Dunsovsäckar - etiska frågor

Möjligen så. Stalltipset är dock att de föds upp under tämligen erbarmliga förhållanden liknande de som gäller för höns och kalkoner.
 
Vad gör livsmedelsindustrin av gässen? Tvångsmatar dem så att levern ska bli fin, eller...?
Jag har under tiden blivit nyfiken på frågan och försökt kolla lite i Polen, bl a på en lantbrukshögskola i nordöst, där gåsuppfödning är vanligast. Fick reda på att 98% av det polska gåsköttet går på export till Tyskland, där det väljs av "medvetna" konsumenter som söker efter "naturligare" alternativ och därmed ställer krav på hur gässen haft det. Det finns därför märkning/certifikat med tillhörande detaljerade krav på uppfödningen, som branschen tagit fram, delvis med EU-stöd.

Gäss är mindre domesticerade än höns och ankor och djurhållningen fortfarande betydligt mer naturlig, sa mina barndomsminnen av fritt springande gåsflockar vi varit lite rädda för stämmer än. Det går inte, med bibehållen kött- och dunkvalitet, att hålla djuren inomhus, utan de måste ha daglig tillgång till friska vattenmiljöer och grönt bete på stora ytor ute i det fria; deras foder "berikas" inte heller med animaliska avfallsprodukter utan måste vara helt vegetabiliskt - med undantag för nykläckta ungar, vars mat man proteinförstärker med lite ägg eller färskostmassa (som tydligen motsvarar det lilla tillskottet av små vattenlevande djur, maskar etc de skulle matats med av sina mammor annars).
Allt detta, tillsammans med att stämpeln "ekologisk" betingar högre priser på den tyska marknaden, gör att steget till fullt ekologisk uppfödning inte är så stort och andelen ekologiska gårdar ökar. Efterfrågan på kurser och rådgivning var stor på den lantbruksskola jag kontaktat, och jag blev överöst med färgglada och pedagogiska broschyrer ;).

Tvångsmatning är inte tillåten, och den jag frågat tror inte heller att någon illegal sådan förekommer i Polen - det saknas både tradition och teknologi att processa överfettad gåslever. Fåglarna göds däremot under en kortare period före slakt genom att man tillför en hög andel havre till deras annars rätt energiglesa föda, samtidigt som de inte får springa ute lika mycket som vanligt, så visst kan man säga att man lurar dem att bli överviktiga på konstgjord väg.

Så långt denna plötsliga djupdykning i en för mig hittills helt okänd värld ;)
 
Gick och funderade lite och det slog mig att idag finns det mer eller mindre enbart sovsäckar med två olika stoppningar, nämligen dun eller syntet. Kanske borde vara läge att utöka med sovsäckar stoppade med ull från får? :)

Har ingen uppfattning hur mycket detta skulle väga eller hur värmegraden skulle bli, men det finns väl en stor risk att vikten blir ganska så mycket tyngre, men värmeeffekten borde bli rimligtvis bli mer än godkänd av de flesta frusna sovsäcksanvändare.

Med ullsovsäckar slipper vi alla etiska förbehåll när det gäller dunets ursprung (plock av levande fåglar eller rester från livsmedelsindustrin) och syntetsäckarnas beroende av oljeindustrin. Fårfarmarna skulle kunna expandera och få en helt ny, ekologisk marknad.

Några etiska eller praktiska invändningar? :)

Edit: hittade info om sovsäckar stoppade med myskoxeull.

Sovsäckar har tillverkats med fyllning av Qiviut vilket troligen ger världens varmaste sovsäck.
 
Gick och funderade lite och det slog mig att idag finns det mer eller mindre enbart sovsäckar med två olika stoppningar, nämligen dun eller syntet. Kanske borde vara läge att utöka med sovsäckar stoppade med ull från får? :)

]

Min första sovsäck från 60-talet med tyg i bomull och fyllning i vadd (genomsydd) ligger säkert kvar i källaren hos min mor. Tung, klumpig, skrymmande, kall och med fyllning som klumpar sig. Nästa gång jag ser den blir det återvinningen;)
 
Det är svårt att skapa loft med ull. När du rullar/packar ihop den så kommer det att plattas till och är då mycket svårare att skaka ut än ex dun. Dessutom är det som tidigare sagts väldigt tungt. Tanken är god, men tyvärr är den nog svår att genomföra i praktiken med gott resultat.
__
Fredrik
 
Konstigt att ingen, efter tre sidors kommentarer, har nämnt KRAV-märkt dun. Joanna är den som varit närmast.
Varför inte börja ställa kravet istället för att rycka på axlarna mellan "pest eller kolera". Syntetfyllning är gjord av plast, som kommer från oljeindustrin. Marmot har en linje syntetsäckar som heter eco (eller liknande) där fyllningen och en stor del av säcken är tillverkad av återvunnet material.
Kanske även dags att fråga efter KRAV-märkt dun i dunsäckar, med återvunnet material i pertexen.
Är det någon som litar på en tillverkning som kommer från Kina? Av något slag?

Det är fortfarande konstigt att man hellre märker "ekologisk" produktion istället för att märka konventionell produktion som miljöovänlig, i stil med rengöringsmedel o dylikt.

(Det samma gäller gore-tex. Varför fortsätta med gore-tex och DWR när det finns miljövänliga alternativ).
De flesta här kallar sig friluftsintresserade och då bör man/vi också vara de som är mest måna om att lämna så små avtryck som möjligt på miljön. För att naturen där vi vistas ska finnas kvar för efterkommande generationer.
Eller är vi så egoistiska att "så länge jag hinner njuta av den så skiter jag i vad som händer sen"?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.