• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Erfarenhet - resa själv i sydamerika??

Hej!
Har funderingar på hur det är att resa själv som tjej i sydamerika (Bolivia / Peru). Någon som har erfarenheter att dela med sig av??

Har givetvis inget emot att få resesällskap på delar/hela resan men det är som sagt inte alltid det lättaste...
Funderar på att fara juli/aug. 2005

// Tina 29år, Östersund
 
Hej!

Reste i somras 2.5 veckor i Peru och det var inga som helst problem trots 0 kunskaper i spanska. Var framförallt i området kring Cusco samt i regnskogen invid brasilanska gransen.

Maila mig om du vill veta mer men annars var lugn det ar helt ok att resa sjalv som tjej (jmf med sydostasien).

Charlotte
 
Hej!
Reste själv i våras, och var bland annat i Chile och Argentina (tyvärr var det oroligheter i Bolivia vid den här tidpunkten och inte lämpligt att åka in i landet). Jag tyckte inte att det var några problem att resa som ensam tjej, dock är det fortfarande ovanligt och du kommer nog få många frågor. Generellt gäller lite extra sunt förnuft och även om engelska fungerar på många platser så är baskunskaper i spanska bra att ha. Sen kan du räkna med att vissa människor tycker det är väldigt intressant med blont hår och blåa ögon. Hör av dig gärna via e-post om du har några mer frågor.
Lycka till!
 
Jag reste ensam 3 1/2 månad till Peru i våras för att läsa spanska. Jag levde länge på en och samma plats och kom på så vis att se mycket av det som den genomresande turisten aldrig får se. Då menar jag den sidan av våld och knarkproblem som tycks vara ganska omfattande. Vill på inget sätt skrämma dig, jag skulle själv göra om nya resor till Sydamerika om jag bara hade pengar. Ensam också, om jag inte fick med mig något sällskap. Men naturligtvis finns det en sida av verkligheten som man måste vara medveten om som ensamresande tjej. Vilket förstås gäller vilken resa man än gör, var som helst i världen. Om du vill fråga något inför din resa får du gärna höra av dig!

Mvh MarieL
 
När och Hur?

Hej,

jag har också funderat på att åka till sydamerika men har inga konkreta planer. Är bara lite nyfiken på när du ska åka och vilken typ av resa det blir..

Hälsningar
Marie
 
Hej Marie!
Inget är bestämt än på min resa, men det är lättare att spara ihop pengarna om man har något att drömma om samtidigt :)
Jag hade tänkt vara borta ca 2 månader (juli-aug) och resa i framförallt Bolivia, men även Peru (måste se Maccu Pichu trots att det är en turistattraktion).
Jag har inget inplanerat utan är öppen på förslag på vad som man kan kika på. Hade dock tänkt besöka ett ställe som tar hand om djur som ska återanpassas till det vilda och jobba där i minst 15 dagar (ett minimum för att få jobba med djuren...) se länk i mitt första inlägg.
Har du fler frågor så är det bara att göra av dig!
:) Tina
 
Hej!

Ett tips är att om du har tänkt röra dig utanför de absoluta turistfällorna (tack och lov är det ännu inte så mycket turister där, men ändå), så blir man väldigt fort begränsad utan några som helst spanskakunskaper.. Men så klart, vill man så kan man, det gäller bara att ha fantasi!

Det är dock en helt UNDERBAR världsdel som definitivt förtjänar ett besök eller flera!!

Ett litet tips är att gå in på tex http://www.gap.ca och kolla till vilka platser de har turer, så får man en liten inblick i möjligheterna.

Lycka till!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.