, förmåga och minimera riskerna.
3. Vi är öppna för fler medlemmar :)
Att få leda 10 pers upp på en 6000m-topp är helt enkelt 10 gånger roligare än att göra det själv.

Hälsningar Jonn Lantz, som gör detta på liten deltid och har 2 barn + ett vanligt jobb.

Det hedrar dig Jonn att svara offentligt. Inte alla som gör det...

Som jag skrev tidigare i tråden var jag med på en av dina turer till Ryssland. Det var helt enkelt en helt värdelöst arrangerad resa.

Dock är det inget jag går runt och är bitter över nu. Du/ni har säkert lärt er något av detta.

Men jag kan tycka att när man ger sig in i och arrangerar extrema resor bör man ha örnkoll på vad man håller på med. Det tycker jag inte ni hade 2006. Himalaya och Aconcagua är ingen walk in the walk. Människors säkerhet står på spel.

När man själv blivit klokare och har sett baksidan av denna typ av turism är jag benägen att hålla med David Fält om att höghöjdsturism är en tveksam verksamhet.
 
Aconcagua expeditioner..

Klättrade på Aconcagua 2010 med ett Argentinskt företag som heter "MDQ expeditiones". Här var det dock en hel del logistik problem, mycket mãnana mentalitet samt mycket dåligt säkerhetstänkande. Problem med dåligt vatten med för höga halter av magnesium och onödigt högt tempo på berget resulterade i att endast 1 av 10 personer kom upp på toppen. Detta företag är inget jag rekomenderar..

Finns en Norsk arrangör som har klättringrar på Aconcagua som kanske kan vara något ?

http://www.gamme.no/
 
Aconcagua

Hej

Jag kom precis hem ifrån Argentina efter att ha åkt med ett Norskt företag gamme.no.
Valet av att jag tog en Kommersiell expedition var

1 Ville absolut iväg på en resa efter att ha gått med handen i gips i 8veckor
2 Hade inte tiden att planera allt själv
3 Ingen att åka med och vill gärna dela upplevelsen med någon

Vad vill du få ut av resan förutom att nå toppen ? Att nå toppen är bonus när vädret och din hälsa är avgörande. Vi hade en Norsk ledare som verkligen har de rätta egenskaperna att leda en grupp.
Aleksander har varit på Mt Everest och gjort många expeditioner Grönland,Borad Peak Expedition mm.

Vi hade hjälp guider genom Inka Expeditions som var väldigt bra.Visst vi fick serverat mat och vi hade mulor upp till Plaza de Argentina men sedan bar vi mat/ personligt utstyr själva till camp 1,2,3Det finns även där möjlighet att betala för bärare om du vill efter basecamp,men ju högre upp desto dyrare.
Parkavgiften hade de tydligen höjt den kostar numera 750 dollar

Vi hade många dagar på berget,men vi gick då Vacas Valley route som tar längre tid men en mycket finare led att gå och du får en naturlig acklimatisering och en härlig rivercrossing ( jäkligt kallt om fötterna bara). Du slipper gå upp och ner för grusbackarna på normal route.

Visst du går i snigelfart men det är för din egen skull och för acklimatiseringen. Vi hade extra vilodagar pg av sjukdommar mm. Vi valde att ändra våra planer under vägen, istället för att gå Vacas Valley route tillbaks gick vi normal route ut ur parken.

Tyvärr acklimatiserar jag dåligt ( fick väl inte de bästa generna för hög höjd)och fick ett nej att nå toppen på 6000m När jag hade 45% i mätningen med oxygen meter. Men alla fick avbryta pg av vind på 80-100.Vi valde då att gå ner till Plaza de mulas och vänta på bättre väder. Egentligen skulle hjälpguiderna iväg på annat jobb (tiden rann iväg) men de ordnade så de kunde vara med ett tag till. Sedan fick vi besked om topp försök...upp från plaza de mulas till Nido ca 1200m vila 9 timmar sedan upp mot toppen 1500m sedan sova och från nido ut från parken (9-11 timmar).Inte det bästa upplägget men vädret avgör och det här var vår enda chans.

Att ha hjälp guider är ett plus pg av de som vände tidigt på toppdagen fick en guide med sig. ner.
Jag vände på 6300 dåliga värden o kyla. Vi var ett kanon gäng som åkte en underbar upplevelse även fast jag inte nådde mitt mål. Men snusat på 6300 så Peru/Bolivia lockar till sommaren.

Visst det är dyrt med färdiga paketresor om man nu kan kalla det för det.
Men jag hade en fantasktigt fin tur.
Hoppas du hittar något upplägg som passar dig
 
Senast ändrad:
Intressant...

Intressant. Jag akte med Scandinavian Ascents till Elbrus 2005. Det var en blandad upplevelse med en del bra och en del mindre bra prylar. Matplaneringen var ett skamt. Pa vag till berget funderade vi pa att kidnappa en ko for att fa lite mat. Vi hade ju folkabuss och ganska stor dorr... Sedan pa bergen (inkl acklimatiseringsturen) sa visade det sig att den ryska firman som anvandes ville andra ursprunglig plan men som tur var var vi nagra stycken som tog tag i saken och sag till att det blev bra. Ryssarna ville hellre lagga en av reservdagarna till toppen till att ga runt och acklimatisera oss mer eftersom guiderna varit pa Elbrus sa manga ganger... Trodde jag skulle smalla av. Annars tycker jag om normalrutten som vi gick. Eller vi gick nagon blandning av normal och lite utanfor. Inte mycket negativt om den forutom lift och pistmaskinerna som korde upp folk men det storde inte sa mycket da.

Aker man lift och eller pistmaskin sa har man ju inte bestigit berget sa det ar lite forvanande att folk betalar for att aka dit och inte bestiga berget.

//Magnus H.
 
lite generella Aconcaguatips...

Hej igen

Lite saker att tänka på för er som skall till aconcagua eller motsvarande berg (5500+)

- gör en separat acklimatiseringstur! Varför sitta och tjura i ett skitigt basläger när man kan vandra och bestiga toppar i orörd natur... Nära Aconcagua finns flera bra områden med högstatoppar runt 5000m: Cordon del Plata, Quebrada Matienzo, Cerro Del Plomo (Chile), mm. För Aconcagua rekommenderar jag minst 6 nätter på denna tur. Men, ni kan då korta av Acon-turen och köra denna i alpin stil (inget bärande upp/ned...). Runt 12 dagar funkar, men mer för nybörjare.
- en hel del lokala guidefirmor "räknar" med att ni är acklimatiserade.
- ... men ta eget ansvar, vänd när du skall och var beredd att hjälpa andra.
- gå gärna upp normalleden (Horcones) och ned Vacas-dalen. Vacas är lång uppför! Detta funkar fint med högstaläger i Colera - men kräver en del mul-logistik.
- var noga med bränslet. Köp i frilufsbutik i Mendoza, eller ännu bättre(?) i chile. Bränslet är generellt uselt här nere. Köken skall vara av "jet"-typ. Gas hittas sällan, räkna ej med detta.
- Åk i mitten/slutet av november om ni vill ha vilt och fritt. Vacas är helt tomt vid denna tid...
- Ta en ridtur i Uspallata om ni får chansen
- Likaså bada i Vina del mar
- eller besök vulkanerna i Lake district...

lycka till :)
 
Bra guider

Gick upp förra vintern med Inka Expediciones (360 graders turen). Väldigt nöjd med dem. Bra guider och rimligt pris.
Jag tillbringade tre veckor i Peru/Bolivia (bl a Inkaleden) före Aconcagua, kan absolut rekommendera att vara en tid på + 4000m. Hade inte ens huvudvärk på toppen efter de förberedelserna. Hög höjd handlar helt om acklimatisering.
Länk till Inka:
http://www.inka.com.ar/
 
Inka

Själv sitter jag i värmen i Santiago nu och återhämtar mig efter Aconcagua. Stog på toppen förra söndagen!

Nu använde iofs inte vi någon guidefirma. Men det objektiva intryck vi fick av alla olika expeditioner på berget var att Inka verkade vara de som hade det både trevligast och verkade mest seriösa.

Även deras läger var modernt och välskött medan en del andra såg ut som riktiga tattarläger...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Fridaguerrero Aconcagua 2017/2018 Expeditioner 2
robert.karlstrom.77 Aconcagua Jan/feb 2017 Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Aconcagua Julen 2016 Expeditioner 0
Zorozv Aconcagua 15/16 Expeditioner 5
5igge Aconcagua 14 nov - 8 dec 2014 Expeditioner 8
achtung Aconcagua 2014/2015 Expeditioner 14
Crosstjeck Aconcagua dec-jan 2013/2014? Expeditioner 0
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
liquidmonkey aconcagua Expeditioner 3
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
finse Være med til Aconcagua? Expeditioner 0
goran.andersson.1485 Aconcagua Expeditioner 3
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
Alexander. Aconcagua Expeditioner 3
5igge Aconcagua runt dec -2012 / jan-2013 Expeditioner 2
Cremytos Aconcagua Climbing Permit Expeditioner 5
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
virror Aconcagua 2011/2012 Expeditioner 2
Henke stj aconcagua 2011 Följa med? Expeditioner 5
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
danne_doppsko Bestigit Aconcagua 05/06 eller senare? Expeditioner 2
danne_doppsko Aconcagua Expeditioner 3
happy_mondays Aconcagua januari 2007 Expeditioner 2
silwerarrow Aconcagua 2007 samt andra spännnade resor!! Expeditioner 5
Ayreon Aconcagua? Expeditioner 2
jimisola Till Aconcagua Expeditioner 2
osse26 Aconcagua leder Expeditioner 3
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
haakonH Være med til Aconcagua i årsskiftet? Expeditioner 0
Thina 2005 Aconcagua...? Expeditioner 24
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
haakonH Aconcagua? Expeditioner 1
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
cajoh Kängor för Aconcagua Expeditioner 7
davidwembrand Aconcagua Expeditioner 7
jeffersson Expedition till Aconcagua? Expeditioner 7
mellgren Aconcagua.... Expeditioner 1
mellgren Aconcagua Expeditioner 11
vixlin Aconcagua Expeditioner 5
Mal Aconcagua Expeditioner 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.