eldstål eller tändare?? no.2

Jag föredrar eldstål alla lägen anldningen är enkel, det funkar i alla lägen och alla väder, den tar aldrig slut och även om det får ett lager rost så är der det bara skrapa av och köra på. Hitta tände till ett eldstål är inte svårt då det finns mängder av saker som man kan tända med alt ifrån torra träbittar till tamponger och vaxade papper.

Sen tycker jag det är lättare att lära sig hantera ett eldstål korrekt än ad det är att lära sig tänd en tändsticka på rätt sätt.
 
den röda tråden,,,

Jag föredrar eldstål alla lägen anldningen är enkel, det funkar i alla lägen och alla väder, den tar aldrig slut och även om det får ett lager rost så är der det bara skrapa av och köra på. Hitta tände till ett eldstål är inte svårt då det finns mängder av saker som man kan tända med alt ifrån torra träbittar till tamponger och vaxade papper.

Sen tycker jag det är lättare att lära sig hantera ett eldstål korrekt än ad det är att lära sig tänd en tändsticka på rätt sätt.

det vore bra om du läste,, vad jag skrev från början!! ( den röda tråden)

argumenten för ett eldstål är att det är vatten tålingt och att det ger gnistor på flera 1000 grader,,
men,,, hur är det med fnösket då,, är det vatten tåligt också?? alla vet att måste ha tort fnöske,,
när det har rängnat rejält i några dagar så finns det inte mycket tort i skogen,, även om man letat,,,

så klar finns det någon nu som säger ,, man får väll ta med sig tort fnöske hemifrån,, jag har alltid med mig,,,, bla bla bla,,,,

men om man nu måste ta med sig någort hemme från,, som man måste hållas tort,, skulle det inte vara bätre att ta tändstickor då,,, jag tror alla kan hålla med om att en öppen låga är bättre en gnistor om man ska göra upp en eld,,, eller???

om någon tycker att jag är ute och cykar,,, gör ett experiment !!
ta ditt eldståll, fnöske och en tändare,, sänk ner det i vatten,, låt ligga en stund,,,
prova och see vilket som ger en öppen låga först!!


http://www.youtube.com/watch?v=Ku-qJIooHt8

tala om vad ni tycker,,, för sidan handlar om ÖVERLEVNAD och går under rubriken ÖVERLEVNAD,, och inte vad som är coolt att göra eld med,,,!!!
 
Pratar vi om samma eldstål?

Moderna eldstål kräver inget fnöske, näver är vattetät och torkar snabbt i fickan, töre tål också vatten. Båda funkar alldeles utmärkt att tända med ett modernt eldstål.

När det gäller you tube filmen, det är skilland att torka till en en blöt tändare när man sitter inomhus, det är inte lika smidigt när det är blött och kallt ute. Tar hellre med mig tändstickor än tändare, tycker tändare är opålitliga.

När det kommer till överlevnad är det "Preparatus Supervivet" som gäller.
 
Man behöver väl inte ha fnöske. Lite torr näver kan man ju så gott som alltid få tag på och det funkar utmärkt. Sen kan man ju använda töre också.
Pär
 
Pratar vi om samma eldstål?

Moderna eldstål kräver inget fnöske, näver är vattetät och torkar snabbt i fickan, töre tål också vatten. Båda funkar alldeles utmärkt att tända med ett modernt eldstål.

När det gäller you tube filmen, det är skilland att torka till en en blöt tändare när man sitter inomhus, det är inte lika smidigt när det är blött och kallt ute. Tar hellre med mig tändstickor än tändare, tycker tändare är opålitliga.

När det kommer till överlevnad är det "Preparatus Supervivet" som gäller.

hehe jag är också en gammal sösare,,
att tändaren inte vill fungera i kalt klimat är så sant,, ,, men om man värmer den lite i munnen så fungerear den på ett ögonlblick,,,,

Preparatus Supervivet,,, kunskap är också en förberedelse, !! hur blir det med bevisen på hur bra det går att tälja med en storkniv???
 
Pratar vi om samma eldstål?

Moderna eldstål kräver inget fnöske, näver är vattetät och torkar snabbt i fickan, töre tål också vatten. Båda funkar alldeles utmärkt att tända med ett modernt eldstål.

När det gäller you tube filmen, det är skilland att torka till en en blöt tändare när man sitter inomhus, det är inte lika smidigt när det är blött och kallt ute. Tar hellre med mig tändstickor än tändare, tycker tändare är opålitliga.

När det kommer till överlevnad är det "Preparatus Supervivet" som gäller.

jag är också en gammal sösare,,, och en förberedelse, kan också att skaffa sig kundskap,,
det är sant att tändare inte klarar av kalt klimat så bra,, man måste värma den lite innnan man använder den,, stoppa den i munne, och den kommer att fungerar på ett ögon blick,,,;)

det här tyckte jag var kul,,,: näver är vattetät och torkar snabbt i fickan,, konstigt att mågot som är vatten tätt måste torkas,,, hehehehe
 
hehe jag är också en gammal sösare,,
att tändaren inte vill fungera i kalt klimat är så sant,, ,, men om man värmer den lite i munnen så fungerear den på ett ögonlblick,,,,

Preparatus Supervivet,,, kunskap är också en förberedelse, !! hur blir det med bevisen på hur bra det går att tälja med en storkniv???

Jag tilhör inte SÖS, gick en kurs hos dem och ansåg att det fick räcka.

Stoppa metall i munnen är något jag inte skulle rekommendera, emn det jag menade var att om man nu skulle ramla överbord med kanoten en höstdag så skulle det vara väligt jobbigt att få igång tändaren igen. Eldstålet skulle bara behövas torkas för att funka (om man nu inte bär tändaren i en påse)
 
Pratar vi om samma eldstål?

Moderna eldstål kräver inget fnöske, näver är vattetät och torkar snabbt i fickan, töre tål också vatten. Båda funkar alldeles utmärkt att tända med ett modernt eldstål.

När det gäller you tube filmen, det är skilland att torka till en en blöt tändare när man sitter inomhus, det är inte lika smidigt när det är blött och kallt ute. Tar hellre med mig tändstickor än tändare, tycker tändare är opålitliga.

När det kommer till överlevnad är det "Preparatus Supervivet" som gäller.

Fnöske är en del som man tar från Fnösketickan och om man vill göra som samerna så kokar man det i aska av lövträ innan beredning.

Tände kan vara allt möjligt som man kan få eld med ett eldstål

då är det tänd jag pratar om,,, men jag står fast vid att en tändare är bättre en eldstål,,
en öppen låga kan inte var sämre en gnistor!!!!! om man tycker att det skulle var omöjligt att få fyr på den om den skulle bli blöt,, kan man väll lägga den i en plast påsse,,,,

jag gör nästan alltid upp min brassa med båg drill,, i ur och skur,, sommar som vinter,, jag tilvärkar en ny för varje gång jag är ute,,, men om jag skulle bli vilse i skogen,, vill jag nog ha en tändare,, som jag sa,, och sa klart lite bevis! på bågdrillningen,,,!!


http://www.youtube.com/watch?v=VGjY9uC5zD4

http://www.youtube.com/watch?v=CHkyvIZJLcc

http://www.youtube.com/watch?v=y1mp_M0O1rk


många tror att eldstålet fungerar i alla väder för att eld stålet tål vatten,,, och glömer boret tändet måste var tort också!!!!
 
Jag tilhör inte SÖS, gick en kurs hos dem och ansåg att det fick räcka.

Stoppa metall i munnen är något jag inte skulle rekommendera, emn det jag menade var att om man nu skulle ramla överbord med kanoten en höstdag så skulle det vara väligt jobbigt att få igång tändaren igen. Eldstålet skulle bara behövas torkas för att funka (om man nu inte bär tändaren i en påse)

näää ,, men stoppar bara in plast dellen av tändare,, för att värma upp den,,, men så klart skulle jag rekomendera plast påsse också!!!

håller du på något med bågdrill också`??
 
värma,,

Jag tilhör inte SÖS, gick en kurs hos dem och ansåg att det fick räcka.

Stoppa metall i munnen är något jag inte skulle rekommendera, emn det jag menade var att om man nu skulle ramla överbord med kanoten en höstdag så skulle det vara väligt jobbigt att få igång tändaren igen. Eldstålet skulle bara behövas torkas för att funka (om man nu inte bär tändaren i en påse)

vi pratade väll om kalla tändare inte fungera så bra,, gorde vi inte??

jag föreslår att man stoppar in plast dellen i munnen och på sätt värmer upp den,,, så att den fungerar,,, det går på ett ögonblick,,,,
om tändare inte fungerar för att man har varit en klant,,och ramla i vattnet,, är inte för att den är blör utan för att den är kall den inte fungerar,,,,, och jag pratar inte om elektriska tändare nu,,, och inte någon form av kortslutning,,,,!!!!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.