E85 som köksbränsle

E85, dvs etanolbränsle för bil, borde vara det billigaste bränslet man kan få tag i, 8 kr per liter, och det finns på väldigt många tankställen nu. Det är 85% etanol och 15% bensin, typ. Det borde väl vara relativt rent att elda jämfört med t.ex. vanlig bensin med tanke på avgaser. Bränslekostnaden borde vara en rätt viktig aspekt för de som liksom jag gillar att laga ordentlig mat och inte vill behöva snåla med bränsle. Under en cykelsemester t.ex. finns ju många möjligheter att tanka.

Är det någon här som har testat E85 i någon brännare? Funkar det i en vanlig spritbrännare typ Trangiakök eller sotar det igen? Är en hemmagjord läskburksbrännare ett alternativ i så fall eller kanske multibränslebrännare? Finns det några större faror? Jag skulle gärna höra några kommentarer innan jag testar själv.
 
Tja....hurpass bra brandförsäkring har du på dig själv till att börja med. Bränslet vet ju inte om sina blandningsförhållandena utan bensinen brinner på sitt sätt och alla tillsatsämne på sitt.
Generellt skall man inte elda bensin i Trangia brännare, dels är det olämpligt dels kan det vara livsfarligt!
Om att spara ett par kronor på bränslet är din stil så fundera om...
Någonstans här på Utsidan har det visats bilder av hur T-brännare och bensin fungerar ihop ingen kul syn...
Gastillsatsen rekommenderas starkt.
//J
 
OK,
då är det testat med E85 i Trangiabrännaren också...
Jag tänker då inte använda E85 som bränsle, inte ens som reservbränsle, i en Trangiabrännare! Det var inte lika illa som när jag testade med alkylatbensin, men det slog 30-40 cm höga fetgula lågor ur brännaren - så det torde sota igen kärlen nååågot... Inte rekommendabelt!

E85_i_Trangia.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Varför fungerar inte Etanol(E85) Kök och brännare 20
dsk E85 ikke for bensinkøk! Kök och brännare 5
grym e85? Kök och brännare 1
Joseph87 Köksbränsle i Europa Kök och brännare 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.