Enkel nybörjarpaddling i Västra Götaland/Dalslandsområdet?

Hej!
Jag är just köpt mig en kajak av modellen Seabird expedition. Har hyrt tidigare och paddlat dagsturer men nu vill jag bege mig ut på en lite längre tur för att bekanta mig med min nya vän. Är vildmarksvan men ny på kajak som sagt.
Är det någon som har bra tips på turer i Västra Götaland alt Dalslandsområdet? Då mina kajakmuskler inte är helt tränade så vill jag undvika för många lyft och kunna ta allt i ett makligt tempo. Kunna stanna ofta och gärna träffa på folk ibland.
Tankarna går till Daslandskanal och södra delen av Vänern.

Tar gärna emot tips på bra leder och annat matnyttigt som en ny kajakvän bör ha med sig.

Tack på förhand!
Sofia
 
Kornsjöarna och Kynnefjäll

Hej. När det gäller Dalsland så kanske Kornsjöarna och/eller Kynnefjäll vara något. De två är ju i stort sett ihopkopplade.
/Arvid
 
Starta i Östra silen paddla vidare till Västra silen och sedan neråt.
Så kommer du fram till Köpmannebro utan några större lyft.
 
,en trevlig 2-3 dagars tur kan du få i vänern västra götaland om du paddlar kållands ö rund utanför lidköping ,en del öppna vatten men även skyddade från vind med ,skärgårds känsla med mkt klippor o öppna vattenytor ,
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.