Dunjacka inför vintern

Så, jag letar efter en Dunjacka till min första vintertur på flera år.. och har nu snubblat över en jacka från ITab som jag är nyfiken på.. problemet är att jag vet inte om det är värt att köpa den, jag hittar inget om fill power!
tack!

Det är samma typ av jacka som finns på intersport, stadium, lindex, hm, kappahl osv.

Billiga 500:- dunjackor som duger till vardags när det är över 0.
 
Jag har en sån dunjacka, köpte den i somras och hade den i Keb-fjällen i månadsskiftet augisti-september. Den är varm nog att ha som värmelager under en skaljacka även på vintern, men jag tror inte den räcker på en vintertur med tält.
 
Har den dunjackan från ITAB och använder den som förstärkningsplagg under skaljackan/ dunjackan som varmare undertröja o kan bara rekomendera för lättare förstärkning vid rast när det blir kallt. skådar även fågel o den funkar utmärkt som extra värme då.

Som enda vinterjacka när det är kalt så räcker den inte till.
 
Nöjd

+1, Jag har också "Raminez Mens Down Jacket" - väldigt nöjd. Använder den som ett extra lager på vinterturen (oftast under skaljackan vid rast).
+ & - som redan sagts, förvånanssvärt varm tycker jag.'

PS. sämsta detaljen är nog huvan. Men med en bra skaljackshuva funkar den som isolering. DS.
 
Mountain equipment lightline tycker jag är en prisvärd dunjacka för förstärkning, och till vardags. Jag pröjsade runt 2000 för min men det var några år sen.
 
:)

Hej Richard!

För bästa hjälp så tror jag att det är bättre att du försöker precisera dig lite mer om din tur.
tex ska du på skidtur, skotertur, snöskotur mm ?
ska du övernatta i tält?
När under turen ska du bära din dunjacka , under ansträngning lr vila ?

itabs Ramirez har jag själv. bra kvalitet . bra pris. bra vikt. 80/20. När jag köpte den så kom jag fram till att den hade ca 500 i fill power.
dock så funkar det inte med en sån om du har rast/vila på fjället när det är 4-20 minus, kanske liote vind och en mage som kurrar ikapp med din matlagning.
Då är det Seobservers kloka tips som gäller.

Jag hade nog försökt klämma och känna lite på stadium (80/20) tipset + några till.
Ett tips jag brukar ge är att satsa på kläder (även sovsäckar) med YKK dragkedjor .

God tur / Patrick
 
Hej Richard!

För bästa hjälp så tror jag att det är bättre att du försöker precisera dig lite mer om din tur.
tex ska du på skidtur, skotertur, snöskotur mm ?
ska du övernatta i tält?
När under turen ska du bära din dunjacka , under ansträngning lr vila ?

itabs Ramirez har jag själv. bra kvalitet . bra pris. bra vikt. 80/20. När jag köpte den så kom jag fram till att den hade ca 500 i fill power.
dock så funkar det inte med en sån om du har rast/vila på fjället när det är 4-20 minus, kanske liote vind och en mage som kurrar ikapp med din matlagning.
Då är det Seobservers kloka tips som gäller.

Jag hade nog försökt klämma och känna lite på stadium (80/20) tipset + några till.
Ett tips jag brukar ge är att satsa på kläder (även sovsäckar) med YKK dragkedjor .

God tur / Patrick

Tack! Vi skall ut och vandra i skogarna runt Göteborg i november.. jag hade inte tänkt att ha på mig vid vila och när vi slagit läger..

det blir dessutom Vindskydd.. eftersom jag aldrig använt en dunjacka innan passade jag på att fråga här. jag är beredd att använda jackan som ett värmelager under skaljackan.

tack för alla tips!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.