Dubbdäck

Var ute i skogen i helgen och konstaterade att rötter, grenar och nån spång var såphala.

Antagligen är det väl så, mer eller mindre, under resten av vinterhalvåret. Eftersom jag ändå inte cyklar på asfalt känns det ju som om dubbdäck kunde vara ett alternativ under de närmaste 4 månaderna.

Erfarenheter?
 
Ökat rullmotstånd

Bättre fäste och ökat rullmotstånd på barmark. Hjälper inte mot allt t ex så kan man ända köra ikull där löv ligger i tjocka lager.

Jag som mest cyklar på asfalt 1,6 km enkel resa till och från arbetet har flera cyklar för att kunna byta till sommarcykeln om ishalkan försvinner. Vintercykeln har numera 8 växlat nav och dubbdäck.

Tryggare och trögare än de tidigare dubblösa svagt mönstrade däcken som satt på cykeln fram till förra säsongen.

Thure
 
Ett alternativ (för att minimera rullmotståndet, men ändå ha "dubbgrepp") är att endast ha dubbdäck på framhjulet.

/Håkan
 
När jag motionscyklar i skogen är rullmotståndet ett underordnat problem.
Däremot gillar jag inte när bakhjulet försöker köra om framhjulet i utförsbackarna...
 
När bakhjulet försöker köra om framhjulet kan det bara betyda att cyklisten i fråga fegar! :)

(Alternativt att cyklisten håller på att volta framlänges. Även om voltningen orsakades av feg körning, så är det tufft!)

/Håkan
 
Körde förra vintern på Nokian Extreme 296, 2,1 x26. Det var första vintern med dubbdäck. Min erfarenhet är enbart positiv. Cyklar dagligen t o f jobbet (9km enkel väg) o även en hel del utöver det.

På slätmark så märks det inte av att det går nåt speciellt trögt jämfört med odubbat. Det som blir markant trögare är vid acceleration och i motlut p g a vikten på däcken.

Klart bra med dubbdäcken är att man kan ligga i is-spåren efter bilarna på skogsvägar och bara 'mata på' istället för att sitta på spänn eller ligga i lössnön o plöja. Samma gäller när det töar o fryser om vartannnat på cykelvägarna eller gatorna i stan.

En riktigt intressant upplevelse var det dock att cykla på blöt, mjuk grusväg. Kändes riktigt annorlunda. Blev inga hastighetsrekord där;-)

En varning för gatsten. Det blir tokhalkigt med dubbdäck.

Vill starkt rekommendera ett dyrare dubbdäck av känd tillverkare istället för nåt lågpris typ Biltema. Dubbarna håller mycket sämre på dom billiga däcken och det har jag själv sett på mina arbetskamraters billiga däck och dom kör defenitivt inte fler mil än jag, så att det skulle vara orsaken

Dubbdäck både fram o bak - självklart! Fysiken gäller i hela världen, hela tiden.

Tveka inte att köpa dubbdäck. Du kan bara bli nöjd (o trött).
 
mjuka däck

Lita inte enbart på dubb. De ger mycket bra grepp vid inbromsning och acceleration, men sidostabiliteten är inte värst mycket bättre. Ett nytt däck med mjukt gummi kan ofta funka lika bra men till ett lägre pris.
Jag kör med Nokian Extreme 296. De har dubb som ser ut som bildubb, dvs en cylinder. Det finns andra Nokiandäck med en kon som dubb, den kanske fungerar bättre, någon som vet?
 
Håkan K; sa:
När bakhjulet försöker köra om framhjulet kan det bara betyda att cyklisten i fråga fegar! :)

(Alternativt att cyklisten håller på att volta framlänges. Även om voltningen orsakades av feg körning, så är det tufft!)

/Håkan

Förvisso kan jag erkänna att bakhjulet håller sig någorlunda på plats om man låter bli att bromsa. Fast jag har en bamse(utförs)backe mitt i skogen som jag brukar ge järnet i på sommaren, men nu kan man ju träffa på ett vindfälle i slutet av backen om man har otur och det räcker ju men mindre men halkiga hinder än så för att bromssträckan ska vara på tok för lång nu. Backen slutar förstås men en rejäl kurva dessutom...

I lördags återstod dock bara möjligheten att sluta bromsa när bromsningen ändå inte sänkte farten utan bara störde ordningsföljden på hjulen...
 
Nokian Extreme

har jag också. Och måste säga att cykeln går som på räls om man har rätt ringtryck. Inte stenhårt för då blir det lite studsigt, men heller inte för mjukt, vill ju kunna rulla hyfsat lätt på platten också.
Det blir min fjärde vinter på dessa bugg och det är under 10 dubbar som har lossnat, ändå så blir det ca 8 timmar cykel i veckan med dessa under vintern.
Bra betyg!
 
Mezzner; sa:
Eftersom jag ändå inte cyklar på asfalt känns det ju som om dubbdäck kunde vara ett alternativ under de närmaste 4 månaderna.

Nja, vid genuint isiga förhållanden, har dubbdäck fördelar som på blankis. Mest nytta har man dock av dem i stad, på bussgator, etc. I skogen är det sällan riktig is. För egen del använder jag vanliga däck i skogen hela vintern, inga problem.

Per
 
Gatuis är inte mitt problem, snarare hala rötter, grenar och stockar.

Möjligen skulle jag klara mig med mjukare däck, men det känns tveksamt eftersom hala träytor i skogen tidvis är slemmigt såphala.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.