En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

Det är just den sortens situationer som fått mig att "villhöva" en GPS-klocka.

Tycker du att en underliggande kartbild är till hjälp i sådana lägen, eller går det lika bra med bara själva spåret? Mina repkamraters klockor hade "riktig" kartnavigering allihop, och de (alltså kamraterna...) hävdade att det var stor skillnad.
Bra karta har man alltid potentiell nytta av. Men i de situationer jag refererade till ovan hade jag tryckt karta tillgänglig och skulle inte haft någon extranytta av att ha haft karta i klockan. Är jag inom Sverige räcker t ex Lantmäteriets Min Karta i mobilen väldigt långt. Offlinesparade kartor är mkt värt i fjällen. Motsvarande funktionalitet finns i Norge och Schweiz. Vid offpistskidåkning i Schweiz för några år sedan hade jag en tryckt karta avsedd för mountainbike. Med kartan följde länk till digital variant som jag laddade hem till mobilen. Utmärkt kombo. Motsvarande finns till Calazos tyvekkartor men förutsätter att man har iPhone har jag för mig. (Jag använder android).

En av mina skridskokamrater testade nyligen att navigera på isen med en satellitbild med den aktuella isutbredningen i skärgården utanför Gräsö nedladdad till klockan. Lite science fiction för bara några år sedan. Fyrkantig display borde ha fördelar om man vill ha karta i gpsklockan. Han använde en Samsung Galaxy 4 köpt begagnad om jag minns rätt.

Thure
 
Vad solceller beträffar, så kan de göra stor skillnad på batteritiden hos riktigt batterisnåla klockor, som t.ex. Garmin Instinct.

Däremot har solceller en marginell betydelse för batteritiden på Fenix-modellerna och finns inte ens som tillval på Epix (AMOLED).

Vad navigeringen beträffar, så är nog själva funktionaliteten ganska lika mellan en kartförsedd Fenix och en handhållen frilufts-GPS.

(...) Å vad själva klockskärmen beträffar, så finns ju strömsnåla MIP-skärmar, som stödjer upp till 64 färger och mer strömkrävande AMOLED-skärmar, som stödjer hela 65000 färger. Gör som sagt stor skillnad när kartor visas.
/Niklas
Tack, den sortens sammanfattande uppsorteringar underlättar väldigt i denna djungel. Imponerande batteritider även utan solcellsladdning på Instinct, men attans vad stora de är...
MIP-skärm vore helt OK, däremot börjar jag vackla om detta med (någon sorts) kartbild. Och det har inte Instinct, vad jag fattat.
Däremot blir ju klockskärmen mycket mindre än skärmen hos en handhållen frilufts-GPS, varför du får räkna med att behöva plocka fram papperskartan betydligt oftare när du använder klockan för navigering.
Visst, men ändå mer sällan än om jag inte har någondera ;).
Det är just det handhållna jag försöker slippa - vare sig det nu är papperskarta/kompass, en mobil, eller en GPS.
 
Tack, den sortens sammanfattande uppsorteringar underlättar väldigt i denna djungel. Imponerande batteritider även utan solcellsladdning på Instinct, men attans vad stora de är...
MIP-skärm vore helt OK, däremot börjar jag vackla om detta med (någon sorts) kartbild. Och det har inte Instinct, vad jag fattat.

Visst, men ändå mer sällan än om jag inte har någondera ;).
Det är just det handhållna jag försöker slippa - vare sig det nu är papperskarta/kompass, en mobil, eller en GPS.
Nej, Instinct har ingen riktig karta. Å några Instinct 2-modeller finns ju som sagt i "dam"-storlek.

Dessutom ska Instinct-modellerna stödja 1000 brytpunkter, samt ett stort antal koordinatsystem + kartdatum, vilket avsevärt underlättar när du t.ex. vill ta ut din position på papperskartan.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jo, tänkt tanken och ska fråga. Vore egentligen märkligt om det inte gick. Klockorna verkar ju ha bluetooth m m allihop.
Som jag har förstått det så skickas sparade data från GPSklockan => "molnet" utan att passera Garmin Connect. Jag har iofs aldrig provat, vilket är enkelt att göra.


Garmin Explore stödjer nyare modeller av bl.a. Epix, Fenix och Instinct. https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=o2VcUgraJX4twZzO1ME7z9
Bra att du länkade, men Garmin Explore-appen har en egen sida hos Garmin
och där finns det även en HW-kompabiltetslista: Kompatibla enheter
Där ser man att det är en hel del enheter som skall vara kompatibla, även multisportklockorna i Forerunner serien (FR 9xx), tex den sju(7) år gamla Garmin Forerunner 935
Men som jag skrev redan i #3
En nackdel när man skall välja är att Garmin säljer ett oöverskådligt myller av GPSklockor!
 
Håkan! Att Garmin säljer mycket GPS-klockor är ju väl känt. Men de flesta modellerna är ju mest inriktade mon träning och hälsa, som t.ex. hela Forerunner-serien, Venu-serien, Vivoactive-serien och Approach-serien (golf).

Det är ju ganska få Garmin-modeller, som idag är inriktade mot friluftsliv. Å även där, så får man med en massa hälso och sportfunktioner "på köpet", vare sig man vill eller ej!
/Niklas
 
På garmin:
Trackloggarna finns kvar på klockan också när de har sänds vidare.
Dagens klockor kan lagra rätt många trackloggar.
Om man bara vill använda gps:en lite då och då så har klockorna rätt bra batteritid. Får rätt många gps checkar på 10-20 timmars gps batteri tid. Tar kanske 30 - 60 sekunder att få bra gps.
Att klockorna har en massa funktioner man inte vill använda gör i praktiken inget.
En telefon är självklart bättre att använda om man vill navigera efter kartor.
Hur expeditions moden på klockorna fungerar vet jag inte men antar att man alltid har gps:en tillgänglig och får gles tracking under lång tid.

Tror inte det skulle vara något problem att bruke vilken som helst forerunner enligt de uppdaterade kriterierna (under antagandet att man bara använder gps:en ibland).

Med en liten powerbank skulle man också enkelt kunna få trackloggar över hela turen.
 
Vad solceller beträffar, så kan de göra stor skillnad på batteritiden hos riktigt batterisnåla klockor, som t.ex. Garmin Instinct.

Däremot har solceller en marginell betydelse för batteritiden på Fenix-modellerna och finns inte ens som tillval på Epix (AMOLED).
Det är uppe till diskussion om vilken nytta solceller gör för Fenix. Även Fenix har med åren blivit rätt batterisnål.

Nedan har du ett exempel där det uppskattas:
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/gps-watch/garmin-fenix-7-pro-solar

Om jag köpte en ny klocka skulle jag själv välja en med AMOLED-skärm. Batteritiden är tillräcklig för mig -- och skärmen väldigt mycket bättre.
 
Det är uppe till diskussion om vilken nytta solceller gör för Fenix. Även Fenix har med åren blivit rätt batterisnål.

Nedan har du ett exempel där det uppskattas:
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/gps-watch/garmin-fenix-7-pro-solar

Om jag köpte en ny klocka skulle jag själv välja en med AMOLED-skärm. Batteritiden är tillräcklig för mig -- och skärmen väldigt mycket bättre.
Även om solceller ger längre batteritid så ska det inte överdrivas.

Enligt Garmins egna siffror, så snackar vi alltså 27% extratid i GPS-läge på Instinct 2S, men endast knappt 7% extratid på en Fenix 7S Pro (multiband). Så det blir fortfarande en stor skillnad.

AMOLED är nog bra, om man kan leva med den förkortade batteritiden. Kan nog tänkas bli en Epix 3X för egen del (när den nu kommer), för att ersätta min nuvarande Enduro 2.
/Niklas
 
Garmins egna siffror utgår ifrån 50.000 lux. Är du ute på sommaren och solen skiner torde du ha minst det dubbla. Det kan ge en rätt stor skillnad.

Som alltid är det hur och var du använder klockan som avgör. Solceller är mer eller mindre helt meningslöst om du har klockan under ärmen inomhus. Det kan ge stor skillnad om solen kommer åt klockan utomhus under sommaren.
 
Jo, men det finns även dagar då det inte skiner. Å sådana dagar är ju inte helt ovanliga i t.ex. fjällen...
/Niklas
 
Att läsa den här tråden ger mig grav ångest. Hur kan vi vara så högt upp i maslows trappa att folk lägger så mycket tid på att memorera massa onödiga siffror om klockmodeller?

Jag önskar dig lycka till Joanna, en värld av magiska ting väntar tålmodigt på att dina sinnen ska bli skarpare, för att parafrasera Bertrand Russel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.