energiintrag snabbvandring (fastpack)

Jag planerar en femdagars snabbvandring med ultralätt packning i Sarek. Min plan är att äta ‘lagad’ (läs frystorkad) mat vid lägret, dvs middag och frukost, och under dagen äta på stående (gående/joggande) fot. Så jag letar efter tips på vad jag

1) bör äta under det att jag lunkar fram
2) bör äta vid de stopp jag gör under dagen.

Min tanke kring (1) är att blanda någon slags energidryck som gör att jag inte får mineralbrist samt ger mig lite löpande kolhydrater, medan (2) handlar om kaloririk samling såsom nötter och annat som är rikt på fetter och proteiner i första hand.

Jag har vandrat ganska mycket, så en löpande kost på jägarsnus mellan de lagade målen är ingen nyhet för mig, men jag är lite mån om att inte tappa för mycket energi om jag rör mig lite fortare och är samtidigt inte jättemycket för gel, som jag tycker är en ren plåga att trycka i mig. Jag tänker mig en dagssträcka om minst 3, vid goda förhållanden 4 mil om dagen. Tips?
 
Frukost och middag i lägret bör vara dubbla portioner, då de vanliga middagsportionerna brukar ligga runt 600 kcal och frukostportioner på under 400 kcal.
Med du dubbla portioner får du då i dig runt 1900-2000 kcal med dessa.
På gående fot kan jag rekommendera t.ex Bixit-kex, finns både med och utan chokladtopping, ett 300 g paket innehåller ca 1400-1500 kcal. Dessa fyller en del i buken och känns matiga.
Salta nötter bör fylla behovet av mineraler, använd eventuellt lite kaliumsalt (t.ex Seltin) i maten på morgon/middag för att fylla på med kalium. 150-200 g nötter om dagen ger 900-1200 kcal.
Totalt ca 4200-4700 kcal/dag och en vikt på 900-1000 g/dag.
Inte den allra lättaste eller energitätaste maten, men den ger mycket "matkänsla" och känns lätt att äta upp.
Energidryck gillar jag inte, det finns ingen jag tycker är god, de innehåller inte speciellt mycket energi och magen går i uppror, men detta är naturligtvis individuellt.

Tänk på att titta både på karta och titta framåt när du går, kommer du in i tät buskterräng så kan det ta flera timmar att ta sig fram ett par kilometer i Sarek, hur lätt packningen än är! Håll dig gärna en liten bit upp i höjden, du kan tjäna många timmar på en längre väg.

Jag ska själv gå Rondanestien i september, 43 mil från Oslo till Hjerkinn norr om Rondane nationalpark i Norge. Jag har 14 dagar på mig, men har en from förhoppning att kunna klara det på 11-12 dagar, inkluderat ett par toppar på vägen. Detta är dock på led, så terrängen blir mycket enklare för mig.

Lycka till, och berätta gärna hur det gick efteråt! :)
 
Låter som en kul vandring! Jag brukar köra på principen 'ät det som är gott', i mitt fall diverse chokladkakor, chilinötter och lösviktsgodis. Kanske är det bra att slänga in något fiberrikt typ havrekaka för att kompensera att det inte blir någon lagad lunch.
 
Tack för tipsen, jag ska absolut kolla in Bixit-kex, och grymt bra tips att ta med lite extra kaliumsalt! Jag svettas rejält när jag rör mig så extrasaltat är nog en bra idé på den här resan. Nötter är min närande favoritkälla när jag är på väg, och visst är det härligt att få frossa i sådant man annars ska hålla igen lite med, när man rör sig så att det om något är svårt att få i sig allt man behöver.

Jag har inte hittills testat äta dubbla måltider, och undrar om det i mitt fall kanske är bättre att i så fall slänga in en kok-lunch också. Nackdelen med det är förstås att jag tappar tid under den del av dagen där det är angenämast att ta sig fram, men om vädret inte toksuger kanske en lunchpaus och lite lugnare tempo precis efter måltiden är ett bra sätt att ge kroppen lite 'mellantidsvila'. Jag får experimentera mig fram lite!

Jag har vandrat i Sarek tidigare, om än lite långsammare. Då snittade jag ändå 22 km per dag, borträknat dagar med toppturer, så jag tror och hoppas att min planering ska hålla. Min plan är att hålla ner på toppturerna om det visar sig att min nya rutt eller förhållandena är mer krävande än jag tror.

Tack för tipsen, och om någon av er har fler, keep 'em coming! Rapport utlovas efteråt.
 
Om du är orolig för salt- och vätskebalansen kör i ett par tabletter Resorb i vattenflaskan. Finns också som pulver på apoteket. Använde det när det var så varmt i fjällen förra sommaren och rören med brustabletterna hade jag i fickan.
 
Jag tänker mig en dagssträcka om minst 3, vid goda förhållanden 4 mil om dagen. Tips?

jag vet inte om det är en relevant jämförelse men jag gjorde vildmarksleden i gbg på 10 h som är ung 40 km lång, dvs fyra mil. men då är den lättvandrad. trots det var mina ben döda dagen efter. 40 km i sarek över stenig terräng låter ganska tufft.
 
Absolut är det tufft, men det är en del av poängen med just den här resan. Blir det för tufft drar jag in på planerade toppturer.
 
Jag har gjort något liknande. Hade då med mig Gainer, dvs sådan där pulverdryck som kroppsbyggare brukar dricka. Snabba kolhydrater å protein. Bra mellanmål under dagen.

Sedan är nötter som du själv skriver grymt.

När jag gjorde en fjälllöpning på en vecka så var problemet för mig att få i sig den mängd som krävdes. Blev sjukt trött på gröt, müsli och frystorkat. Då är nötte grymt.
 
Kör 2-3 varma måltider på minst 1000kcal stycket o massa nötter som mellanmål.

Sen gör du energidryck av seltin och druvsocker - du får räkna lite på det hur du skall ha det.
Har recept här på utsidan som ett exempel.
 
Stort tack för alla tips! Jag har nu återkommit från min snabbvandring och postat vad som till en början var tänkt som ett inlägg i den här tråden men som blev lite mer allmänt och som jag därför postade som ett nytt inlägg här.

Åter: stort tack för alla goda tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.