Dynema/nylon

Hej.

Ska klättra lite träd och undrar vad ni har för funderingar kring val av material i rundslingorna jag tänkt fästa runt grenarna och sätta en karbin i som säkring.

Dynema är ju lätt och töjer sig inte, men nylon är "lika" starkt, men töjer sig vid fall och dessutom tyngre, men slitstarkare för nötning.

Vad hade ni tagit/vad har ni valt?

Sen har jag kanske en dum nybörjarfråga, men de karbiner som finns i Quickdraws-set (http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/karbiner/quickdraws-karbinpar/dmm-mamba-set.html) tycker jag ser så jäkla bräckliga ut och att linan i extrema fall lyckas leta sig ut från karbinen? Varför använder man inte lösa karbiner, tex (http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/karbiner/hms-karbiner/simond-jumbo-hms.html) där man har rejäl skruvgänga som inte borde lossna under någon omständighet? Är det en kostnadsfråga möjligen? Priset är ju tre gånger så högt för lösa prylar..

Är oron obefogad?

// Jocke
 
En fördel med Quickdraws är ju att slingan sitter fast och inte råkar hamna fel och lossna av misstag. Att klättra och samtidigt sätta lösa slingor med skruvkarbiner låter som att det blir ganska jobbiga kritiska moment vid säkringen. Att alternativ kunde ju vara att använda quickdraws och sen säkra upp extra med mer fasta ankare som består av slingor och skruvkarbiner där det passar.

Om det känns som att det kommer att nötas kan du ju lägga något emellan, lite textil kanske.
 
Hur hade du tänkt att klättringen skulle gå till? Någon som säkrar nedanför och du ledklättrar upp och sätter mellansäkringar i gren osv? Om så är fallet får man anta att du klättrar med dynamisk rep. Då spelar det ingen som helst roll att nylon töjer sig lite. Vikten tycker jag inte borde spela någon roll heller. Jag skulle köra på nylon, det är slitstarkare och skonsammare mot träden.

Quickdraws liknande de du länkar till används överallt i klättring. Visst kan det hända att repet lyckas klippa ur sig (jag har sett det hända) men det är väldigt ovanligt. Eftersom det är trädklättring så är det kanske inget problem att ta till sig den extra tiden att skruva med skruvkarbiner, men en skruvkarbin direkt i slingan kan ha lättare att hamna på tvären.
 
Dyneema har inga fördelar utöver vikt. Det bör dessutom i princip inte knytas. Så om inte minimal vikt är avgörande (och skillnaden är ganska marginell räknat i gram) så är nylon både bättre och billigare. Lägg i så fall pengarna på lätta karbiner.

Nu klättrar jag inte så mycket i träd, men det går ofta att säkra sig genom att välja en sådan väg att man säkras av grenar. Så återigen, vikten på slingorna måste bli väldigt liten.
 
Tänkte också på vad du ska med quickdraws till? Du vill väl ha grejer som går att lägga runt (lärka) grövre grenar, då krävs nog 60 eller 120 cm slingor, med en karbin till varje.
 
Det iof, jag är nog en sån här slowgoer och behöver inte "klippa" fast så fort, bara det är rejält och säkert. Har nästan funderat på stålkarbiner, men de är väl i tyngsta laget ;)

Samtidigt har jag nu läst lite trådar där det föredras och rekommenderas med wirebygel just för att de klämmer åt så pass hårt att linan aldrig kan hoppa ur. Tycker dessa i verkligheten ser jäkligt bräckliga ut..

Gah... svårt vid val av karbin t.o.m... :)

// Jocke
 
Precis som John skriver, varför quickdraws?

60 eller 120 cm slingor i nylon (bredare = snällare mot trädet) med en karbin i. Oroar du dig för om repet hoppar ur karbinen, så är det bättre att ha två vanliga karbiner (vända åt olika håll) än en skruvkarbin.

Att klippa fort är alltid bra även om du inte har bråttom, eftersom snabbare klipp = kortare tid innan säkringen gör nytta.

Wirekarbiner är i själva verket snarare kraftigare än de med solida grindar. Det som går sönder i en sådan är ju inte grinden utan den lilla sprinten i "gångjärnet".
 
Hur hade du tänkt att klättringen skulle gå till? Någon som säkrar nedanför och du ledklättrar upp och sätter mellansäkringar i gren osv? Om så är fallet får man anta att du klättrar med dynamisk rep. Då spelar det ingen som helst roll att nylon töjer sig lite. Vikten tycker jag inte borde spela någon roll heller. Jag skulle köra på nylon, det är slitstarkare och skonsammare mot träden.

Quickdraws liknande de du länkar till används överallt i klättring. Visst kan det hända att repet lyckas klippa ur sig (jag har sett det hända) men det är väldigt ovanligt. Eftersom det är trädklättring så är det kanske inget problem att ta till sig den extra tiden att skruva med skruvkarbiner, men en skruvkarbin direkt i slingan kan ha lättare att hamna på tvären.

Jag hade tänkt köra både säkring nerifrån och ledklättring upp med rundslingor runt grenar kanske varannan meter uppåt. En karbin i den del av rundslingan som kommer ut underifrån (förstår någon vad jag menar?). Dessutom om det går, kasta upp en vikt med tunn lina efter som sedan drar upp riktiga repet för att topprepsklättra med säkring nerifrån.

Nylon blir det nog, Dynema verkar ha lite för få riktiga fördelar och för många riktiga nackdelar för att det ska vara passande.

Quickdraws var bara ett exempel, där följer ju oftast wirekarbin med vad jag sett och jag tyckte dessa ser så bräckliga ut. Men nu verkar det ju finnas folk som tycker att dessa är mycket bättre..

Angående att karbinen kan hamna med öppningen nedåt och repet ligger an mot detta, kanske denna typ av karbin passar bättre vid just trädklättring?

// Jocke, nybörjare
 
Precis som John skriver, varför quickdraws?

60 eller 120 cm slingor i nylon (bredare = snällare mot trädet) med en karbin i. Oroar du dig för om repet hoppar ur karbinen, så är det bättre att ha två vanliga karbiner (vända åt olika håll) än en skruvkarbin.

Att klippa fort är alltid bra även om du inte har bråttom, eftersom snabbare klipp = kortare tid innan säkringen gör nytta.

Wirekarbiner är i själva verket snarare kraftigare än de med solida grindar. Det som går sönder i en sådan är ju inte grinden utan den lilla sprinten i "gångjärnet".

Två vanliga karbiner vända åt olika håll var ju smart, inte tänkt på det tidigare. Kanske lite bökigt att få till det bara?

Sen är jag hyffsat lätt, ca 70 kg och 2 m gör ju att jag faller med ett fåtal m/s.. Borde inte innebära några problem även om jag väljer en "svagare" karbin med 10 kN över bygeln.

// Jocke
 
Väldigt lite talar för att din största risk är att karbinerna inte håller.
Nylon istället för dyneema låter helt vettigt, och sen spelar det nog inte nån större roll vad du har för karbiner. Alla karbiner som säljs för ändamålet (klätterkarbiner...) håller för det du vill göra. Stålkarbiner fungerar också, men det finns ingen anledning att betrakta dem som starkare. Nötbeständigare snarare. Men det är nog bara intressant för "permanenta karbiner" eller liknande.

När det gäller grindarna, så brukar wiregates vara lättare, samt att själva grinden är lättare varför den är mindre känslig om karbinen vibrerar när repet löper igenom snabbt och med stor last. Det finns en lite risk för att detta ger vibrationer, och en tyngre grind kan p g a masströghet vara så öppen att den inte hakar i och håller ihop karbinen. Då blir karbinen försvagad ner till sitt värde för "öppen grind". Sannolikt är det värdet högre än vad din ryggrad tål, eller vad grenarna tål.

Det andra läget då en grind kan vara öppen är om den under belastning kläms mot en gren eller liknande.

Som John nämnt kan även repet klippa ur grinden om repen vid fall tar en ogynnsam väg. Detta får nog betraktas som en verkligt extrem otur, eller kanske snarare ett extremt ogynnsamt läge med rep och karbin i förhållande till grenar osv.
 
Väldigt lite talar för att din största risk är att karbinerna inte håller.
Nylon istället för dyneema låter helt vettigt, och sen spelar det nog inte nån större roll vad du har för karbiner. Alla karbiner som säljs för ändamålet (klätterkarbiner...) håller för det du vill göra. Stålkarbiner fungerar också, men det finns ingen anledning att betrakta dem som starkare. Nötbeständigare snarare. Men det är nog bara intressant för "permanenta karbiner" eller liknande.

När det gäller grindarna, så brukar wiregates vara lättare, samt att själva grinden är lättare varför den är mindre känslig om karbinen vibrerar när repet löper igenom snabbt och med stor last. Det finns en lite risk för att detta ger vibrationer, och en tyngre grind kan p g a masströghet vara så öppen att den inte hakar i och håller ihop karbinen. Då blir karbinen försvagad ner till sitt värde för "öppen grind". Sannolikt är det värdet högre än vad din ryggrad tål, eller vad grenarna tål.

Det andra läget då en grind kan vara öppen är om den under belastning kläms mot en gren eller liknande.

Som John nämnt kan även repet klippa ur grinden om repen vid fall tar en ogynnsam väg. Detta får nog betraktas som en verkligt extrem otur, eller kanske snarare ett extremt ogynnsamt läge med rep och karbin i förhållande till grenar osv.

Att grinden belastas borde i mångt och mycket kunna hindras med en karbinfixerare, så ligger nylonslingan hyffsat fixerad iaf. På varannan kan man isåfall sätta dubbelkarbin åt varsitt håll, då ska det väl mycket till innan man åker i backen.

Tänk att man som prylgalen med nya intressen alltid ska få ett helvete att välja utrustning ;)

// Jocke, som iaf köpt sele, hjälm, repbroms, en karbin, men med en uppsjö av mer prylar på G..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.