Érfarenhet av militärkängor?

Det finns en massa ställen på nätet där man kan köpa militärkängor (svenska o. utländska) till priser som är klart låga jämfört med vad märkeskängor kostar i friluftsaffärer, t.ex på http://www.garderoben.se. Är det nå'n som provat nå't i den här stilen och kan ge ett omdöme?
Jag är (tyvärr) rätt sällan ute, skulle vilja ha en känga för någorlunda lätt vandring i skog och fjäll - känner inte att jag har lust att lägga 3000+ på skor, men vill naturligtvis ha funktionella dojor så jag inte får ont i knän och rygg efter en vecka ute. Kan militärkängor vara ett alternativ?

Tacksam för svar,
/Hans-Erik
 
Tja!

Ja, det finns väl många i vårt avlånga land som har erfarenhet av vår militära känga m/90. Den ebda fördelen den har är väl då priset. Att gå i tuff teräng är som att gå i sockeplast och särskilt vattentät är den heller inte, trots att man smorde som en gnu. Sen är den inte vridstyv i varken sula eller skaft så mina vrister tog stryk.
Under mina år i gröna kläder testade jag mycket. En känga som var väldigt poppis då var Magnunm från High Tech (eller möjligen tvärt om). Även den ratade snabbt av ungefär samma skäl.
Efter en massa provande fastnade jag då för Meindl. Svåra att få tag i på den tiden men väl värt mödan.
Efter att ha bytt färg på uniformen har jag nu trampat ytterligare 15 år i Meindl och har blivit lite barnsligt trogen trots att det nu finns mycket mer att välja mellan. Dock kostar in alla Meindel runt 3000.
Kolla på http://www.robera.se så hittar du ett lite bredare och anorlunda sortiment än din vanliga friluftsbutik har.
Men som jag sagt tidigare: Trivs du med kängorna så är inte 3000 så värst mycket utslaget per mil. Vilket märke det än är så ska de passa dej.

Lycka till
Anders
 
Jag hade ett par Magnum Stealth Leather för några år sen. ar helt ok när jag fortfarande växte, men är väl ignet man rekomenderar för vandring igentligen. En annan billig känga som ajg kör med nu är Garmont Syncro III GTX som vanligtvis ligger kring 1400kr. Längsta perioden jag provat dem är längs Kungsleden i tio dagar inkl. upp på Keb. Klart värt att kolla iaf.
 
M/90 är en känga som togs fram med den mekaniserade skyttesoldaten som norm, d.v.s. åka stridsfordon en stund, hoppa ut, panga som tusan och sedan köra vidare igen. Inget att rekommendera för lång vandring med tung packning, talar av såväl egen som andras erfarenhet. Magnumkängorna, med GTX-membran, testades av mitt förband som alternativ till m/90 och var om möjligt ännu sämre, de killar som fick ut sådana använde dem till att promenera på kaserngården och springa stridshinderbana med och drog på sig m/90 så fort som möjligt när det var marsch på gång.

Bra militärkängor, t.ex. Meindl Army Pro, kostar lika mycket som bra civila kängor men är svårare att få tag i.

Sedan finns det ett oändligt antal kängor som marknadsförs som "militärkängor" men som ingen krigsmakt i världen ens tagit i med tång... Och efter att ha besökt hemsidan som hänvisas till i det initiala inlägget gissar jag på att man hittar ett antal sådana där. J-klar vilket ställe, vem vill inte köpa en AK-47-bajonett, det måste ju vara JÄTTEBRA att ha...
[Ändrat av Per Ö 2006-01-07 kl 23:09]
 
Lundhags

Kan bara hålla med Impa, m/90 håller inte för fjällbruk hur mycket man än försöker. Har gjort en vandring för att se vad de tålde och visst, så länge man gick på platten någorlunda torrt så var det inga problem. Så fort man hamnade bland stenar så tog de mycket stryk. Jag har däremot kompisar som är av helt annan åsikt. Själv har jag levt med Lundhagskängorna i snart 15år. Med kärlek så höll det första paret i sju år (sju fjällvandringar, 200km på Sörmlandsleden och allmänt bruk höst-vinter-vår. Tyvärr blev de stulna till slut :-( ). Jag tycker att med normal slitningstid så är det värt att lägga ut ca 2000 kr på ett par kängor som lever så länge. Ska du vandra i Svenska fjällen så bör du definitivt fundera över någon form av gummering på kängans nedre del.
http://www.lundhags.se kan du hitta många bra kängor. Kan rekommendera Vidda Mid som jag nu håller på att försöka slita ut...
 

avslutad210712

Gäst
Vad du än gör

så snåla inte på kängorna för dåliga skor kommer troligen att förstöra din tur på ett eller annat sätt. Om det sen är Goretex, cellgummi eller inget alls säger jag inget om. Har gått i både Meindl och Lundhags och har gjort mitt val. Köpte ett par Garmont Syncro åt gossen i huset när han gick sin första tur 2004 och den fungerade väl rätt bra för honom.
 
Per Ö; sa:
M/90 är en känga som togs fram med den mekaniserade skyttesoldaten som norm, d.v.s. åka stridsfordon en stund, hoppa ut, panga som tusan och sedan köra vidare igen. Inget att rekommendera för lång vandring med tung packning, talar av såväl egen som andras erfarenhet.

Sedan finns det ett oändligt antal kängor som marknadsförs som "militärkängor" men som ingen krigsmakt i världen ens tagit i med tång... Och efter att ha besökt hemsidan som hänvisas till i det initiala inlägget gissar jag på att man hittar ett antal sådana där. J-klar vilket ställe, vem vill inte köpa en AK-47-bajonett, det måste ju vara JÄTTEBRA att ha...
[Ändrat av Per Ö 2006-01-07 kl 23:09]

Min fråga resulterade i många fler intressanta svar än jag vågat hoppas! Tackar så mycket.
Ja, Garderoben (en del av "Knivnet", sug på den :) )är ett rätt konstigt ställe - kan undra vilka som normalt handlar där. Det var en bekant, aktiv i hemvärnet som tipsade. Om Per tycker det är extremt så kan du titta in på http://www.recon.se. :) De har just nu erbjudande på extrautrustade stridsvästar; kanske en present för den som har allt.
Nå, kontentan av inläggen hittills är att ingen rekommenderar en satsning på militär surplus (lägg märke till att sådan - riktiga prylar - också finns att hitta på nätet). Jag är litet förvånad över det svidande underbetyg materielen får. Hur i hela friden klarar specialförbanden (jägare av all de slag som nu finns) utbildningen iklädda sockiplast?

Jag får leta vidare; tycker fortfarande inte jag kan lägga 2500-3000 kr på skorna även om jag klart är medveten om vikten av bra dojor. 1500 känns som att man borde kunna hitta ett par som räcker för mina behov för.

Tack för all hjälp!
/Hans-Erik
 

avslutad210712

Gäst
HansErik; sa:
Nå, kontentan av inläggen hittills är att ingen rekommenderar en satsning på militär surplus (lägg märke till att sådan - riktiga prylar - också finns att hitta på nätet). Jag är litet förvånad över det svidande underbetyg materielen får. Hur i hela friden klarar specialförbanden (jägare av all de slag som nu finns) utbildningen iklädda sockiplast?

Jag får leta vidare; tycker fortfarande inte jag kan lägga 2500-3000 kr på skorna även om jag klart är medveten om vikten av bra dojor. 1500 känns som att man borde kunna hitta ett par som räcker för mina behov för.

Tack för all hjälp!
/Hans-Erik

Förutom då Berghaus Vulcan ryggsäckar *L*.

För 1500:- får du ett par Garmont Syncro + ett antal andra GoreTex-kängor. Vad som är viktigt är att du provar skorna eftersom en 43:a av ett märke inte är lika en 43:a av ett annat märke. Dessutom skiljer sig modeller av samma tillverkare åt trots att de har olika storlek. Och om du köper cellgummiskor tänk på att de har en förmåga att krympa på längden så du inte köper för korta.
 
När jag skulle köpa nya kängor i höst så var jag runt i nästan varenda affär här i Umeå (det tog sin tid) och provade allt från billigare okända märken och upp till Meindel och fastnade tillslut för ett par Graningekängor.
Det var rätt intressant att prova igenom "kängsortimentet" och det mest intressanta var att kängor som hyllats av märkesfixerade förståsejpåare inte uppvägde dom högt uppskruvade förväntningar jag hade.
Är jättenöjd med Graninge, men se upp för dom "gamla" kängmodellerna eftersom plösen är för stor och ej sitter bekvämt, dom nya modellerna har Graningeloggan i svart/vitt påsydd läderbit.

mvh Lägereld
 
Bortsett från kängor. Både Garderoben och Recon har bra och användbara grejer om man inte snöar in på bajonetter och stridsvästar.

Arméns yllesockor från Garderoben är t.ex mycket mer prisvärda än de man finner i vanliga friluftsbutiker. Garderoben har yllemössor, myggnät på metervara, M/59-byxor för skogen (allt behöver inte sitta skräddarsytt och vara flashigt)och allt möjligt annat. Recon har bra handskar, t.ex M/90, ryggsäckar och som alla ser som kollar sidan mycket mer grejer än sådant som bara passar i armén.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Garderoben har yllemössor, myggnät på metervara, M/59-byxor för skogen (allt behöver inte sitta skräddarsytt och vara flashigt)och allt möjligt annat.
Raskesven

Kapar tråden ett tag. Är på jakt efter myggnät men är inte så sugen på utlandsbeställning. Letade på Garderoben men hittade inget. Är det något man får hosta till om vid sidan eller? Vad för typ av nät? Inget dörrnät vill jag ha utan sånt där mjukt finmaskig som sitter i de flesta tält.
 
lapetter; sa:
Raskesven; sa:
Garderoben har yllemössor, myggnät på metervara, M/59-byxor för skogen (allt behöver inte sitta skräddarsytt och vara flashigt)och allt möjligt annat.
Raskesven

Kapar tråden ett tag. Är på jakt efter myggnät men är inte så sugen på utlandsbeställning. Letade på Garderoben men hittade inget. Är det något man får hosta till om vid sidan eller? Vad för typ av nät? Inget dörrnät vill jag ha utan sånt där mjukt finmaskig som sitter i de flesta tält.
Nätet fanns inte på hemsidan men väl i katalogen när jag skaffade det för några år sedan. Grönt, finmaskigt, mjukt, bra sikt ut inifrån, sämre sikt in utifrån. Sydde en myggnätsdörr till min kåta med nätet:

cpic42249484cd561.jpg



/
För trådstartaren: kängorna på bilden är Jörnkängan och fås för under 2000 kr. En bra allroundkänga för vandringar i skog och fjäll. Kolla recensionsbanken.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad120814 Militärkängor, köpa militär utrustning - var? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.