Ekoberget

Ytterligare två nyturer är gjorda på den framborstade pärlan Ekoberget i Stockholm. Den tidigare utdömda klippan är idag för väldigt många en av Stockholms finaste och mysigaste klippor med sina runda, släta formationer och sin underliga klättring. Fram till idag finns det 30 turer, både traditionella och bultade.

1. Breña 7b (8-/8)
18m 8bb + ankare
Höger om Yohoia.

2. Vårkåt 6c (7-)
18m 8bb + ankare
Höger om Breña.
En blivande klassiker med sin branta böljande klättring och ett pirrigt utsteg.

Förare och info över Ekoberget finner du på Stockholms nätförare:

http://www.plonk.se/snf/
 
Alright!!

Bra jobbat! Har själv aldrig varit vid Ekoberget, men det låter ju som det är klart värt ett besök!
 
Robin,

Perfekt och bra jobbat.

När någon (vem?) uppdaterar Ekobergets förare, också försöka göra det lite tydligare vart just lederna till vänster om era två nya verkligen går. Jag lyckades ju påbörja Yohoia (7-) men trodde i min enfald att jag klättrade Fotografen har en stor apparat (6-). Allt pga teckningens realtion mellan berget och en viss trädstam (tall)... Jag fick intrycket att det rådde en viss förvirring kring just hur lederna startar och går just i detta område :)

Iofs intressant att prova på en 7- sådär av misstag men inte riktigt så himla kul ändå :)
 
I och med att det skett lite nytursaktivitet på Ekoberget så kommer en uppdatering relativt snart. Det är Micke Widerberg som sköter nätföraren och skicka ett mail till honom om du tycker att vissa detaljer bör ändras. Du hittar adressen på http://www.plonk.se/snf

/Robin
 
Kul att det blev någon nytta med ankaret jag satte upp:)

Tänkte göra det som nu blev Vårkåt men jag la ner projektet då jag tyckte det blev för mycket Återkomsten av det hela.

Hade planer på att ta bort ankaret eftersom det inte användes men det behöver jag inte göra nu. Får väl åka ut och ge mig ikast med lederna istället.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.