Elcyklar kan öka utsläppen av koldioxid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Med tanke på senate kliamtrapporten från FN är det många som inte tycker valfrihet är tillräckligt längre för att jorden hållbart ska fortleva.

/Patrik
Nja, men det är nog lite sent att tänka på det nu. Förändringar idag ger nog ingen effekt förrän om 200 år eller nåt, och då bor kanske de sista överlevarna på Mars redan.

Jag är för radikala förändringar, men tror inte mänskligheten är redo för det. Den är för bekväm och ovillig att förändras. Att lägga kullersten överallt inne i städerna skulle tex automatiskt sänka hastigheten och göra det svårare med elsparkcyklarna, men en sån sak kommer aldrig ske. Inte ens med MP vid makten.
 
När du säger att de två smidigaste vägarna är motorväg så tänker du bilkörning - motorvägar är inte de smidigaste för cykelåkning och är riksvägen motortrafikled så får du inte heller cykla eller köra annat långsamtgående fordon där. Den smidigaste cykelvägen är inte samma som smidigaste bilvägen.
En halv kubik torde rymmas i en bra låd-elcykel. Jobbar du deltid och sover för lite har du en upptagen fritid. Men det är dina val och du väljer hur du vill göra.
När jag jobbade på kontoret (hemamjobbar nu) så cyklade jag ~25-30min enkel väg (+ ombyte och dusch två ggr per dag:+2*15 min) istället för bil 10 minuter enkel väg, så netto tog det mig 60-70min mer att cykla men på köpet fick jag cykelmotion och det blev mitt val. Min last var dock mindre: två cykelväskor: en för datorväska och papper och en för lunchmat och klädombyte, kanske 8-10kg.

/Patrik
Fortfarande skulle jag behöva ha bil också så ett fordon till i hushållet som jag inte ens vet var jag skulle förvara (den skulle inte få plats i vår cykelrum) och på vintern skulle det inte fungera och att cykla(även med elcykel) mitt i natten på höst och vinter.. efter att stått och gått i 8h (är nog skillnad om man sitter och jobbar då kan det vara gött att få röra på sig)
Min fritid vet du inget om, min lediga tid är på natten så det är inte speciellt mycket aktiviteter o som jag nämnde tidigare har jag funktionsnedsättning så behöver mycket mer återhämtning.
Duschmöjlighet finns inte på jobbet så jag tror inte någon skulle uppskatta få maten tillagad och serverad av någon som stinker skunk.
Men egentligen vad jag ville säga från början är - även om man bor i en "storstad" så kan man inte alltid välja de "bra" alternativen och många gånger drabbar försämringar/kostnadsökningar dem som redan lever på mindre medel.
 
Affärsmodellen för elsparkcyklar placerade på gatorna verkar skakig. Heja Köpenhamn https://www.affarsvarlden.se/kronika/framtiden-ar-nog-eldriven-va

Thure
Riktigt bra krönika! Jag skrattar!

"En av firmorna som hyr ut de här elsparkcyklarna är svenska Voi som värderas till drygt fyra miljarder kronor. Vois VD och grundare Fredrik Hjelm säger i en intervju med DiDigital att det ”är starkt att man fått in nya stora erkända investerare” och att ”det visar att affärsmodellen fungerar”.

Kul med svenska framgångar!

2019 omsatte Voi 317 miljoner och gjorde en förlust på 770 miljoner. För varje krona i hyresavgift som man får in, betalar man alltså två kronor och 43 öre. Jag inser att jag nog inte skulle känna igen en fungerande affärsmodell om den så hoppade upp och bet mig i näsan.
"
 
Med tanke på senate kliamtrapporten från FN är det många som inte tycker valfrihet är tillräckligt längre för att jorden hållbart ska fortleva.

/Patrik

Det blir riskerar bli nästa steg i Klimathysterin, större inskränkningar i möjligheten att välja...dvs de som vet rätt väljer åt dig.

De som har avvikande ideer eller är ifrågasättande kommer att sättas under hård press, går med en gnutta god vilja se tydlig sektsignaler i Klimatcirkusen.

Sen är det många som vill vara med att roffa åt sig av våra skattepengar uppklädda i klimatkostym och det kommer sannolikt bli värre, klimat är big business.

Så frågan kvarstår, kommer elcyklar verkligen att rädda klimatet eller tar dom bara bort pengar från något som skulle vara vettigare som satsningar på kollektivtrafik tex ?
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.