EGNOS ett skämt?

Cornwall å sånt

Det är riktigt, i Cornwall är det #33 som gäller. #44 är i praktiken inte användbar, även om den går att få in, om man står på toppen av en lämpligt kal kulle.

Jag kan inte inse varför man skulle välja en annan procentsats för EPE, bara för att man har differentiella korrigeringar? Om inte annat måste det ju i så fall leda till ett avsevärt pedagogiskt problem: "Nej, det är visst bättre noggrannhet när du har WAAS/Egnos, fast det ser sämre ut, för vi räknar annorlunda."

En annan sak att ha i åminnelse är måhända att det inte finns så många markreferensstationer som det ska bli ännu. Jag tror att jag läst någonstans att Europa ska begåvas med 30 referensstationer någon gång i framtiden, men att 14 eller nåt är i drift nu. Om det ens var så många.

Det som jag främst upplevt som positivt är stabiliteten när det gäller att ange avstånd och riktning till en punkt, när denna punkt är ganska nära. Där brukar det annars variera en hel del.

Angående grå #44 och svart #33 är det så här:
En Egnos-satellit kan sända ut korrigeringsdata för satelliter, utan att för den skull stödja positionering gentemot satelliten själv.
I nuläget är det tydligen så, att #44 bara sänder korrigeringsdata, emedan #33 även tillåter positionsbestämning mot satelliten i sig. Den sänder då även korrigeringsdata för sig själv.

Anders
[Ändrat av apersson850 2003-04-10 kl 15:43]
 
Svarta resp. grå staplar

bwho; sa:
Vad är det som gör att jag får en hög stapel (3av 4) på 44:an men att den aldrig blir svart? 33:an visar ca 1 av 4.
BHö

33:an fungerar även som en vanlig GPS-satellit även om den är geostationär över ekvatorn i motsats till de övriga vilka har en inklination mot ekvatorn.
Den sänder med andra ord även sin egen position förutom Egnos-korrektionsdata.
Det är därför den blir svart.

Egnos-korrektionsdata skapas i markstationer och det enda Egnos-satelliterna gör är att distribuera resultaten från marken, upp till satelliterna, och ner till GPS:erna. Under utveckling är också ett system där man skickar ut signalerna via Internet och kan ta ta hem dem med speciell programvara via t.ex. en mobil ihopkopplad med GPS:en.
Finessen med det är att man kan ta emot korrektionssignalerna trots att Egnos-satelliterna är skymda t.ex. i städer med höga hus.

Eftersom Egnos fortfarande är i provdrift vill man av någon anledning bara ha 33:an att skicka korrektionsdata och positionsuppgifter.
44:an skickar således inga positionsuppgifter om sig själv. Därför visas den som grå på GPS:en tills vidare.

// Ingvar
 
Standardavvikelse

apersson850; sa:
Jag kan inte inse varför man skulle välja en annan procentsats för EPE, bara för att man har differentiella korrigeringar? Om inte annat måste det ju i så fall leda till ett avsevärt pedagogiskt problem: "Nej, det är visst bättre noggrannhet när du har WAAS/Egnos, fast det ser sämre ut, för vi räknar annorlunda."


Anders

Naturligtvis har du rätt.
Standardavvikelse är standardavvikelse även om det är på ett mindre värde.

...men visst vore det väl mer intressant att veta att man är inom 2 meter med 95% sannolikhet än att sannolikheten är 50% på halvmetern för då kan man ju vara långt utanför "området" halva tiden istället för bara 5% av tiden......

Med statistik kan man bevisa allt........


// Ingvar
 
Jag ber att få tacka för svaren på mina frågor.Nu ser jag bara fram mot den dag som GPSen visar bra fiske så jag kan få någon gädda också.
BHö
 
Nja

Riktigt så fungerar det inte.

Det finns mycket att läsa på nätet om kvalitetskontroll på positionsberäkningar gjorda med GPS. När man beräknar CEP (Circular Error Probability) kan man göra det på olika sätt. Egentligen ska man ange exempelvis CEP R50 eller CEP R95, om man avser en feluppskattning med 50% eller 95% säkerhet. Beräkningen kan man lätt visualisera för sig själv. Om man tänker sig att man plottar ett antal positionsbestämningar av samma plats, så är det bara att rita en cirkel som omfattar önskat antal procent av punkterna. Där har man CEP. En nackdel är att man egentligen inte vet någonting om fördelningen, så man har ingen uppfattning om hur mycket mer fel punkterna utanför cirkeln ligger.

Om man däremot nöjer sig med att titta på två dimensioner och dessutom antar att positionerna som beräknas är normalfördelade i alla riktningar (det är de inte, eftersom satellitgeometrin ger olika stor spridning i olika riktningar), kan man matematiskt få fullständig kontroll på hur stort felet är med en viss sannolikhet. Om man då samlar på sig ett antal positioner, kan man beräkna medelvärdet och standardavvikelsen för dessa. Så länge man tar en riktning i taget, blir de vanligtvis normalfördelade, dessutom. Då är det, som någon kanske minns från skolan, 68,3% sannolikhet att positionen är på medelvärdet +/- en standardavvikelse, 95,4% säkert att den är inom två och 99,7% att den ligger inom tre standardavvikelser.
För att konvertera CEP till 1Sigma (68,3%) kan man multiplicera med 1,2. För att omvandla till 2Sigma (95,4%) multiplicerar man följaktligen med 2,4, osv.

I verkligheten är det dock så, att om man projicerar dessa tvådimensionella koordinater på en en-dimensionell axel, blir standardavvikelsen inte oberoende av hur axeln roteras kring medelvärdet. Satellitgeometrin kan göra att det blir mer spridning i nord-sydlig led än i öst-västlig. Den exakta "osäkerhetscirkeln" är alltså i verkligheten en ellips, med sin huvudaxel pekande i en, för användaren av en vanlig liten GPS, okänd vinkel.

Hur feluppskattningen beräknas i mottagarna är något som tillverkarna, exempelvis Garmin, inte vill tala om. De är rädda att detta ska röja några företagshemligheter.

Som tumregel kan man dock säga att den av mottagaren uppskattade onoggrannheten antagligen gäller med 50% sannolikhet. Detta kan vi kalla "någorlunda troligt".
Om vi nu fördubblar feluppskattningen, bör vi hamna uppemot 90%. Då är vi "tämligen säkra". Tredubblar vi värdet blir vi "jävligt säkra", om språkbruket tillåts...

Anders
[Ändrat av apersson850 2003-04-10 kl 17:06]
 
Re: "Jakt och fiske"-funktion?

[Du har väl en sån med "Jakt och fiske"-funktion? :)

Anders [/QUOTE]

Javisst har jag den funktionen. Och den måste man ju bara tro att den fungerar. En sak är jag tveksam till och det är hur Magellans jakt o fiske fungerar. Den visar nämligen inte alls samma värden som min Venture. Det är ju samma måne som man av hävd anser styra fiskens vilja att tugga i sig vad vi bjuder på. Jag tror inte Garmin och Magellan är överens om det, eller vad tror du Anders? Jag har inte kollat mot Napp o Nytt's huggtabell men det borde man kanske göra. Det kanske är statistik och sannolikhet som styr det här också? BHö
 
Tycker "Jakt och fiske"-funktion fungerar klockrent på vistan, iaf. om man är ute efter öring/regnbåge.
Eller så är det jag som fiskar intensivare då ;-)
 
Via Egnos?

Man kan väl hoppas på att Egnos i framtiden kommer att sända ut korrigeringsdata även för fiskeprognoserna. Data kan då lämpligen samlas in på ett antal strategiskt utplacerade metstationer runt om i Europa...

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
gpsnissen Spårningsenhet och ett System Navigering 3
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
GAMMDUSLF Ngn som vet ett större turistföretag som... Navigering 0
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
ALj Ett och annat om GPS Navigering 2
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
sachsaren Koordinaterna till ett ställe i Vitryssland. Navigering 13
greenjuice Ett par alternativa överföringsprogram till Mac OS X Navigering 0
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
tcollin Ett senarie Navigering 4
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
duelago Ett lämpligt projekt för kartsnickrare... Navigering 9
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.