Ecuador

Planerar att åka till Ecuador för att klättra alpint in juli-september 2005. Jag vet genom tidigare trådar att många i detta forum varit där så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med några specifika frågor.

Vilka toppar rekommenderar ni som är lite tekniskt utmanande, alltså inte bara en lång promenad upp till toppen som de mest kända topparna verkar vara?

Hurdant ligger prisnivån? Vi tänker klättra själva utan guide så det jag tänker på är mest transport och boende i stugor. Finns det förresten gott om stugor eller vill man ha med sig tält? Krävs det tillstånd eller licenser för att klättra?

Hur är det med utrustning att köpa och hyra? Vi velar ännu om vi ska ta med oss full utrustning hemifrån eller hyra på plats. Till saken hör att vi kommer förmodligen bara ägna c:a en månad av tre åt klättring så det vore skönt att slippa släpa på alltför mycket.

Tackar i förhand!
 
Har varit i Ecuador men ej klättrat, bara varit på Cotopaxi. Jag skulle nog tagit med egna grejor och efter klättringen lämna dom i Quito(t ex på south american explorers club) för att sedan lata er eller vad ni tänkt göra.
 
hansthomas; sa:
Har varit i Ecuador men ej klättrat, bara varit på Cotopaxi. Jag skulle nog tagit med egna grejor och efter klättringen lämna dom i Quito(t ex på south american explorers club) för att sedan lata er eller vad ni tänkt göra.

Lämna grejor i Quito kan man göra om man börjar och slutar resan där. Vi hade eventuellt tänkt röra oss söderöver och avsluta resan i Peru eller så men ännu så länge har vi inte löst alla praktiska detaljer så det kanske blir så att vi gör som du föreslår.

Tack för tipset om South American Explorers' Club, de verkar ha en del vettig information på nätet.
 
Aha, trodde ni bara skulle vara i Ecuador. Värt att veta kan vara att bussarna i Ecuador oftast är skruttiga medans i Peru kan man, hör och häpna, åka med förvånande standard om man väljer de bussar som kostar någon tia extra. Och med sköna fåtöljer till stolar, film och mat på bussen är det rätt behagligt att åka långt.
Ska ni till Huaraz kan jag recommendera att vandra i Cordillera Blanca.massiven. Mycket vackert. Hörde dock rykten om icke guidade vandrare som blivit rånade, mördade osv där men om det är guiderna som kokat ihop nåt för att man ska gå guidat eller om det är sant vet jag ej. Ni kan ju höra er för.
 
Cotopaxi: Lätt men svårare än sitt rykte. Stuga finns på knappt 5000 m.

Chiborazo: Svår men lättare än sitt rykte. Stuga på 4800 m.

Iliniza: Två toppar på drygt 5000. Den ena vandrar du upp på, den andra kräver klättring. Stuga på drygt 4000, minns ej höjden riktigt.

Att ta sig till topparna med allmäna kommunikationer är svårt, och det blir långa anmarcher. Hyrd 4WD eller liknande spar många dagar. Boka även hämtning. Jag bedömer prisnivån Ecuador som högre än Peru och mycket högre än Bolivia.
 
Tack för de tipsen på toppar i Ecuador.

tryffelsvinet; sa:
Jag bedömer prisnivån Ecuador som högre än Peru och mycket högre än Bolivia.

Menar du i största allmänhet eller just klättringsspecifika kostnader som stugor och transporter till bergen?

Jag har även läst nåt inlägg av dig i tråden "6000+ berg var finns ni", ska jag tolka det som att du anser klättringen mycket mera spännande och prisvärd i Bolivia och Peru än i Ecuador?
 
Klättring är ju egentligen gratis. Vad man kan tvingas att betala är nationalparksavgift, klättertillstånd (få berg i Sydamerika), egen transport, mulåsnor, guide, kock. De tre senare väljer man ju själv om man vill ha eller inte. Vill man göra allt själv hinner man med mindre men det bereder ofta ett större nöje.

Ur mitt minne:

I Ecuador gör du topparna på två dagar efter egen höjdanpassning. Kosta ca 1000 SEK/dag med allt. Hälften om du gör det själv. Ofta fordras en grupp på minst 4 personer vid arrangemang.

I Bolivia kostar det drygt hälften av detta. Peru mitt emellan. Även övriga kostnader för mat och logi har samma inbördes ordning mellan länderna.

Mycket tillförlitliga prisuppgifter, inklusive de för alpinism, finns i vanliga resehandböcker som Footprint och Lonely Planet för respektive land.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.