Elcykel - kit, QQBIKES, gaffelbredd?

Efter noga övervägande har jag insett att jag måste ge mig för omständigheterna och skaffa mig en elunderstödd vanlig cykel. (Tilltagande astmabesvär). Hittade en firma qqbikes i Spanien som verkar stora inom detta. Tanken var att sätta på ett litet diskret framhjulsaggregat av deras "integrated efficiency" modell, Basic version, typ 350W 36v 9Ah, med batteriet som en vätskeflaska. Det hela skulle monteras på min ombyggda pimpade singlespeed och bara vara till som stöd i götgatsbacken och över broarna.
Men: Just när jag skulle trycka på betala ser jag i specifikationen att de talar om minst 135mm gaffelbredd? Det finns väl inga framgafflar som är 135mm. Har kontaktat dem för ett klarläggande, men inte fått svar. Är det någon som har erfarenhet av deras framhjul. Det finns ju gott om videos som visar montage på standardcyklar utan problem. Är det bara en slarvigt skriven spec.?
 
Efter noga övervägande har jag insett att jag måste ge mig för omständigheterna och skaffa mig en elunderstödd vanlig cykel. (Tilltagande astmabesvär). Hittade en firma qqbikes i Spanien som verkar stora inom detta. Tanken var att sätta på ett litet diskret framhjulsaggregat av deras "integrated efficiency" modell, Basic version, typ 350W 36v 9Ah, med batteriet som en vätskeflaska. Det hela skulle monteras på min ombyggda pimpade singlespeed och bara vara till som stöd i götgatsbacken och över broarna.
Men: Just när jag skulle trycka på betala ser jag i specifikationen att de talar om minst 135mm gaffelbredd? Det finns väl inga framgafflar som är 135mm. Har kontaktat dem för ett klarläggande, men inte fått svar. Är det någon som har erfarenhet av deras framhjul. Det finns ju gott om videos som visar montage på standardcyklar utan problem. Är det bara en slarvigt skriven spec.?

Är du säker på att 135 mm avser framgaffel och inte bakgaffeln? MTB-baknav har ju sedan länge haft 135 mm bredd (O.L.D.).
/Niklas
 
Om det visar sig att det är 135 mm OLD fram som gäller så är det ju inget som hindrar att du skaffar en framgaffel som tar 135 mm-nav, t.ex. Salsa Enabler eller Surly Pugsley. Kolla så att det funkar med bromskompabilitet mm bara.
 
Svar fån qqbikes 100mm för framgaffel

Jag har nu fått mailsvar från qqbikes.

"Hi,
You need 100mm for the front motor, and 135 mm for rear motor minimum
Best Regards
Javier Romero
QB BIKES
Dpto. i+d / R&D Department"

De hade glömt lämna info i den tekniska specen för framhjulsnav.
Det andra problemet är att de just nu inte har upparbetad shipping-rutin till Sverige. Väntar på svar.
 
Du kan köpa kit från Sverige! Googla elcykel + kit så har du några olika att välja på. Vill du köra lagligt så är det Max 250 W som gäller. Vad kostade det spanska kitet?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.