Enkel-dubbelvävshybrider - finns de?

Jag undrar om det finns något enmanstält som är en hybrid mellan enkelvävs- och dubbelvävstält. Så här tänker jag mig:

Det ska till formen vara liknande de tarptält som man sätter upp med hjälp av vandringsstavar som tältstänger.

Det ska ha golv, som sitter ihop med myggnät som sitter fast i ytterväven. Man får på så sätt en hel myggnätsvägg som stängs med dragkedja, och en liten absid på den sidan innanför yttertältet. På de övriga sidorna blir det 20-30 cm myggnätsvägg upp mot ytterväven. Jag vill had et lätt, men jag är hemskt mån om att itne få in insekter i sovrummet!

Låter det bekant? Finns detta tält redan, så att jag kan kika på bilder och få lite uppslag? Jag vet att ni sitter inne med massor av samlad kunskap!
 
Jag kanske missuppfattar din beskrivning (du vill ha absid, med myggnät till sovdelen?), men det låter ju som de flesta hybridtält som brukar dyka upp i diskussionerna här (Tarptent Contrail mfl, Six Moon Designs Lunar Solo, Gossamer Gear The One).

Eller missar jag nåt?
 
Jag undrar om det finns något enmanstält som är en hybrid mellan enkelvävs- och dubbelvävstält. Så här tänker jag mig:

Det ska till formen vara liknande de tarptält som man sätter upp med hjälp av vandringsstavar som tältstänger.

Det ska ha golv, som sitter ihop med myggnät som sitter fast i ytterväven. Man får på så sätt en hel myggnätsvägg som stängs med dragkedja, och en liten absid på den sidan innanför yttertältet. På de övriga sidorna blir det 20-30 cm myggnätsvägg upp mot ytterväven. Jag vill had et lätt, men jag är hemskt mån om att itne få in insekter i sovrummet!

Låter det bekant? Finns detta tält redan, så att jag kan kika på bilder och få lite uppslag? Jag vet att ni sitter inne med massor av samlad kunskap!

Eller varför inte Six Moon Designs Lunar Duo
 
YES! Detta var EXAKT vad jag var på jakt efter. Golite Xanadu verkar i och för sig lätt och bra, men det är byggt på bågar, inte raka stänger.

Copycat Öhrnell skrider till verket! Nu ska här tillverkas ultralätt!

Lunar Duo är rejält rymligt, även för två. Verkar vara ett trevligt tält.
Men om du vill göra ett rent enmanstält är kanske Lunar Solo eller The One passar bättre.
 
Refuge?

Six Moon Designs Refuge är relativt okomplicerad att ta inspiration av.

Jag har sytt en egen tolkning, med badkarsgolv vilket Refuge inte har, och bilder finns under mina album. (nu vet jag att du har sett tältet, eftersom du har kommenterat det *ler*). Mitt tält är också höjbart för att få extra ventilation vid behov (dvs ej ruskväder).

Jag kan efter en ruskigt regnig vandring i Scotland meddela att tältet står pall på både regn och kraftig vind. Dock böjdes tältet in väldigt mycket under kraftig blåst, så sy det lite större än vad du tror att du behöver annars så ligger fötterna mot duken, och då blir det fuktigt! ;)

Jag gjorde misstaget med mitt tält att göra det lite för "högt". Skönt att sova i, men blir rejäla svårigheter att hitta vandringsstavar som är tillräckligt höga för att kunna spänna ut tältet maximalt och därigenom får en optimal höj/sänkfunktion.

Lycka till!

/Kristoffer
 
Jag blev också lite sugen på att göra ett liknande tält nu när jag såg den här tråden. Berätta gärna hur du går tillväga och vilka material du använder, så kanske man kan kopiera copycaten ;)
 
Six Moon Designs Refuge är relativt okomplicerad att ta inspiration av.

Jag har sytt en egen tolkning, med badkarsgolv vilket Refuge inte har, och bilder finns under mina album. (nu vet jag att du har sett tältet, eftersom du har kommenterat det *ler*). Mitt tält är också höjbart för att få extra ventilation vid behov (dvs ej ruskväder).

Jag kan efter en ruskigt regnig vandring i Scotland meddela att tältet står pall på både regn och kraftig vind. Dock böjdes tältet in väldigt mycket under kraftig blåst, så sy det lite större än vad du tror att du behöver annars så ligger fötterna mot duken, och då blir det fuktigt! ;)

Jag gjorde misstaget med mitt tält att göra det lite för "högt". Skönt att sova i, men blir rejäla svårigheter att hitta vandringsstavar som är tillräckligt höga för att kunna spänna ut tältet maximalt och därigenom får en optimal höj/sänkfunktion.

Lycka till!

/Kristoffer

Då har du nog gjort ett bättre tält än Refuge. Mitt tält funkade inte speciellt bra i kraftig blåst. Regn klarade den riktigt bra men blåst var det så där med. Dels gick öglorna sönder av belastningen, dels så fungerade tältet som ett segel i vinden. Sen är ventilationen för "bra" utan regleringsmöjligheter. Nere i skogen så var den perfekt för ändamålet dock. Lätt, regntålig, bra ventilation och rymlig. Så bra plats har jag aldrig haft i ett "vanligt" tvåmanstält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mummis Barnslig enkel tält Bo och sova 19
Sindre Enkel duschlösning för torp m el men utan vatten Bo och sova 11
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Picea Finns det mjuka och hållbara liggunderlag? Bo och sova 11
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Davva2 Kondensfritt vintertält, finns det? Bo och sova 29
Jemael Finns dubbelsäck i lättvikt? Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
borgward Finns Exped i Sverige? Bo och sova 2
thewanderer Finns det ingen som äger ett Hilleberg Stalon ? Bo och sova 7
mothesta Sovsäck m. Gore-Tex, finns de??? Bo och sova 3
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0
scew Finns bergskilar??? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.