En Svensk Klassiker

Hej! :)

Dags för min första tråd här på Utsidan! Jag undrar om vi har någon som har erövrat en Svensk Klassiker här? Fick höra det vid matbordet idag och det lät hur roligt som helst, dessutom något man får kämpa för inför nästa år!

Dock så har jag ett problem och det är att jag aldrig har åkt skidor, men kan man intensiv träna under vintern så att jag hinner eller klarar av att köra loppet Engelbrektsloppet som är på 60km? Förstår att svaret på denna frågan varierar med tanke på att vi alla lär oss olika snabbt, men jag kommer kämpa med allt jag har för att klara det :) Loppet kommer vara mellan 8-9 Feb 2014

Min kondition är bra, och min vilja och mitt humör är bättre. :)

Får jag klar tecken av någon här så kör jag igång med förberedelser redan imorgon.
 
Misstänker att det är mer än en här som tagit "gubbexamen" :)

Klart att du fixar det. Se på vasaloppet. Där är varje år en massa deltagare som är ruskigt underförberedda men hasar sig i mål ändå.

Ta kontakt med en skidklubb eller anmäl dig till de träningsläger som brukar ordnas vid diverse fjällstationer (kolla STF) så får du ovärderlig teknikhjälp.
 
Så vitt jag vet, så är Vätternrundan för 2014 redan fulltecknad. Men de har några kvotgrupper, varav klassikerdeltagare är en. Det kanske kan vara idé att kolla upp dina möjligheter till start där parallellt med dina skidförberedelser.
 
Haha toppen! Skönt att det finns träningsläger för det, ska ta kontakt med en klubb snarast. Kan tycka att det är dags för mig att lära mig åka skidor :)

Dessvärre såg jag det innan också chilkoot att Vätternrundan redan är fulltecknad. Blev lite förvånad över att platserna har gått så snabbt. Jag har knappt hunnit kolla upp mina möjligheter än, jag fick reda på vad det var för något igår fast idag har jag varit inne och läst lite om det.

Vi får helt enkelt se hur det blir med tanke på att platserna är tagna, kanske kan jag göra de andra grenarna så jag vet vad jag ger mig in på inför 2015 kanske istället isåfall? :)
 
Anmälan för Vätternrundan 2014 är inte öppnad än detta sker den 4 november med för registrering i sep-nov så det finns en möjlighet att göra klassikern 2014.
/Lars Erik.
 
"Del 1 av 5. Vi följer Kersti, Fredrik, Anders, Cissi och Lennart, som alla ska genomföra En svensk klassiker: Vasaloppet, Lidingöloppet, Vansbrosimningen och Vätternrundan - under ett år. Vi är med om träning, uppladdning och tävling, men även sjukdomar, skador och andra hinder på vägen. "

http://www.svtplay.se/en-klassiker
 
MYCKET bra program och då har jag bara sett Vättern-delen än.

(Och förklaringen är att det bara sänts en del än så länge...)
 
Gör absolut en svensk klassiker! Jag håller på med min andra i ordningen.

Åk inte Engelbrektsloppet. Du kommer att ångra dig. Välj hellre Öppet Spår. Vasaloppet är det mest klassiska av skidloppen, men det är väldigt trängsel i första backen vilket gör att man tappar tid och kan få svårt att klara reptiderna om man inte är en duktigt skidåkare. Jag blev själv repad i Oxberg i år av den anledningen.

Jag hade knappt åkt längdskidor sen barnsben då jag åkte Öppet Spår 2012. Det gick på 11 timmar vilket var bra med tanke på de skånska vintrarna.

Det svåraste med Vätternrundan är att få plats. Gissningsvis kommer det inte att ta många minuter innan startplatserna är slut när tiderna släpps i slutet av november.
 
Gör absolut en svensk klassiker! Jag håller på med min andra i ordningen.

Åk inte Engelbrektsloppet. Du kommer att ångra dig. Välj hellre Öppet Spår. Vasaloppet är det mest klassiska av skidloppen, men det är väldigt trängsel i första backen vilket gör att man tappar tid och kan få svårt att klara reptiderna om man inte är en duktigt skidåkare. Jag blev själv repad i Oxberg i år av den anledningen.

Jag hade knappt åkt längdskidor sen barnsben då jag åkte Öppet Spår 2012. Det gick på 11 timmar vilket var bra med tanke på de skånska vintrarna.

Det svåraste med Vätternrundan är att få plats. Gissningsvis kommer det inte att ta många minuter innan startplatserna är slut när tiderna släpps i slutet av november.

Kanske, men vi får väl se hur många som menar allvar med att bojkotta VR14 sen prishöjningen för förbokade platser. Om jag läste rätt så är det 39 klubbar som öppet går ut och bojkottar, bla Hisingen CK. Andra stora klubbar som Fredrikshof kommer dra ner på antalet platser i klubbens regi. Verkar som att man lägger Mälaren runt samma helg.

Kommer ju säkert bli fullt snabbt, men kanske inte lika hysteriskt som senaste åren.
 
Engelbrekt...

...är nog tuffare än öppet spår, särskilt om du saknar skidvana. Mer kuperat och eftersom det är ett varvlopp, så kan utförsåkningen bli vansklig för de som kommer sist på varv två pga sönderplogade backar.

Satsa hellre på ÖS och se till att börja träna klassiska rullskidor så snabbt som möjligt, gärna med lokala skidklubben :).

//J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.