En som vill skaffa familjetält

Tack för alla tipsen!
Kollade på McKinley tältet och såg ju bra ut, så ska fortsätta kolla runt på olika sorters tält =)

När det gäller att campa med familjetält, har campingarna speciella tält platser för campingtält eller får man hyra 2 platser eller hur går man till väga?
 
Det finns ofta särskilda tältplatser. Inte sällan trevligt placerade. Angående tält har vi investerat i en tältkåta från tentipi med kamin. Suverän ventilation och möjligheten att elda ut lite fukt är guld värd. Dyrare än de tält som nämns ovan men bättre på alla sätt om du frågar mig. Dessutom enkelt att slå upp.
 
Normalt på campingar så har de väl ingen storleksgräns för tält, det är antalet tält som räknas bara. Fast börjar man slänga upp en tälthall så kanske de protesterar:)

Ett stort campingtält kostar alltså lika mycket som ett litet enmanstält. Och två små enmanstält kortar alltså dubbelt så mycket även om de totalt sett är mindre än det stora familjetältet. (Vi hade ett tag funderingar på att ha ett tunneltält och ett mindre kupoltält istället för att köpa stort tält, men just eftersom det blir dubbelt så dyrt så köpte vi ett större tält.)

På många campingplatser så brukar tältplatserna vara "fri placering" på nån gräsplätt, är det tomter så är de alltid anpassade för husvagn och räcker alltså gott och väl till för ett stort campingtält.
 
getcamping har ju så bra erbjudande nu så det är ju billigare att ta ett easy camp boston än något mindre..

Haha är just den modellen som jag just nu har fastnat för.. skulle se den passa bra för oss.
Inte direkt något tält man dock tar och tältar vart som helst utanför camping..
Inte för att jag skulle våga det.
 
Beställ från England. Mycket billigare. Jag skulle gå på ett stort Vango familjetält, typ samara som sägs vara mycket prisvärda. Eller ett outwell. Vi har ett outwell Nevada xl som vi är väldigt nöjda med.

Skickat från mobilen
 
Kolla även in Robens olika familjetält. Finns på outlife4u.se. Jag har ingen aning om hur bra dom är men dom ser riktigt bra ut. Funderar själv på att beställa ett Robens men då ett två-manna.
 
Nu en fråga, vad ska man sova på? sovrummen är 120 breda och jag hittar ta mig tusan nästan inga luftmadrasser som är runt den storleken. Har tänkt att vi gör ett enda stort sovrum sen får vi sova bredvid varsit barn så de inte sparkar på varandra =p
 
och måste man ha sovsäck när man tältar på sommaren? Om man har lakan på sängarna kan man ha tjocka täcken?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.